Fel att vända barn i bilen som inte fyllt tre år?
Jag har en son som blir tre i september. Han är ganska stor, 105 cm och 20 kilo, och nu i en bakåtvänd Acta Graco i bilen. Jag funderar nu på om det är dags att vända honom. Eller är det för tidigt?
Jag har en son som blir tre i september. Han är ganska stor, 105 cm och 20 kilo, och nu i en bakåtvänd Acta Graco i bilen. Jag funderar nu på om det är dags att vända honom. Eller är det för tidigt?
Jag kommer att behöva vända honom inom ett halvår eftersom han då vuxit ur stolen rent fysiskt. Jag köpte den största solen jag hittade eftersom han alltid varit stor. Och jag ser hellre att han sitter bra i en framåtvänd stol istället för att sitta illa i en bakåtvänd stol bara för att "man ska" sitta bakåtvänd.
Hörde att skillnaden mellan framåtvänd och bakåtvänd stol var 3 km/h..
Skillnaden i höjd mellan Acta Gracon och Britax two way är 1 cm så jag tänker inte köpa en till sådan stol. Huvudet börjar sticka upp nu och jag läste någonstans att gränsen går vi örat och det är inte många centimeter kvar nu.
Om jag/min son överlever en krock eller ej har förmodligen inget med stolen att göra. Givetvis vill jag ju ändå att vi alla skall åka säkert i bilen. Men jag tycker det verkar vara lite hysteriskt detta att hålla på 4-årsreglen som någon magisk gräns.
Nackstödet är bortmonterat och det är själva längden som är problemet. Och själva utrymmet i baksätet, har en SAAB 9,5 kombi.
Jag skulle nog säga att det är max 3 cm kvar på längden och det tar ju inte så lång tid för en 2,5-åring att växa 6 cm. Han har växt 6 cm de senaste 4 månaderna och verkar vara inne i en riktig tillväxtperiod så jag vill gärna jobba lite förebyggande.
Hur en krock slutar beror i första hand på föraren och i andra hand på bilen. Och jag tror jag blir en bättre förare om jag har chansen att se mitt barn och komma kommunicera med det än som det är nu när vi bara ser varandra genom en liten backspegel.
Frågan var väl egentligen om jag skulle vända honom nu eller när vi kommer hem efter semestern. Men som sagt alla verkar vara eniga. Här på jobbet så rådde det lite delade meningar, kollegorna hade vänt när barnen var mellan 2 och 4 år. Och de flesta menade på att det var OK att vända när det sunda förnuftet sade det.
Men det är alltid roligt med åsikter.
Skall gå ner till någon sådan där barnaffär (affär som säljer barnsaker alltså) på lunchen och få deras åsikt.
Jag hade gärna haft honom bakåtvänd ett halvår/år till om det hade känns bra men nu gör det ju inte riktigt det.
Jag tar absolut åt mig av andra åsikter, jag blev mest förvånad över att ingen verkar tyckas vända innan 4 år eftersom min erfarenhet säger mig att många gör det.
Jag har aldrig påstått att jag är en utmärkt bilförare. Jag menar bara att man skall försöka eliminera riskerna för en krock och dess följder så gott det går. Och de flesta krockar beror tyvärr på den mänskliga faktorn. Sådant som vi själva kan påverka, hastighet, uppmärksamhet, avstånd, trötthet och så vidare.
Jag förstår att det blir ett bättre resultat med en bakåtvänd stol jämfört med en framåtvänd stol om man frontar med exakt samma förutsättningar. Men hur ofta sker egentligen dessa olyckor?
Jag frontade själv på motorväg (!?!) i vintras men jag antar att det finns andra saker som är viktigare att jobba med.
Skillnaden mellan en 5-åring och en 3-åring som är lika långa är att 5-åringen har mycket längre ben. Dvs, att 3-åringen har mycket längre överkropp.
Enligt produktspecen på hemsida är ryggstödet på Brtiax Two Way 50 cm, på Gracon är den 49 cm.