• Stargirl21

Vännerna försvinner nu när jag är gravid

Hej! Är de någon mer än mig som upplever att ens gamla vänner försvinner när man blivit gravid? jag ser ofta uppdateringar på facebook, instagram om när dom gör saker utan att fråga mig. Ofta är det alkohol inblandat. Vill dom inte ha med mig för att jag är "tråkig"? som inte dricker? Eller vad handlar det om?? Jag upplever inte mig själv som den babytokige som bara pratar om bebis, faktiskt är jag väldigt tyst om det förutom om jag får någon fråga! Inte heller har jag tagit avstånd från vännerna då jag flera gånger frågat om vi ska hitta på saker tillsammans. Man blir ju ganska sårad av att se att de sedan gör saker men utan att fråga mig. De låter barnsligt kanske men det känns otroligt tråkigt att det blir såhär.

• Svar på tråden Vännerna försvinner nu när jag är gravid
  • EwMa

Ja, jag känner samma. Men samtidigt så orkar jag inte bry mig. Dom som e kvar är dom jag lägger energi på och är öppen för nya kontakter som kommer med föräldragrupper och annat under tiden

• Loi

Du går in i en fas där de inte är och då blir det så för väldigt många men varför hänga läpp för det finns så många andra här i livet som man kan hänga med

• Masken84

Folk verkar tro att bara för att man är gravid då blir man automatiskt som en pensionär och bara vill vara hemma. De som är dina riktiga vänner finns kvar och poängtera att du gärna vill med ut och ta ett glas alkoholfritt vin osv och snacka skit! Och gör de inte det så är de inte riktiga vänner. När jag var gravid med sonen så fanns mina vänner kvar eller 80% av dem men nu när sonen är 15 månader så är man mer låst och kan inte följa med om det är kortvarsel osv. Vilket kanske framstår som om man är tråkig men jag jag skule inte byta familje livet emot något annat i hela världen!

Om du orkar visa dina vänner att du fortfarande är samma person som innan oftast ör det vänner som ej har barn innan som har svårt att förstå atr man är fortfarande samma person!!

• Lindsey Egot NO1

Jag fick barn väldigt tidigt och mina kompisar fick barn 10-20år senare. Självfallet gled man isär eftersom man får olika prioriteringar. Men även om det blev så är jag ingen som surar över det utan när de hör av sig så umgås man. Man hinner inte umgås på samma sätt som när man inte har barn. Så är det för alla.

• Dohgon

Jag var 22 när jag blev gravid, 23 när de kom så inte gammal men inte ung heller. ett par vänner fick barn i samma veva som mig själv som jag började umgås med mer istället då. de vänner jag hade innan försvann rätt snabbt, de frågade aldrig om jag ville vara med eller liknande. men sambon frågade de konstant. Det sårade mig grymt mycket.

Men du kommer in i ett stadie där de inte är ännu, de kanske inte vet hur de skall hantera en vän med småbarn osv osv. Ett par av de vänner som försvann ringde mig när de själva blev gravida och ställde frågor. på ett sätt känner jag att de kan dra åt skogen för de fanns inte där när jag behövde dem, men samtidigt förstår jag dem.

Sen kommer du få andra vänner när du får barn. var med i föräldragrupp på bvc och möt andra mammor med banr i samma ålder, det hjälpte mig massor! =)

• Stargirl21

Ja, ingen utav vännerna jag umgås med är ju i samma del av livet. De flesta har precis flyttat ihop med sin kille och är i början på "vuxenlivet" jag är väldigt öppen för nya kontakter, ser fram emot mötena på BVC och föräldragrupperna. Men ibland känns de trist när man blickar tillbaka på minnen och vet att dom har kul utan mig. Eftersom detta är första barnet vill man ju gärna ha sina närmaste omkring sig för råd och stöd osv, df de känns tungt att dom intr länge "bryr sig"

• allie3

Var 20 när jag fick första alla vänner försvann en efter en. Nu väntar dom första och jag fjärde och nu börjar dom höra av sig igen

• Stargirl21

Blir lite irriterad av det där att när de passar sen ska dem höra av sig. Varför inte bara vara en riktig vän och finnas där hela tiden??

• Lindsey Egot NO1

Stargirl21

Varför vara långsint och istället vara en god människa och inte bete sig som andra?

• Stargirl21

Skrev bara att jag blev irriterad på vad som sker, men är inte långsint. Vill dom inte va med mig så fine, jag kan hitta nya vänner:)

Svar på tråden Vännerna försvinner nu när jag är gravid