• rickiräv

Fel att vända barn i bilen som inte fyllt tre år?

Jag har en son som blir tre i september. Han är ganska stor, 105 cm och 20 kilo, och nu i en bakåtvänd Acta Graco i bilen. Jag funderar nu på om det är dags att vända honom. Eller är det för tidigt?

• Svar på tråden Fel att vända barn i bilen som inte fyllt tre år?
  • Mumin80

Det är för tidigt. 

Det är inte barnets storlek det handlar om, utan huvudets storlek i proportion till kroppen och att nackmusklerna inte orkar "hålla i" huvudet vid krock. Och proportionerna är ju dom samma, oavsett om barnet är 90 cm och 10kg eller 100cm och 20kg. 

Googla gärna på youtube-filmer, finns några fina (även på familjeliv) som väldigt tydligt visar skillnaden i vad som händer vid krock.

Det finns en anledning till att Sverige har lägst andel skadade och döda barn i trafiken i hela världen, just i åldern från 1 år (där barnen vänds i många andra länder) till 4 år (där svenska barn vänds).  

• Jenny 886

Dom rekommenderar att man inte ska vända barn förrän dom är 4 år. Och det har att göra med säkerheten för ditt barn om han skulle vara med i nån krock. Nack delen är inte tillräckligt stark för att klara av en en smäll då huvudet åker framifrån eftersom trycket kommer bli mycket högre än när de sitter bakåt vänt. Googla på det och se skillnaden.
    Jag skulle väntat. Men det är jag.

• Aileen Allannah

Ja, alldeles för tidigt! Om stolen börjar bli trång så byt till en two-way, så kommer han få plats bakåt länge till.

• rickiräv

Jag kommer att behöva vända honom inom ett halvår eftersom han då vuxit ur stolen rent fysiskt. Jag köpte den största solen jag hittade eftersom han alltid varit stor. Och jag ser hellre att han sitter bra i en framåtvänd stol istället för att sitta illa i en bakåtvänd stol bara för att "man ska" sitta bakåtvänd.

Hörde att skillnaden mellan framåtvänd och bakåtvänd stol var 3 km/h.. 

• Flickan och kråkan

Fast så stor är han ju inte. Min äldsta pojke som är 5,5 år är 106 cm lång och väger två kilo mindre och han åker bakåtvänd och får plats utan problem i vår britax hi-way som inte är en särskilt stor stol. Vi kommer eventuellt att måsta vända honom om något halvår ändå eftersom vi kommer att få ett tredje barn här snart och inte kommer att få plats med tre bakåtvända bilstolar.....men inte pga att han  inte får plats.

• Kinya

Ja, det är fel och farligt vid en krock.

• Aileen Allannah
    rickiräv skrev 2013-06-17 10:34:31 följande:
    Jag kommer att behöva vända honom inom ett halvår eftersom han då vuxit ur stolen rent fysiskt. Jag köpte den största solen jag hittade eftersom han alltid varit stor. Och jag ser hellre att han sitter bra i en framåtvänd stol istället för att sitta illa i en bakåtvänd stol bara för att "man ska" sitta bakåtvänd.

Hörde att skillnaden mellan framåtvänd och bakåtvänd stol var 3 km/h.. 
    Barnet sitter upp till fem gånger säkrare bakåtvänt, så det där är bara snack. Two-way är den stol med längst rygg, ett barn som är 125 cm sitter bra i den, bakåtvänt. Jag ser hellre att mitt barn överlever en krock än sitter framåtvänd för att man inte vill köpa en ny stol.
  • rickiräv

Skillnaden i höjd mellan Acta Gracon och Britax two way är 1 cm så jag tänker inte köpa en till sådan stol. Huvudet börjar sticka upp nu och jag läste någonstans att gränsen går vi örat och det är inte många centimeter kvar nu.

• Aileen Allannah
    rickiräv skrev 2013-06-17 10:45:27 följande:
    Skillnaden i höjd mellan Acta Gracon och Britax two way är 1 cm så jag tänker inte köpa en till sådan stol. Huvudet börjar sticka upp nu och jag läste någonstans att gränsen går vi örat och det är inte många centimeter kvar nu.
    Two-way har inget nackstöd som tar i axlarna, vilket AG har. Och även om det handlar om några få centimeter så är det ditt barns nacke som får chansen att vara hel ett tag till.
Svar på tråden Fel att vända barn i bilen som inte fyllt tre år?