Vid vilken ålder får barnet själv bestämma vem hen ska bo hos?
Som rubriken lyder, vilken ålder är det som gäller?
Eller finns det inte en gräns?
Tack på förhand!
Som rubriken lyder, vilken ålder är det som gäller?
Eller finns det inte en gräns?
Tack på förhand!
Mitt barn fick bestäma när hon var 12 år Och då valde hon att vara hos mig det blev lite problem i början då min exman inte gillade det och trorde att jag hade påverkat henne i sitt beslut men det löste sig och nu bor hon hos mig ( Hon är 15 år ) men hälsar på sin pappa då och då och de pratar i telefonen :)
Förr var det tolv år, numera finns ingen ålder satt utan man skall lyssna och ta hänsyn till barnets vilja.
Sedan är det inte säkert att rätten anser det är barnets bästa oavsett ålder (tex om en trettonåring vill flytta till ena föräldern för att där kanske slippa läxor, tider o ansvar).
Men en tonåring har ju en del att säga till om vad jag förstår.
Tack så jättemycket för att ni tog er tid! Uppskattar det verkligen.
Så även om barnet är tio år kan hens vilja följas? Det är bra att höra era personliga erfarenheter.
Åter igen tack!
Jag tror frågan är lite mer komplex, klart att en 10 årings vilja kan följas... Men man måste nog fråga sig varför barnet bara vill bo hos sin mamma eller sin pappa. Förhoppningsvis förstår båda föräldrarna behovet att barnet träffar båda sina föräldrar men risken är att den som blir "vald"
Forts...
Blir lite hemmablind och "glad att barnet väljer den föräldern" och därmed bortser att detta kommer försämra barnets kontakt med den andra föräldern
Ja, lyssnas på men som johannawe skriver så tänker förhoppningsvis föräldrarna på barnets bästa...
En tioåring är VÄLDIGT påverkbar, och om barnet märker att den ena föräldern exempelvis inte tycker om den andra föräldern eller att mamma/pappa helst skulle vilja att barnet bodde hos dem så gör ett barn ofta väldigt mkt för att göra den föräldern till viljes.
Även om föräldern inte menar att visa dessa känslor så märker barnet ofta ändå.
Så länge barnet inte far illa på ngt sätt tror jag fullt o fast att barnets bästa är att bo hos båda sina föräldrar, passar inte vv så får man kanske prova att byta efter fyra dagar tex.
Det är förälderns uppgift att göra vad som är bäst för barnet, inte göra vad barnet tror är bäst.....
Läs gärna igenom länken jag postade.
Där står ganska tydligt att barnet nye skall bestämma - det är vårdnadshavarnas uppgift att se till barnets bästa.
Barnet själv skall inte behöva ta ett sådant beslut (en tioåring är inte helt medveten om vad ett sådant beslut har för konsekvenser).
Inte ska det stå - det blev nye av ngn anledning..
Jag kan tycka att det är för stort ansvar för en 10 åring. Kan vara skönt om föräldrarna väljer, annars så känner 10 åringen att h-n måste välja sida. Minns själv att jag tyckte det var jätte jobbigt.