• Gott svart kaffe

Tuplermetoden/dra in magen efter snitt?

Är gravid med tredje barnet och kommer kämpa för ett snitt denna gång med anledning av besvär efter tidigare vaginala förlossningar. Efter andra barnet körde jag lite lätt med Tuplermetoden och tycker att magen blev ok ganska snabbt. Dock har jag fortfarande delade magmuskler och det har jag accepterat.

Det jag undrar över nu är om man kan köra lite Tupler direkt efter ett snitt? Alltså inte 100 på en gång utan kanske bara dra in magen några gånger. Får man försöka dra in magen direkt efter snitt eller måste man vara helt avslappnad i magen i flera veckor. Situps förstår jag att man inte ska göra men att bara dra in magen är ju en annan sak. 

• Svar på tråden Tuplermetoden/dra in magen efter snitt?
  • nozpa

Om du "får" dra in magen efter snitt? Ja, gör det inte ont är det okej. Det rekommenderas att du trycker en kudde emot magen när du ska hosta o dyl. Så bör ju inte vara någon skillnad. Men de första dagarna vill du nog inte det.  

• Gott svart kaffe

Tack för svaret!

Jag har nog missuppfattat. Jag trodde man inte fick anstränga magen alls efter snitt men att dra magen rakt in ibland kan ju inte vara någon fara? Situps ska jag givetvis inte göra. 

• nozpa
    Gott svart kaffe skrev 2013-06-21 11:44:39 följande:
    Tack för svaret!

Jag har nog missuppfattat. Jag trodde man inte fick anstränga magen alls efter snitt men att dra magen rakt in ibland kan ju inte vara någon fara? Situps ska jag givetvis inte göra. 

Du bör ju upp och röra dig direkt. Det du ska undvika är ju tunga lyft, osv. Att dra in magen kan jag inte tänka mig är någon fara. Du känner ju om det gör ont. Tror inte att snittet kan spricka upp av att du drar in magen.
    Du måste ju inte gå all-in första veckorna. :) 
Svar på tråden Tuplermetoden/dra in magen efter snitt?