Hemma hela dagen själva, vilken ålder?
Hejsan.
Funderar nu när det är sommarlov vilken ålder som det är okej att låta barnen får vara ensamma hela dagen?
Hejsan.
Funderar nu när det är sommarlov vilken ålder som det är okej att låta barnen får vara ensamma hela dagen?
Nio tio år tycker väl jag då.
Beror väl helt på barnet tänker jag
Självfallet inte då ett barn med allvarliga handikapp eller svår sjukdom.
Måste påpeka undantagen liksom.
Har en 12 åring, 9 åring, 6 åring och en 11 månaders. Ingen av dem har varit hemma ensam en hel dag än (konstigt att inte de två yngsta varit det :P). Har aldrig haft behov för det, men skulle kunna låta 12 åringen vara hemma själv över dagen.
Vår dotter fyller 10 i sommar och i år är första året hon komme vara själv hemma. Inget fritids för det slutade hon på för två månader sedan. Hon fixar frukost själv och värmer gärna på rester o sånt som finns i frysen.
Däremot är hon inte hemma själv när hon är sjuk.
Mm dotter skulle inte kunna vara hemma själv än hon är snart 9 år. Jag kan inte lämna henne medan jag hämtar de små på förskolan. Bara jag lämnar henne och går ut i trädgården eller var ute med hunden hittar hon på skit eller äter en massa som hon inte får. Hon får gå på fritids i 2-3 år till. Jag kan absolut inte lita på henne tyvärr.
Min 9-åring skulle fixa det utan problem.
Min 7-åring i kombination med 9-åringen om han har en bra dag. Förra veckan var de själv en timme på förmiddagen samt 2 på eftermiddagen och mot slutet av veckan började de gå varandra på nerverna. Men är det bara en dag det handlar om så skulle jag iaf våga prova. De ringer om det är nåt.
Mor till Ella
Bra att du är medveten.
12 år känns som en bra ålder. Min son är nio och skulle till 100% klara det toppen rent praktiskt. Har alltid litat på honom. Han den mest pålitliga person jag mött. När han var tre brukade han passa sin nyfödda lilla syster om jag gjorde något på andra våningen. Många undra hur jag våga och för mig kändes det självklart. Dottern är hans motsats så idag förstår jag vad de menade. Men inte skulle han få va själv för det. Jag vet att han skulle bli ledsen och längta efter oss. Det villa jag inte. Han skulle dessutom inte gå med på det.