• daniellalundh

Midsommarmat

Hejhej alla matglada! 

Midsommar närmar sig med stormsteg och jag är ute efter alla roliga tips på mat som man kan göra till midsommarfesten. Det kommer självklart bli en klassisk buffé till lunch och sen grillat till middagen. Men det hade varit så himla kul med lite mer spännande rätter och höra era recept på sill t. ex! 

Hur firar ni? Gör du all mat eller kör ni också en knytis?

Ha en härlig vecka! 

Daniella
  • Svar på tråden Midsommarmat
  • Tonårsmamman1

Vi firar med samma familj varje år och på dagen fixar de fika till firandet vid sommarstången och vi fixar midsommarmaten på kvällen hemma hos oss. I år ska ungdomarna också vara med, så då blir nog blandat med grillning och traditionell midsommarmat. Tårtan till kaffet brukar jag däremot variera från år till år. Västerbottenostpaj är ett måste, den gör jag bara den dagen på året.

• daniellalundh
    Tonårsmamman1 skrev 2013-06-17 10:18:41 följande:
    Vi firar med samma familj varje år och på dagen fixar de fika till firandet vid sommarstången och vi fixar midsommarmaten på kvällen hemma hos oss. I år ska ungdomarna också vara med, så då blir nog blandat med grillning och traditionell midsommarmat. Tårtan till kaffet brukar jag däremot variera från år till år. Västerbottenostpaj är ett måste, den gör jag bara den dagen på året.
    Åh Västerbottenpaj är ju bland det godaste som finns! Jag gör det alltid till midsommar och till kräftskivan. Det gäller att inte snåla på osten så att den får en riktig bra smak =) Vad blir det för tårta i år? Jag funderar på att göra en marängbaserad bärtårta. Såg ett recept i Icakuriren som jag tyckte var fint!
  • Tonårsmamman1
    daniellalundh skrev 2013-06-17 12:42:04 följande:
    Åh Västerbottenpaj är ju bland det godaste som finns! Jag gör det alltid till midsommar och till kräftskivan. Det gäller att inte snåla på osten så att den får en riktig bra smak =) Vad blir det för tårta i år? Jag funderar på att göra en marängbaserad bärtårta. Såg ett recept i Icakuriren som jag tyckte var fint!
    Ja, jag såg också ett trevligt recept på ICA:s hemsida. Maräng med lemoncurdgrädde mellan och massor av jordgubbar. Kanske gör jag två olika, eller ber dottern göra en kladdkaka också. Vi får se. Men jordgubbar ska det vara till/på tårtan, det är ett måste Glad
  • jonasjon

Saknar redan sillen och färskpotatisen! Blir en till liten mini-midsommar nästa helg för oss, har en del vänner som kommer så ska vi göra det igen =) Vi gjorde en grupp i år som vi kunde skicka sms till varandra i, sjukt smidigt när man vill få snabba svar och att alla ska se! har ni inte testat det så gör det för guds skull! www.smsgrupp.se är hemsidan. 

Hur var er midsommar? Vi var ute på landet och bastade, badade, spelade krocket, kubb och åt en masssaaaa god mat! I år blev det väldigt lite alkohol som var väldigt skönt för en gångs skull!

Svar på tråden Midsommarmat