• attmar

Tips inför ev vårdnadstvist (S-svall)

Hej, jag har planer på att söka ensam vårdnad om min dotter. Mitt ex har henne bara varann helg men klarar inte av att sköta henne ens under den korta perioden. Nu har han hotat med att han kommer vilja ha henne varannan vecka i framtiden och det vägrar jag gå med på.
    Vad har jag för rättigheter och chans i denna situationen?
    Hon har hittills bott med mig hela tiden, och har en ny familj här, ska snart få ett syskon. Han bor hos sin mamma, lägger över allt ansvar på henne, dricker hela tiden, kör i fyllan, tappat körkortet. Kommer hem med henne med intorkat bajs i blöjan, missar mat och sovtider osv osv osv....

Hur går man till väga? Nån i sundsvall som kan tipsa mig om bra personer att kontakta, inom familjerätten samt advokat tex.
    Vad kan en sådan här tvist kosta?

Tacksam för alla tips!

• Svar på tråden Tips inför ev vårdnadstvist (S-svall)
  • Nyfikna72

Utgångsläget är att alla föräldrar har rätt till umgänge med sina barn. Vill du inte det så lär det nog fram grava bevis på att den andra parten inte klarar det och det räcker nog tyvärr inte med bara åsikter i det fallet.

• Loi

Du har inga rättigheter men ert barn har det, varför är ha. Olämplig enligt dig förutom det du tar upp i trådstarten? Sånt kör alla med och det är inga nyheter för tr, du vet att han kan få igenom vv även om Du har ev? Vårdnad och umgänge hänger inte i hop

• asya

Hejsan!

Jag är själv i en vårdnadstvist som fortfarande pågår. Startades i maj i år. Hur lång tid en tvist kan ta är omöjligt att veta, en vecka, en måndag, år. Beror helt hur man kommer överens osv.

Som ovan, tyvär har du inga rättigheter men du har som förälder skyldigheter att b.la se till ditt barns bästa.

Om du tänker fullfölja tvisten så är mina råd till dig att:

Prata med alla "vittnen", alla dom är medvetna om situationen och villiga att ställa upp som vittnen. Dvs, familjerätten, dagis/skola, familj, släkt, vänner osv.

Samla all matterial i en å samma perm. Så som sånt ni har skrivit på tillsamman.

Anteckna allt han gör, tid och datum. Spara sånt han skriver på fb, tvitter, sms dånt som är relaterat till fallet.

Det kommer bli jobbigt, ett helvete men glöm aldrig bort att ha i åtanke att du gör det för ditt barns bästa.

Prata med olika advokater först och ta sedan drn du anser är mest lämpad för just dig.

Sen kan du alltid vända dig till familjerätten (dagtid) och sociala jouren (nattetid och helg).

Ekonomiskt så kan du ta de på din hem försäkring. Ring och kolla med din hem försäkring vad dom har inom rätts, om vårdnatstvist ingår.

Jag hoppas att det löser sig för dig!

• Realistens

Risken är att startar du en tvist så döms han till vv.

• IafiaE

Du kan göra en anmälan till socialen anonymt och kräva att dom utreder pappan.
    Sedan är det nog så att om man vill ha växelvis boende måste man ha ett eget boende och inte bo hemma hos mamma. 

Mamma till 3
Svar på tråden Tips inför ev vårdnadstvist (S-svall)