• Anonym (packa-packa)

Sommaraktiviteter vid regn med en 2åring

Nu är det snart semester. 4 härliga veckor tillsammans med vår 2åring och den sista sommaren när vi bara är 3 i familjen (2an kommer till hösten).

Vi har köpt hus och flyttar efter sommaren så planen är att packa en del under semestern. Det finns trots allt en hel del grejer som man kan klara sig utan i ett par månader Medan den ena packar tänkte vi att den andra tar hand om dottern och helst då inte hemma. 2åringar är underbara men de är inte optimala att ha i närheten när man packar

Blir det fint väder är det inga större problem. Då kan man åka och bada, gå till lekparken etc. Regnar det däremot... Ingen av oss vuxna har några bra regnkläder (mja, jag har men pga graviditeten passar de inte) vilket gör att det inte blir alltför roligt att vara ute några längre stunder i regn Hälsa på vänner funkar ibland men många ska iväg på sina semestrar.

Ge oss tips på vad man kan hitta på hemifrån en regnig dag! Helst inte alltför dyrt

• Svar på tråden Sommaraktiviteter vid regn med en 2åring
  • Ulle75

Var bor ni? Enklare att ge bra tips om det är nära storstad och tex då massa museum eller på mindre ort.
    Bibliotek och simhallar brukar ju finnas om man inte bor allt för långt ut på landet.
    Lekland, många har ju så man kan vara med sina barn och leka.

• Anonym (packa-packa)

Västerås.

Nån dag skulle vi kunna åka in till sthlm och ett par dagar blir det kanske lekland men bägge kostar en del och vi vill bygga upp vår buffert så mycket som möjligt igen efter husköpet

• Joen16

Vet inte hur det är där ni bor. Men hos mig brukar det alltid finnas tips på saker att göra i lokaltidningen, tex teater för barn, högläsning på biblioteket osv.

Annars kan man ju ta en dag på biblioteket utan att de har läsning också :) 

• Anonym (packa-packa)

Vad jag har sett är teater, högläsning på bibliotek etc riktat till barn på 3+

Öppna Förskolan finns ju och där lär vi vara stamgäster men de har lite begränsade öppetider under sommaren.

• Joen16

Aha, va synd :( 
    Kyrkan kanske har några aktiviteter? :) 

• Anonym (regnställ)

investera i ett regnställ åt din sambo så kan de gå till lekparker, gå i skogen, cykla osv trots väder.
    billig investering i relation till stockholmsresor och inträden hit å dit ;) 

• Anonym (packa-packa)
    Anonym (regnställ) skrev 2013-06-16 18:53:05 följande:
    investera i ett regnställ åt din sambo så kan de gå till lekparker, gå i skogen, cykla osv trots väder.
    billig investering i relation till stockholmsresor och inträden hit å dit ;) 
    Vi/han har jagat ett regnställ till honom i ett par år vid det här laget men fortfarande inte hittat nått som sitter bra. Hittar vi nått som passar köper vi det självklart men han har allmänt svårt att hitta byxor. Dressman brukar funka ok men de har ju inte regnbyxor.
  • Anonym (packa-packa)
    Joen16 skrev 2013-06-16 18:48:17 följande:
    Aha, va synd :( 
    Kyrkan kanske har några aktiviteter? :) 
    Får kolla, är inte direkt de mest aktiva kyrkobesökarna så vi har ingen aning om vilka aktiviteter de kan tänkas ha och för vilka åldersgrupper. Vad jag vet från förra sommaren är att Pingstkyrkans babyrytmik (de ska även ha sånggrupper för större barn men dit var vi aldrig) stänger över sommaren.
  • Elsis

Ni kan ju också gå till biblioteket och läsa själva:) Mina barn tycker i alla fall att det ör kul att kila omkring och hämta böcker vi kan läsa ihop. Det brukar ju också ofta finnas olika pussel och leksaker på biblioteket, det brukar ju dessutom finnas biblioteksfilialer så att ni har olika bibliotek att prova. Bada på badhuset kanske? Åka buss någonstans, bara för att åka, inte till något speciellt mål.

• Gaytjej
    Anonym (packa-packa) skrev 2013-06-16 21:22:16 följande:
    Vi/han har jagat ett regnställ till honom i ett par år vid det här laget men fortfarande inte hittat nått som sitter bra. Hittar vi nått som passar köper vi det självklart men han har allmänt svårt att hitta byxor. Dressman brukar funka ok men de har ju inte regnbyxor.
    Köp ett hederligt galonställ! Visst, det inte optimalt att gå raska hundpromenader eller visa upp sig på stan i, men ska man 'bara' hänga i trädgården med ungarna så är det ju kalas! Finns ju cykelgalonrockar  också som kanske kan passa dig? Investera sedan i uteleksaker att ha med sig till lekparkerna, inte minst sånt som går i en sandlåda: grävmaskiner och traktorer med flak osv. Mina knoddar (15 månader och ffa den som är dryga 3 år) hade kunnat tillbringa hela dagarna i sin sandlåda!

Ni har inte några mor- och farföräldrar eller motsv som det går att hänga hos utan att denne/dessa känner sig nödgade till att roa er? Är ju lättare att pyssla med sin 2-åring om man har tillgång till bord, vask, spis osv.
    Finns det ngt motsvarande stadsbondgård i era trakter? Något museum med barnvänlig del?
    Har ni en bra vagn så att ni kan passa på att motionera samtidigt som den andra föräldern får en stund ifred?

Våra barn fungerar annars riktigt bra att ha omkring sig vid allehanda sysselsättningar (snickra, baka, städa, diska, mocka till hästarna, tvätta bilen osv osv). De är antingen med och är engagerade (vilket gör att det man gör tar lite längre tid, men det blir iaf gjort och man får en mysig stund tillsammans) eller så leker de en bredvidlek. Meeen jag vet förstås att förutsättningarna ser olika ut. Har kompisar vars dotter tömmer tvättbaljan 2 ggr snabbare än vad föräldern fyller den.. då är det  ju inte lätt :)
    Regnbågspäron? Välkomna till vår grupp!: www.familjeliv.se/Medlemsgrupper/regnbagsfamiljer-108/forum
  • hannis

Fast regnbyxor sitter ju inte bra på någon. Det är ju ingen modevisning.

• Baktakt

Jag tror nog man kan hitta bra regnkläder i golfbutiker, typ Dormy. Själv letar jag vettiga byxor och hittar inga trots normalvikt och ogravid. Jag har för långa ben. Däremot hittade jag en Didriksson regnjacka med rejäl vidd på Intersport. 2000 i vattenpelare och jag har aldrig lyckats bli blöt innanför den. Massor med fickor har den också!

Ikea är annars tokbra vid regn. Bara att gå in, låta barnet bestämma vad som ska tittas på och hänga med.

• Baktakt

Jag tror nog man kan hitta bra regnkläder i golfbutiker, typ Dormy. Själv letar jag vettiga byxor och hittar inga trots normalvikt och ogravid. Jag har för långa ben. Däremot hittade jag en Didriksson regnjacka med rejäl vidd på Intersport. 2000 i vattenpelare och jag har aldrig lyckats bli blöt innanför den. Massor med fickor har den också!

Ikea är annars tokbra vid regn. Bara att gå in, låta barnet bestämma vad som ska tittas på och hänga med.

• Anonym (packa-packa)

För mig känns det totalt onödigt att jaga regnkläder eftersom jag har ett set med 10 000 regnpelare som jag köpte förra sommaren. Ännu så länge kan jag ha jackan men byxorna är bara att glömma. Utöver det har jag ett äldre regnset men erfarenheten från förra sommaren säger att i det hinner jag bli blöt långt innan dottern vill gå in om der regnar ordentligt

När jag säger att byxorna ska passa menar jag att han överhuvudtaget ska kunna röra sig i dem och helst även kunna sätta sig ner. Vi får kolla på Dormy.

Tack för påminnelsen om badhuset!

Farmor och Farfar bor låååångt bort så åker vi dit åker vi allihop för att kunna turas om att köra men Mormor och Morfar ska vi hälsa på några gånger över dagen (lite mer vettigt avstånd)

• nuharjagbytt

Har ni funderat på en regnponcho? Ni skulle kunna köpa en stor till sambon så kan du också använda den nu när du är gravid. Tror det ska funka bra i lekparken men inte i skogen.

• Anonym (packa-packa)
    nuharjagbytt skrev 2013-06-17 07:26:26 följande:
    Har ni funderat på en regnponcho? Ni skulle kunna köpa en stor till sambon så kan du också använda den nu när du är gravid. Tror det ska funka bra i lekparken men inte i skogen.
    Han har en regnjacka men vad som saknas är byxorna som krävs för att det ska gå att sitta i sandlådan och leka. Jag kommer köpa en vattenavvisande bärjacka framåt hösten när den gamla regnjackan inte funkar längre (alt låna sambons jacka). Vi har alltså en 2åring som lätt kan vara ute i regn i timmar åt gången (inte undra på det, hon blir ju inte blöt) och även med bra kläder tröttnar jag efter bara nån dryg timme. Sambon vill inte ens gå ut...
  • nuharjagbytt
    Anonym (packa-packa) skrev 2013-06-17 18:36:53 följande:
    Han har en regnjacka men vad som saknas är byxorna som krävs för att det ska gå att sitta i sandlådan och leka. Jag kommer köpa en vattenavvisande bärjacka framåt hösten när den gamla regnjackan inte funkar längre (alt låna sambons jacka). Vi har alltså en 2åring som lätt kan vara ute i regn i timmar åt gången (inte undra på det, hon blir ju inte blöt) och även med bra kläder tröttnar jag efter bara nån dryg timme. Sambon vill inte ens gå ut...
    Jag tänkte att ponchon skulle vara tillräckligt lång för att inte behöva regnbyxor. Men det kanske inte funkar om man ska leka i sandlådan. Annars tror jag det funkar när man sitter ner. Men vill inte sambon ut i regnet så är problemet större.
  • Anonym (packa-packa)

Regn är inte hans favoritväder Därav att det är bra med åtminstone några inomhusaktiviteter att ta till.

Svar på tråden Sommaraktiviteter vid regn med en 2åring