• Curious

Hotfull bilköpare

Jag och sambon har tänkt ett tag på byta bil och la in vår bil på blocket, en 11 år gammal bil som gått ganska långt, vi begärde 29 000 för den. Igår var det en kille som mailade och frågade om vi kunde gå ner till 22 000 och vi svarade att vi gick med på det vid en snabb och smidig affär nu i helgen. Idag kom han med tåget för att titta på bilen och bestämde sig för att han ville ha den. Dock var han fräck nog att pruta ännu mer trots att han redan föreslagit ett pris som vi godtagit. Iaf så kom vi överens om ett pris och han följde med oss hem för att skriva på papper etc. Alla var nöjda och glada och han åkte iväg. Ca 30 minuter efter att han åkt med bilen ringer han och säger att det är något fel på bilen. Han säger att bilen bara stannar och att han har ångrat sig och vill ha pengarna tilbaka. Vi blir såklart chockade eftersom den aldrig krånglat under de 5 år vi haft den och berättar detta för köparen. Han tror oss inte utan säger att vi har lurat honom och att han vill ha sina pengar annars ringer han polisen. Vi sa då att det får han gärna göra eftersom vi inte gjort något fel. Vi vill ju såklart inte ha tillbaka bilen nu när han uppenbarligen kört sönder den (han sa att han hade kört i 180 km/h när den började krångla). Efter detta har han ringt ca 20 gånger till oss och skickat sms om att han står utanför vårt hus och vill ha sina pengar (vi var inte hemma just då), han har hållt på i flera timmar nu och det känns fruktansvärt obehagligt. Jag har full förståelse för att han är besviken, det skulle jag också vara såklart men vi kan inte ta på oss ansvaret för att bilen gått sönder efter att han köpt den och kört som en dåre. Bilen har ju som sagt ALDRIG krånglat för oss på 5 år! Vet egentligen inte vad jag vill med den här tråden, bara få ur mig frustrationen efter alla arga samtal och alla obehagskänslor antar jag. Hur skulle ni ha reagerat om det var ni som sålt bilen?

• Svar på tråden Hotfull bilköpare
  • Curious

Jo så sa vi också att vi kan inget göra eftersom det är hans bil nu och den har vi inget med att göra. Vi ringde en kompis som är polis och frågade vad han tyckte att vi skulle göra. Han svarade att polisen inte kan göra något såvida ingen blir hotfull eller tränger sig på etc. Eftersom bilköpet är civilrättsligt så kan inte polisen göra något åt det, så han tjänar ju inget på att ringa dem iaf.

• Curious

Ja den är såld privat. I annonsen stod det inget om befintligt skick eller liknande men det stod fakta om bilen, antal mil etc. Kvittot står det bara vem som köpt och vem som sålt, köpesumma och vilken bil det gäller, samt datum. Jag trodde det var ganska självklart att den säljs i befintligt skick, ja menar, vilket annat skick kan den säljas i menar du?

• Curious

Nej han är inte direkt hotfull längre. Nu vet vi dessutom att han är hemma hos sig 30 mil från oss. Men han ringer och smsar och vill att vi ska köpa tillbaka bilen. Vi svarar inte längre

Svar på tråden Hotfull bilköpare