Inlägg från: Anonym (Rådvill) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Rådvill)

FÅR jag slänga ut honom?

Jag hyr en studentlägenhet och står ensam på kontraktet. Jag flyttade hit för ca ett halvår sen med min kille och hans namn står på dörren men inte på kontraktet. Han har bara varit folkbokförd här sedan mars ungefär, vi har alltså inte varit skrivna på samma adress i mer än 3-4 månader. Han fuckar upp mitt liv totalt, han har ljugit och tagit smslån FAST jag betalat allt i hemmet, jag har varit tvungen att betala av hans lån med mina sparpengar och lägga ut mitt studiestöd på att betala hela hyran, mat till oss båda osv. Nu är måttet rågat och jag vill slänga ut skitstöveln och ta mitt liv tillbaka. Han säger att jag inte får, han har lika stor rätt till lägenheten som jag har. Stämmer det? Vad kan jag göra isåfall? Avsluta kontraktet på studentlägenheten (det kan man bara göra 4 ggr om året och nästa gång är i september) och flytta hem till mamma? Känns jävligt surt att JAG måste flytta från MIN lägenhet för att jag vill göra slut.

P.S. Han har också "tappat bort" sin nyckel så min nyckel är den enda som finns. Jag skulle ju kunna lösa problemet genom att helt enkelt inte öppna när han vill komma in, men han har sina grejer här osv och om han nu INTE har tappat bort nyckeln utan bara gömmer den så kommer han ju in ändå. Vill inte bli polisanmäld för att jag låser in hans saker heller.

• Svar på tråden FÅR jag slänga ut honom?
  • Anonym (Rådvill)
    Anonym (jocke) skrev 2013-06-16 13:05:37 följande:
    Ja, du får kasta ut honom, men du måste ge honom 3 månaders "uppsägningstid". Då han är skriven i lägenheten så har han rätt att få chans att hitta ett nytt boende.

Det blir svårt för honom att få förstahandskontraktet om du står på det och bodde där först. Om han inte har barn som bor med er? Men det låter inte så.
    Nej, vi har inte barn eller är gifta. Dessutom är det bara jag som är student av oss två och man måste vara student för att få hyra.
  • Anonym (Rådvill)

Jag måste alltså vänta i tre månader innan jag får ut skiten? Tror inte jag orkar det Rynkar på näsan det är ändå jag som står för hela hyran, el osv, har också bestämt att jag bara köper min egen mat sedan en månad tillbaka, men han går och äter upp den ändå. Ska börja dra hem en massa killar bara för att verkligen visa att det är slut Skrikandes

• Anonym (Rådvill)
    Anonym (jocke) skrev 2013-06-16 13:17:17 följande:
    Ja, du kan ju alltid göra det hemskt för honom att stanna så att han flyttar självmant. Men det är detta som är risken med att flytta ihop. Och den bör man vara medveten om.
    Ja, hade jag vetat om allt det här innan skulle jag inte flyttat ihop med honom... han har varit en lögnare hela tiden, sa att han var ansvarsfull osv men hade tagit lite lån som jag såklart betalade av för att han brukade tjäna dubbelt så mycket som jag i månaden och kunde gottgöra det direkt. Sekunden vi flyttade ihop blev han "arbetslös" och orkade inte gå till jobbet mer, det visade sig sen att han hade ca 100 000 i skulder och den minimala lön han får in går direkt till att betala räntan på lånen. Känner mig som världens blåstaste brud Skrikandes
  • Anonym (Rådvill)
    Anonym (Hallå) skrev 2013-06-16 13:19:25 följande:
    Hallå. Varför inte bara ringa hyresvärden och förklara läget och fråga DEM hur du ska göra?? Dom lär ge dig ett svar direkt istället för att få flera olika svar på familjeliv liksom..
    Tänkte ringa polisen och fråga men kan inte göra det medan han är här och han följer efter mig och gnäller när jag går ut. Han har sjukanmält sig från jobbet ikväll för att han "mår dåligt" men om han skulle sjukanmäla sig varje gång han mår dåligt (typ har ont i tån, har ont i en minimal muskel i handryggen, har LÖKALLERGI???!?!, har blivit sömnig, nyser osv) så skulle han jobba typ en halv dag i månaden - vänta, så är det ju redan Obestämd
  • Anonym (Rådvill)

Svar till alla: NEJ, jag var inte tvingad att betala hans lån. Han drog en snyfthistoria om varför han tagit lån (ca 20 000) precis innan vi flyttade ihop och bedyrade att han skulle gottgöra och betala allt med sin lön bara jag betalade av lånet. Jag betalade för att han inte skulle hamna hos kronofogden och tänkte att vi nu får ett bra skuldfritt liv tillsammans.

Några månader senare kommer det trots det brev från kronofogden och han erkänner då att jag inte alls betalat av alla hans skulder utan bara lite, han hade ca 100 000 kr till, och han har dessutom tagit nya lån för att spela poker. Redan då försökte jag slänga ut honom men han sa att "bara han får det här och det här jobbet så kommer allt bli bra". Under tiden var jag tvungen att betala hyran och elen och försäkringen själv då allt står i mitt namn och jag inte vill få betalningsanmärkningar. Resten vet ni.

Jag HAR redan sagt att jag bara köper mat till mig själv och han till sig själv, men han äter upp maten jag köper åt mig själv och köper inget själv.

Jag visste inte att det var hyresvärden man skulle ringa, tänkte bara ringa polisen och fråga om råd, jag menar man ringer ju polisen om nån bryter sig in i ens hem? Vet att detta inte är samma sak men jag har ingen erfarenhet och börjar bli desperat.

• Anonym (Rådvill)
    Anonym (hm) skrev 2013-06-16 14:04:40 följande:
    Några saker jag tycker du ska ta fasta på.
    1. Säg åt honom att han måste flytta och att han har tre månader på sig innan han åker ut. se till att ha ett vittne med dig
    2. Kräv att han betalar halva hyran dessa tre månader
    3. Kräv att han betalar sin egen mat under den tiden

en annan tanke är att om han slarvat bort sin nyckel behöver du inte släppa in honom... Du kan inte byta lås eller kasta ut hans saker, men du behöver inte släppa in honom då han har egen nyckel...    

Han betalar inte hyran... hans inkassoräkningar drar direkt pengar från hans konto och sen har han nån tusenlapp kvar typ, så det räcker inte. Jag har ingen inkomst i sommar då jag är student men det skulle ändå bli billigare om han flyttade ut.

Han säger att han tappat sin nyckel, men jag vet inte 100% säkert. Han kanske har kvar den och kommer in i lägenheten när jag är borta Obestämd
  • Anonym (Rådvill)
    Anonym skrev 2013-06-16 14:18:00 följande:
    Har du någon i närheten du skulle kunna äta hos/förvara din mat hos? Någon kompis, familjemedlem eller snäll granne som kan göra dubbla matlådor varje dag mot att du betalar för dig? Är det ett alternativ att äta ute ett tag? Det blir lite dyrare än hemmalagad mat, men kanske ändå billigare än att betala för två personers mat.

Du skulle kunna kontakta hyresvärden om att göra ett låsbyte eftersom en nyckel saknas, tyvärr är det nog i och för sig risk att du själv får betala en del för det eftersom det är du, antar jag, som har kvitterat ut nycklarna.
    Anonym (hm) skrev 2013-06-16 14:11:49 följande:
    se till att inte ha något i lägenheten som du är rädd om

Alla är studenter här och jag känner ingen av dem... inte nån snäll liten tant som bor bredvid direkt. Har knappt råd att köpa mat åt mig själv så att äta ute är inget alternativ. Blir väl så att jag får gå och köpa en burk bönor eller nåt och äta den direkt när jag kommer hem så inget ligger i kylen.

Jag har katter som jag hade innan jag träffade killen och de är jag jätterädd om. Har ingen annan stans att ha dem heller Rynkar på näsan min närmaste släkting bor flera mil bort, jag har ingen bil och bussförbindelserna dit är skitdåliga. Om jag nu säger upp lägenheten i brist på andra alternativ skulle jag nog kunna bo där, men det skulle i så fall vara den absolut sista utvägen.
  • Anonym (Rådvill)
    Anonym (Eken) skrev 2013-06-16 15:08:20 följande:
    Har du ingen killkompis som kan låtsas vara din nya pojkvän och flytta in hos dig? En studentbostad är väl inte så stor så då borde killen dra om han inte vill se dig sitta och mysa i soffan, äta kärleksmiddag och sova ihop med en annan kille?
    Det funkar så att man får ta det man blir erbjuden och jag fick en trea, så egentligen skulle han kunna bo i det andra rummet, men han vägrar till och med det. Han har dampat och slagit sönder dörren till sovrummet också så det går bara att stänga "hans" dörr isåfall. Finns ingenstans jag kan vara ifred ens.
  • Anonym (Rådvill)
    nihka skrev 2013-06-16 16:40:56 följande:
    Ring hans föräldrar, förklara läget och be dem hämta hans grejer. Inget skriftligt.

Den här killen verkar så rörig att han inte kommer mobilisera handlingskraften till att varken flytta eller ta strid för att någon annan flyttar honom utan hans medverkan. Om han ändå krånglar står ord mot ord. Du kan alltid hävda att han fått uppsägningstid och att det var hans föräldrar som erbjöd sig att hjälpa honom med flytten eftersom han var för uppriven över uppbrottet för att vilja träffa dig - eller något. Improvisera, men få ut honom kvickt som fan.

Fråga hyresvärden om säkerhetskedja på insidan av dörren ifall han har nyckel så behöver du inte vara orolig för att han kan komma in när du är hemma - eller ta smällen med kostnaden av låsbyte. Säg att även du tappat din nyckel.
    Det går att byta dörr till en säkerhetsdörr med kedja, då byts också låset ut, men det läggs till på månadshyran och jag har knappt råd med det som det är Rynkar på näsan
  • Anonym (Rådvill)
    Anonym (såäre) skrev 2013-06-16 16:51:11 följande:
    Jag skulle inte dra mig ett ögonblick för att anmäla för egenmäktighet och det åker du dit på så det visslar om det och det görs, polisanmäls för det. Och folk åker dit.

Jag tror att det är det du vill, att TS ska råka illa ut. Nån annan vettig förklaring finns det inte till ditt huvudlöst korkade "råd".
    Jag anmälde mitt ex för att han låste in mina saker och bytte lås på lägenheten, men han blev inte dömd för det, trots att jag anmält en massa andra grejer också (misshandel, våldtäkt etc). Så jag vet inte.. ställer jag ut grejerna i korridoren och låter honom ta dom är det väl inte egenmäktigt förfarande?
    nihka skrev 2013-06-16 16:56:18 följande:
    Hur mycket läggs det på för säkerhetsdörr med kedja? Hur mycket skulle han kosta dig att ha boende hos dig  i MINST 3 månader till? Kan du byta lägenhet snabbare än uppsägningstiden? En etta eller tvåa?
    Det läggs på 200 kr per månad, men hyran är redan 6500 så hela mitt studiebidrag går till hyran nästan. Man får sina ködagar nollställda när man får en lägenhet och kan inte söka nytt på 12 månader. Dessutom hade jag samlat dagar i över tre år för att få den här så det känns ganska hopplöst Rynkar på näsan bodde dessutom i studentkorridor innan jag flyttade hit så det kan jag inte söka förrän i november igen... att få en lägenhet som inte är studentlägenhet går inte med min inkomst då jag inte får söka med bara studielån som inkomst.

• Anonym (Rådvill)
    Anonym (karlslok) skrev 2013-06-16 16:59:30 följande:
    Här fick du svart på vitt TS! Ut med karlsloken illa kvickt!
    Länken funkar inte.
  • Anonym (Rådvill)

Svar till alla, blir för mycket att citera alla inlägg: vi flyttade in tillsammans men jag folkbokförde mig här direkt i januari, och han väntade till typ mars innan han gjorde det, så enligt lagen har vi väl inte varit sambos mer än några månader?

Jag var jävligt dum som trodde att mitt ex var ett undantag och att alla andra killar var änglar. Jag hade inte en tanke på att man kunde få såna här problem, trots att killen inte slår kan han förstöra ens liv på andra sätt. Jag var naiv och dum och får stå mitt kast, men vill göra det bästa av situationen just nu.

Jag har bara träffat hans föräldrar en gång och känner dem inte så väl. De verkar vilja att vi ska gifta oss etc men jag vet inte hur de skulle reagera om jag kontaktade dem om det här, om de skulle hjälpa mig eller gå emot mig. Jag har hans mammas nummer...

• Anonym (Rådvill)
    Xanina Rabbit skrev 2013-06-16 18:21:17 följande:
    Hoppa av tåget, det är mitt förslag.

En undran, om ni skaffade lägenheten tillsammans, varför står han då INTE i hyreskontraktet?
    Som jag ser det är du innehavare av kontraktet och han kan avhysas med omedelbar verkan.
    Jag har inte läst alla inlägg, men om han INTE studerar så har han ingen rätt att ta över lägenheten heller, även om så kallade sambolagar finns. De gäller inte i ert fall.

Och för Guds skull, ta inte hans släkts förväntningar på dina axlar! Avsluta förhållandet om ni inte passar för varandra och tänk inte på hur andra kommer att reagera. Det är DITT LIV det handlar om. Jag bara säger detta eftersom jag vet hur lätt det är att falla in något sorts dåligt samvete över att man dissar någons son, sonson eller bror. De är säkert glada för hans skull för att du är en fin tjej, men du TS, det är inte DE som ska leva med honom utan DU... 
    Han bodde förut inneboende hos en man som dog, jag bodde också där i ca en månad innan mannen dog, då jag flydde från mitt ex och inte hade nånstans att ta vägen. När mannen dog fick jag lägligt nog studentrum och studentlägenhet ungefär samtidigt som killen och jag fick flytta ut så vi flyttade hit tillsammans. Men vi har bara varit skrivna på samma adress sedan i mars eftersom han inte skrev sig här förrän några månader efter att vi flyttat hit.

Jag vill INTE gifta mig, men är osäker på hur hans föräldrar kommer reagera om jag berättar för dem om hur deras son beter sig. De kanske ställer sig på hans sida och förstör för mig ännu mer?

Om nu JAG flyttar ut så kommer inte min kille få bo kvar här, då studentföreningen gör stickprover och kollar om man verkligen studerar, men det känns ju trist att jag ska behöva säga upp hela lägenheten och flytta själv för att han vägrar dra.

Svar på tråden FÅR jag slänga ut honom?