• siggekatt

FÅR jag slänga ut honom?

SolOchSnö skrev 2013-06-17 16:51:19 följande:
    Suck. För det första, diskussionen om inneboende beror på att TS och hennes ex troligen inte räknas som sambo eftersom de endast har bott ihop sedan i januari. Men även om de inte räknas som sambo så har de beslutat att bo ihop och de har bott ihop i mer än fem månader varav han har varit skriven i lägenheten i mer än tre månader. De har med andra ord ett muntligt avtal som gäller.

För det andra, TS har en bostad och hon har gjort upp med sitt ex om att båda ska bo där. Det är helt klart att hon har rätt till bostaden och att hon ska behålla den så det behöver vi inte diskutera. Men hennes ex har rätt till skälig uppsägningstid alternativt normal bodelning. Det spelar ingen roll om hon äger bostaden eller hyr den och om det är speciella villkor med hyreskontraktet. Man får ha både sambo och inneboende i en studentlägenhet och lagen gäller som för vilket annat boende som helst.

Vad ska TS göra? Hon ska meddela sitt ex, gärna skrifligen, att han ska flytta ut ur lägenheten senast ett visst datum. Om han inte flyttar kan hon kontakta tingsrätten och begära en bodelning (men de räknas troligen inte som sambos) eller kronofogden och begära vräkning. Dessutom rekommenderar jag att hon ger honom en räkning med en tydlig sista betalningsdag för hyreskostnader + skulderna som hon har betalat + mat som han äter utan hennes tillstånd. Om han inte betalar kan hon skicka den till kronofogden. Det är dessutom alltid bra att ringa och prata med kronofogden och fråga om råd.

Vad ska TS inte göra? Hon ska inte byta lås på ytterdörren. Hon ska inte ställa ut hans saker på gården. Hon ska inte hota honom. I alla fall inte om hon vill följa lagen och slippa risken att han ringer polisen.
    EnAnonumius skrev 2013-06-17 21:13:28 följande:

Suck var ordet..
    När skall du begripa att det är skillnad mellan hyres-/bostadsrätt och STUDENTBOSTAD?
    Det är många som har försökt att förklara för dig att det är inte riktigt samma regler kring bostad/-hyresrätt och studentlägenheter. 

Så på vilket sätt har han besittningsrätt på en STUDENTLÄGENHET? Han är INTE en student.
    Enligt vilka lagar har han detta?  Märkväl det skall avses STUDENTBOSTÄDER så kom inte dragandes med det som gäller för vanlig hyres-/bostadsrätter och sambos. 

Sedan var får du i från att TS ex har bott i lägenheten sedan januari?
    TS själv skriver att han bott där i 3-4 månader. Det är Juni nu d.v.s månad 6.
    Han har som tidigast bott där sedan Februari.  Så februari-mars är det som gäller som tidigast att han flyttat in. Och INTE "sedan januari" som du hävdar.

SolOchSnö påstår ju inte heller att han skulle ha besittningsrätt (det heter för övrigt besittningsskydd). Han/hon skriver att "Det är helt klart att hon har rätt till bostaden och att hon ska behålla den så det behöver vi inte diskutera"
    Besittningsskydd innebär att man har rätt att bo kvar även om hyresvärden säger upp kontraktet. När det gäller studentlägenheter är besittningsskydd ofta  villkorat så att om du inte tar en viss antal poäng har du inte längre rätt till lägenheten. Att han, som inte är student, skulle har rätt till lägenheten utan henne kan vi således avfärda. Så länge de är sambo har dock även han besittningsskydd.
    ( http://www.hyresnamnden.se/Fragor-och-svar/Bostadshyra/Besittningsskydd/)

När man blir sambo är lite luddigt, det är när man stadigvarande har bott tillsammans, 6 månader brukar vara en ungefärlig gräns, men det kan också vara kortare tid om båda anser sig vara sambo. Om ts och hennes ex har ansett sig vara sambo tills dess att det tog slut har han, upphör ett samboförhållande om man gifter sig, flyttar isär eller avlider. Samboförhållande upphör också om en parten ansöker om bodelning
    ( http://www.notisum.se/rnp/sls/lag/20030376.htm)

Om ts och hennes ex inte räknas som sambo, så har de ju enats om att bo tillsammans och har gjort så i ett antal månader. Jag tror inte han heller kan räknas som inneboende. "Med inneboende menas en person som hyr en bestämd del av uthyrarens egen bostad och som inte har gemensamt hushåll med den som hyr ut" (Enligt hyresnämnden, se länken ovan)

Även om inte skriftligt avtal finns mellan dem så har det ju ändå kommit överrens om att ha det som de har haft det tills dess att förhållandet tog slut. I alla olika fall jag har kunnat hitta som gäller uppsägning, både när hyresvärden är företag eller privatperson, så är det 3 månader uppsägningstid som gäller. Har man inget avtal är det 3 månader som gäller.

Alltså, är de sambo (vilket jag tror de räknas som) kan TS lättast bli av med sitt ex genom att begära bodelning. Är de inte sambo är det svårare, då måste hon komma överrens med exet om att och när han ska flytta, och ge honom 3 månaders uppsägningstid, skriftligt.

TS: Om det inte alls går att prata med ditt ex, ring till hans föräldrar och prata med dem. Du har ju inget att förlora på det. Om de inte kan/vill tala förstånd med sin son och få honom att lämna dig ifred, ring till Juristjouren (0771-333 444). De är kostnadsfritt och du kan förhoppningsvis få hjälp med att reda ut om ni har ett samboförhållande i lagens mening och hur du ska gå tillväga för att bli av med honom. Vill du ha hjälp med att ringa, prata med dina föräldrar, eller säg till här så kan jag hjälpa dig att ringa om du vill. Lättast är nog om du ringer själv dock, efter som du vet alla detaljer kring just ditt fall.

Hoppas allt löser sig till slut.   

/E
  • siggekatt
    EnAnonumius skrev 2013-06-18 01:12:15 följande:
    SolochSnö skrev detta:
    Men hennes ex har rätt till skälig uppsägningstid alternativt normal bodelning.

Det är en del i detta med "besittningskydd" på en bostad.

Länken funkar inte. Kan vara tillfälligt. 

Som sagt det är en studentbostad.
    Jag är högst tveksam till att besittningskydd gäller för en studentbostad. 
    Hyresgästföreningen avhandlar dessutom frågor och svar som berör Hyresrätter (Bostadsrätter).  
    (Läste länkadressen)

Du själv har ju tydligen läst att det är särskilda regler
    När uppkommer besittningsskyddet?    

Enligt huvudregeln gäller besittningsskyddet från uthyrningens första dag.

Så är fallet i följande situationer:

Hyresgästen hyr en lägenhet direkt av den som äger fastigheten (förstahandsuthyrning). Hyresgästen hyr av någon som i sin tur hyr minst tre lägenheter av fastighetsägaren (blockuthyrning). Förstahandshyresgästen kan här till exempel vara en kooperativ hyresrättsförening eller en studentbostadsstiftelse. Hyresgästen hyr ett omöblerat rum direkt av en fastighetsägare (förstahandsuthyrning).

Du hittar lagreglerna i 12 kap. 45 § jordabalken.

Det är bara en hyresgästs make eller sambo som har besittningsskydd trots att han eller hon inte själv är hyresgäst.

Allt ovan kopierat från den länken, gör nytt försök att länka.
    (http://www.hyresnamnden.se/Fragor-och-svar/Bostadshyra/Besittningsskydd/)

En studentbostad ÄR en hyresrätt. Hyr du din bostad så är det en hyresrätt. Men en studentbostad har oftast fler villkor än en vanlig hyresrätt.
    Här finns en lista över de bostadformer som finns i Sverige, enligt Boverket.
    (http://www.boverket.se/Boende/Sa-bor-vi-i-Sverige/Upplatelseformerboendeformer/)  

Jag är inte jurist, så jag kan inte garantera att han som sambo har besittningsskydd. Det är ju inte en säkert att hon har besittningsskydd, för det kan vara bortavtalat, just eftersom det är en studentbostad. Men om hon har besittningsskydd har nog han det med, enligt den understrukna meningen från hyresnämnden. Å andra sidan, om de är sambo kan hon ju lätt begära bodelning så är problemet löst.  
  • siggekatt

Jag fattar inte varför det inte funkar att länka, men gå in på hyresnamnden.se -> Frågor och svar -> Bostadshyra -> Besittningsskydd, om ni vill läsa källan.

• siggekatt

Anonym (Eken) skrev 2013-06-18 18:04:56 följande:

Besittningsskyddet gäller gentemot hyresvärden inte sambos emellan. Avseende studentbostäder har de egna stadgar med krav på medlemskap i studentkår, ett visst antal poäng man ska klara per termin och alltså krav på att man är inskriven på aktuell skola för studier. Jag förstår inte varför besittningsskyddet diskutera avseende ts fråga överhuvudtaget? Ts sambo har inget besittningsskydd, han är inte att se som inneboende, han har ingen uppsägningstid. Utan som flera av oss har påtalat upplöses samboförhållandet genom bodelning om sambon strular och vägrar flytta ut. Ts får påkalla bodelning hos tingsrätten och hemställa om kvarsittningsrätt till dess bodelningen är klar. Exsambon måste då genast flytta. Varför diskutera besittningsskydd och uppsägningstid när det definitivt inte är aktuellt i detta fall?
    EnAnonumius skrev 2013-06-18 18:51:39 följande:
    Jaha ytterligare en som INTE kan skilja på äpplen och päron och sedan försöker rätta andra.

Jag har efterfrågat efter hur det ställer sig för STUDENTBOSTÄDER.
    Då som sagt studentbostäder har annorlunda regler (inget jag är omedveten om alls, för den som orkar läsa alla mina inlägg) än vanliga hyres-/bostadsrätter.

Ändå försöker folk utgå från att det är samma regler för studentbostäder som med en vanliga hyresrätter bara för att de är i grunden hyresrätt.
    Men när det krävs att man är student för att hyra dessa lägenheter och det krävs att man klara visst antal poäng per termin för att kunna bo kvar i dessa lägenheter så vad har det för relevans?
    Ingen alls. 

Och hur skall man kunna ha besittningsskydd på en student bostad som ICKE student? När det är dessa särskilda regler för studentbostäder finns?  Tänk efter..

(Jag fick länken att funka i dag. måste blivit något konstigt i går)

Sedan VAR står det att "Det är bara en hyresgästs make eller sambo som har besittningsskydd trots att han eller hon inte själv är hyresgäst."  till det du länkade?

Absolut ingen stans.

Dessutom sen när har besittningsskydd gällt mellan sambos?
    Besittningsskydd är något som gäller mellan HYRESVÄRDEN och Hyresgästen. Hyresgästen är den som HYR lägenheten.  Sambo mellan (eller EX sambo) har ingen besittningsskydd. 

Däremot om TS säger upp bondstaden så kan sambon överta kontraktet OM hyrevärden godkänner personer som hyresgäst. 
    Men nu är det ingen vanlig hyresrätt vi talar om här utan en studentbostad som har reglerna om att man SKALL vara student för att hyra lägenheten och man måste ha minimum ett visst antal poäng för att få lov att bo kvar. 

Jag hittar det INTE trots att jag läst noggrant och letat. Både i Jordabalken (hyreslagen som den kallas för med) och i "frågor och svar" från hyresnämnden och även letat runt på hela hyrenämnden hemsida. Inte ens på Hyresgästföreningens hemsida hittar jag något som stämmer med det du påstår.

Så vad bygger du det utlåtandet på att (ex)sambo/sambo skulle ha besittningsrätt på sin (ex)sambo/sambos lägenhet?

EnAnonumius: Då får du läsa igen, det står i frågan "Jag bor tillsammans med min bror. Har han besittningsskydd?"
    Och när det gäller boendeformen "STUDENTBOSTAD" så existerar den inte i lagens mening, det är en form av hyresrätt med några extra villkor. Om du, i det genrella fallet, skulle hamna i en tvist med den du hyr din studentbostad av, så vänder du dig till hyresnämnden. Jag kan skilja på äpplen och päron, men står inte och skriker om frukt som inte finns. Läs dig till information på Boverkets hemsida. 

Men jag påstår inte heller att han har besittningsskydd gemtemot sin sambo, det har jag aldrig sagt! Men om de nu inte räknas som sambos så föreligger ju ett hyresförhållande mellan TS och hennes ex, de har ju kommit överens om att han skulle bo där, inte betala någon hyra, osv. Hade de inte kommit överens om det hade han inte  kunnat flytta in, eller hur?!  Och när inget annat har avtalat gäller 3 månaders uppsägningstid!
    För ingen har ju hittills lyckats klargöra om de i laglig mening är sambo eller inte. Det finns ingen fast gräns för när man blir sambo, det är ett ganska luddigt begrepp, och det är nog inget som vi lekmän kan avgöra utifrån den information vi fått av TS.

Jag påstår inte att han skulle kunna ta över lägenheten, eller att han skulle få rätt till den vid en bodelning.
    Jag har inte påstått att han skulle få lägenheten om hon säger upp den, men TS har väl ingen önskan om att själv bli av med lägenheten, eller hur?
    Som sambo har man besittningsskydd (gemtemot hyresvärden) även om man inte står på kontraktet, generellt sett. För en studentlägenhet måste du leva upp till de krav som är ställda, vare sig det är att man har studentlegitimation eller att man ska ta ett visst antal poäng varje år. I detta specifika fall spelar det ingen roll, för om de är sambo i lagens mening så behöver bara TS begära en bodelning så är problemet ur världen.

Anledningen till att jag försökte förklara vad besittningsskydd är, generellt sett, är för att många i tråden har likställt det med uppsägningstid, vilket inte är samma sak. Men om man inte kan skilja ett generellt påstående och ett specifikt så kanske man ska läsa lite långsammare och vara lite mindre aggressiv i sina svar.
  • siggekatt
    Anonym (Eken) skrev 2013-06-18 23:53:35 följande:
    Jag ber om ursäkt om du tyckte att jag hoppade på dig angående din diskussion om besittningsskyddets innebörd. Det var inte min mening och du har så rätt i att det har förekommit en massa missförstånd angående innebörden av besittningsskydd i denna tråd. Det är också orsaken till att jag personligen tyckte att det inte hörde till ts fråga eftersom det inte finns någon möjlighet för hennes sambo att överta studentbostaden. 

Däremot tycker jag att din fråga om att angripa ts problem utifrån samboförhållandets längd är intressant. Även om jag inte håller med om att sambon skulle räknas som inneboende för det fall att det skulle uppstå en tvist huruvida parterna är att betrakta som sambos i sambolagens mening eller inte.

För ett sätt att lösa ts problem är genom är att kunna påstå att de inte har haft ett STADIGVARANDE gemensamt boende pga den korta tid som samboförhållandet har varit. I förarbetena har jag för mig att man har uttalat en tid om ca 6 månader som kriterium för stadigvarande tid. För den som orkar leta är det prop. 2002/03:80 jag menar.

Men antalet månader är ju endast en aspekt som man tillmäter betydelse. Om ts sambo har kvar sin gamla bostad så är det ett faktum som också talar emot att de ska betraktas som sambos i sambolagens mening.
    Däremot finns det även ett antal omständigheter som jag menar talar för att det ska betraktas som sambos. Då främst ts egen åsikt om deras förhållande, nämligen att avsikten var att de stadigvarande skulle leva tillsammans i bostaden som sambos. Som du säker vet tillmäter man parternas egen uppfattning om intentionen om varaktigheten betydelse. 
    En annan aspekt som styrker styrker ts uttalande om samboskap är att de är folkbokförda på samma adress. 

Man får som alltid, helt enkelt göra en helhetsbedömning i frågan om ts har haft ett stadigvarande samboförhållande eller inte.

En utväg för ts är faktiskt såsom du pekar på att påstå att pga av den korta sambotiden så ska de inte räknas som sambos i lagens mening och då har ts rätt att byta lås och vägra släppa in killen.

Men det krävs nog något mer än enbart tidsaspekten för att försöka sig på en sån sak. Till exempel skulle man kunna påstå att det bör det tillmätas betydelse om sambon inte har betalat någon hyra och därmed mena på att han därmed inte är att betrakta som sambo utan endast  pojkvän.  

Däremot menar jag alltså att ts sambo inte är att betrakta som inneboende. Han har inte betalat någon hyra, de har enligt ts själv haft ett samboförhållande och inget hyresrättsligt inneboendeförhållande. Därmed ser jag inte hur han på något vis skulle kunna betraktas som inneboende och på så vis erhålla rätten till tre månaders uppsägningstid. 

I vanliga fall har ju en inneboende som har bott hos dig i minst tre månader rätt till skriftlig uppsägning samt tre månaders uppsägningstid men jag kan inte ser hur det skulle kunna bli aktuellt i ts fall.

Nej, jag tror precis som du att det borde ses som sambos, trots den korta tiden, och att det lättaste för TS att göra i sådant fall torde vara att begära bodelning. Eftersom jag dock inte kan garantera att de ses som sambos, pga. att jag inte har mer kunskaper i ämnet än vad jag kan läsa mig till, ville jag även belysa de andra alternativ som fanns, så att TS kan vara förberedd på vilka argument som kan uppkomma och hur exet kan hävda att saker och ting har varit.

Vad det gäller påhopp känner jag mig inte särskilt påhoppad av dig utan av en anonym (hihi) trådskrivare som skrev med större bokstäver och inte verkade läsa svaren innan han/hon upprepade sig ytterligare en gång.
    Trevlig kväll! :)

Och TS: mitt erbjudande kvarstår, vill du ha hjälp med att ta kontakt med en jurist så kan jag försöka leta rätt på någon åt dig. Bara att PM:a i så fall.    
  • siggekatt
    Anonym (Eken) skrev 2013-06-19 00:39:07 följande:
    Trevlig kväll själv!

Och angående att vara anonym så är väl de flesta av oss på FL rätt anonyma vare sig vi har ett nick eller inte. I och för sig har jag inte kikat in på din sida så jag vet inte om du presenterar dig med namn, yrke etc.  Själv skrev i juridiska frågor i mitt vanliga nick tidigare och inboxen blev nedlusad med privata frågeställningar så jag väljer att inte "outa" mig själv som jurist då jag själv vill välja vilka frågor jag ska svara på.

Samtidigt är det faktiskt också som Örontrumpet säger, oavsett om jag är anonym eller har ett nick och påstår mig arbeta med ett visst yrke så är det ingen som vet om det är sant eller  inte. 

Var och en får göra sina egna bedömningar utifrån vad folk skriver och hur de utrycker sig. Ärligt talat så bryr jag mig inte så mycket om vad folk tror eller inte. Jag är nöjd om jag slipper nedlusas med privata frågeställningar i inboxen :)

Däremot väcks mitt intresse alltid när det handlar om frågeställningar som jag själv rent egoistiskt tycker är intressanta. En sådan är din idé om att angripa problemet utifrån frågan att ts inte varit stadigvarande sambo och därmed kan slänga ut sin pojkvän på studs. En intressant vinkling som jag tycker tillför något som är av intresse särskilt för ts!

Fast jag har ju inte påstått att TS skulle kunna slänga ut sin pojkvän på studs, då har du nog blandat ihop mig med någon annan. Antingen bodelning, om de är sambo, eller 3 månader uppsägningstid, om de har ett inbördes hyresförhållande, skrivet eller oskrivet. Nu på studs är ju bara möjligt om pojkvännen går med på det, vilket han uppenbarligen inte gör.
Svar på tråden FÅR jag slänga ut honom?