Inlägg från: Helgapelga |Visa alla inlägg
  • Helgapelga

Ni med oro/ångest/panik... bär ni möjligen kopparspiral?

Hej chakladpralinen! Jag undrar om kopparspiral är samma sak som hormonspiral, vet du det? Jag har en Mirena hormonspiral insatt och har fått acne och håravfall efter det. Panikångestattacker, oro, nedstämdhet och ångest hade jag redan innan, så kan inte säga något om just den biten. Men håravfall -svar ja!! Och vilka jätteacneblaffor jag får i ansiktet! :( Men, nu är det ju såklart frågan om koppar- och hormonspiral är samma sak, och om det är därför jag fått dessa symptom... Har även fått försämrad syn och ser "dimmigt" :( Snälla, du får jättegärna svara om vad du tror eller vet!

• Helgapelga
    chokladpralinen skrev 2013-08-25 18:16:43 följande:
    Hej HelgaPelga!

Precis som någon ovan redan skrivit: Hormonspiral och kopparspiral är INTE samma sak. Hormonspiralen innehåller hormoner, medan kopparspiralen då består av koppar.... Däremot, är biverkningarna ofta liknande. Just på grund av att de påverkar våra egna hormoner på ett likartat sätt!  

Vissa personer verkar mycket känsligare än andra när det gäller biverkningar. (Nu talar jag "för" kopparspiral, eftersom det är en sådan jag själv har haft, och har läst mest om.) Kanske beror det på att man lever stressigt (vilket ger försvagade binjurar och därmed avgiftas kroppen sämre från toxiner såsom koppar), äter zinkfattig men kopparrik föda (finns bl.a. mycket koppar i lever, nötter, choklad, mm), ja vegetarianer löper också större risk att drabbas av samma anledning (födan), man kanske är östrogendominant (östrogen kontra progesteron; östrogen- och kopparhalter följs åt, höjs den ena så höjs även den andra...) ja det finns många tänkbara faktorer... och knappast någon forskning! Det är just det som är så skrämmande tycker jag.

Mirena (hormonspiral) vet jag att det är rätt många som får biverkningar av, ja, Och många rapporterar säkert även dessa. I kopparspiralens fall ser det lite annorlunda ut; jag misstänker att det finns ett Stort mörkertal drabbade, men eftersom man hela tiden intalas att "kopparspiraler innehåller inga hormoner och är därför harmlösa", är det troligt att man inte ser sambandet över huvudtaget - vilket i sin tur leder till att ingen heller rapporterar in biverkningarna... En ond spiral! Kopparspiraler går heller inte under läkemedelsreglementet, just på grund av att de inte anses vara läkemedel, utan går under beteckningen "medicintekniska produkter"... (Men biverkningarna går lika bra att anmäla för det!)

Visst drabbas inte alla, men SJÄLVKLART borde problemet uppmärksammas mer (och nu tänker jag främst på koppartoxicitet), forskning borde göras, användare borde rapportera in sina biverkningar, barnmorskor borde upplysa användarna om riskerna... osv. Så att man själv iallafall kan fatta ett välgrundat beslut - vill jag ta risken eller ej? Som det ser ut nu, finns risken men ingen påtalar det! Därför är det så enormt viktigt, att medvetenheten om problemet ökar!

Nu blev det lite långt, men det känns minst sagt angeläget! :) Och vore jag du, HelgaPelga, så skulle jag definitivt välja att ta bort spiralen. Du har hälsan att vinna!

Kram o lycka till!! 
    Tack för ditt långa svar! Jag lutar mer och mer åt att ta ut Mirena-spiralen, känns inte alls särskilt bra att gå med den i kroppen :( På FASS står inget om synrubbningar som biverkning, men jag skall kolla bipacksedeln som följde med paketet och se om det kan stå där. Jag skall absolut anmäla mina biverkningar till Läkemedelsverket! Min situation är att jag "behöver" spiralen i kombination med östrogenplåster (Estradot) då jag kom i klimakteriet som 30-åring, så jag antar att jag ändå måste ta nåt annat skit om jag tar ut spiralen... Rynkar på näsan
Svar på tråden Ni med oro/ångest/panik... bär ni möjligen kopparspiral?