Hur fördela ekonomi med bonusbarn?
Hej, vi är två kvinnor som har funderingar på hur man ska tänka när man skall flytta ihop med någon som har två barn 7 & 10, idag bor vi särbo. Vi är överens om att vi behöver större lght båda barnen behöver var sitt rum, vilket de inte har idag. Vi är båda överens om att vi ska ha skilda ekonomier, så att slå ihop våra inkomster är inte aktuellt idagsläget. Men självklart är bådas mål på sikt att vi ska hamna där med gemensam ekonomi.
Vi har samma grundlön, dock har min blivande sambo barnbidrag och vårdbidrag (10-åring är autistisk) så hon har ca 3000-5000kr mer inkomst.
Jag tänker att det som berör 'alla' dvs hyra (hur stort vi behöver bo) och mat skall fördelas 1/3 eller 40/60%. Övriga såsom el, bredband, tv etc 50/50 . Min blivande sambo tycker 50/50 på allt dvs hyra, mat etc.
Barnen har två föräldrar som har försörjningsplikta. (Men självklart går jag in och betalar en del iaf, men det är ju för att JAG VILL det, inte för att jag är försörjningspliktig. Och jag är inte snål eller girig, denna frågeställning handlar inte om det.)
50/50 känns inte aktuellt överhuvudtaget, så kom gärna med kreativa lösningar och håll er till sakfrågan, tack på förhand!