• Anonym (Mamma och ung mo)

Mina vuxna barn är inte längre välkommen hos min partner....

Jag är tjej på 40 år och två vuxna tjejer på 20 och 22 samt ett barnbarn på 1år 9månader. Till saken! Har en särbo ( vi bor 65mil från varandra) med tre barn på 9 11 och snart 19 år varav den äldsta bor heltid och dom mindre varannan vecka. Min yngsta tjej brukar komma förbi där han bor och även fått varit där när jag inte är där för hon trivts så bra! (Hon har delad lägenhet med en vän inne i stan men från han tar det kortare tid till jobbet samt att hon tyckt om att vara där) Hon hár tyvärr dragit på sig bulemi och kräks ju då följaktligen... Han stör sig på att hon äter konstant och sedan lämnar toarullar på golvet och även att det blivit spy på toastolen. Hon lämnár lyset på i rum som hon inte längre är i osv. Min äldsta tjej Har en liten son som är mitt lilla hjärta! Han är lite varstans som man är i den åldern. Dottern är väl inte den mest aktiva tyvärr på att springa efter han och säga nej osv, men hon tar hand om honom såklart! (Hon är i hans hus Max en vecka om året.) Jag springer och plockar efter mina bárn när dom är hos oss hos honom för att inte vi skall vara till besvär vilket han blir galen på...(ja kanske rätt på sitt vis men han blir ofta så arg om det ligger grejer framme eller att någon i hans ögon varit oförsiktig, han är väldigt materialistisk. Nu har han talat om att mina barn inte är välkommen där för han orkar inte få huset förstört hela tiden. ( nån har tvättat en pensel så det blivit färg kvar i diskhon i tvättstugan, lyset är på, barnbarnet slog med muggen på den redan skadade ekskivan i köket så det blev märken, "min äldsta" sitter bara i soffan och gör inget) Samt att jag har inget sunt förnuft inte dom heller , försökte prata om han och hans barn, men då säger han bara att dom har han mer tålamod med och vad ska han göra med hon som snart är nitton? Pojkarna är ju bára 9och 11... Till saken hör att jag hjälp han roddat så mkt även med hans barn efter hans skillsmässa inte gjort skillnaden mina och dina så långt det går, jag har tillochmed vabbat hans barn! Min yngsta är väldigt duktig att hjälpa till med allt som rör hon springer som mig runt och grejar hela tiden, vi är båda pyssliga, så hon kanske slarvar med andra saker men 20år är inte en färdigvuxen ålder. Hon den äldre lite slö javisst. Hans äldsta skulle vi ha studentskiva för i helgen men hon hjälpte endast till med att komma ner och gnälla samt lägga ihop en tårtbotten .. Jag roddade och min yngsta hjälpte till mest av "barnen" även han vilade och satt i solen rätt som det var.... Han säger att våran relation inte har med mina vuxna barn att göra , för jag säger jag blir ledsen och sårad när han säger att dom inte är välkomna utan kan hålla sig i sina boenden och då får dom väl åka till mitt hus. Han likställer dom med bulldozers som har raveparty hemma i hans hus.... Jag säger att om dom inte är välkomen så känner inte jag att jag är det heller vilket han inte kan förstå.Men om han eller hans barn gör något hos mig så rycker han mer på axlarna och säger de ser ju t som ett tajkonläger iallafal ( håller på att bygga och renovera ett flyttat hus) En sak är säker ! Jag kommer vara mamma till mina barn ända till den dagen jag inte finns mer! Är jag galen?

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2013-06-17 15:34
    Ja hans dotter gör inget hemma i princip inte ens städar sitt rum om det inte tjatats massor, ställer ner disk i köket utan att ställa ner i diskmaskinen, tjurar över att maten inte passar och han aldrig handlar något som hon vill ha. Kan även vara dryg mot mig... Jag har väldigt långt tålamod med hans för det är ju en del av honom....

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2013-06-17 15:43
    Min yngsta bor 65 mil från mig några min från min särbo. Min äldsta tjej bor 15 mil från mig och åkte ner på semester och hans dotters student. Det var barnbarnet som gjorde märken när han satt och åt vilket hände på nån sekund. Och till spyan javisst tycker jag oxå men hur smart och hur bra mår man när man nyss kräkts. Hon behöver stöd och stöttning, sen håller jag fullständigt med om att han kan säga saker direkt till dom på ett bra sätt istället för att tiga och till slut gå på mig. Färgen i diskhon var bara att skura bort ,med diskmedel och en svamp, jacken i ekskivan är bortsläpade och skivan är oljad, barn i den lilla åldern är rörliga, sen att inte ha barnen med ibland när man träffas? Det händer ju inte så ofta!

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2013-06-17 15:47
    Alltså att mina är med, dom är ju stora. Så som sagt han träffar dom inte så ofta. Men han har vänner som sagt till honom att tona ner att han gör för stor grej av det.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2013-06-17 16:12
    Han säger dom är trevliga och glada! Att han gillár båda? Men han orkar inte uppfostra flera barn! Uppfostra? Att tala med dom som om dom vore vuxen borde väl vara att föredra? Vi har alla olika önskningar hur saker ska fungera men när man inget säger?

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2013-06-20 07:57
    Min äldsta sitter inte bara i soffan utan det är hur han ser på det, men jag vet inte vad hon skall göra som gäst o hans hus heller? Städa diska? Ja hon ställer undan och torkar efter sin son när hon matat honom, hon hjälper till när jag ber om det men hon har även en son att passa, hans vänner tycker han inte "ser" det som är sitt utan har snöat in på mina tjejer och för dom är större, skulle varit enklare om hans barn vore äldre.... Då hade han redan haft delar av hur "vuxna barn" i olika ålder utvecklas för jag tror det tar många år upp i livet innan man kan kalla sig vuxen, man mognar och får med sig erfarenheter varje dag. Sen till nån skrev om att hon spyr ner och äcklar ner toaletterna, det är ju inte så att hon inte försöker dölja utan det gör hon men det har blivit nått stänk kvar som hon missat, hans resonemang om att lyset blir glömt ibland och då även av andra och sig själv är att det är mindre viktigt för det är han som betalar elräkningen.... .? Jaha? Hos mig spelar det tydligen ingen roll? Nä saker som blir stora, man skall komma ihåg! Kärlek vänner och känslor ska man vara rädd om de går inte laga utan djupa ärr, Prylar och saker går att laga eller ersätta! Därmed behöver man inte vara oaktsam men att tro allt sker medvetet....

• Svar på tråden Mina vuxna barn är inte längre välkommen hos min partner....
  • FireLady

Men om dina barn är inte välkomna hos honom något mer så kanske ni ska bryta upp, framförallt med hans tycke att hos dig ska det gå bra med hans men inte dina hos honom. Även om jag nu förstår att han inte är så förtjust i dina två dysfunktionella barn. 

• Anonym (abc123)

Lite roddig text men nej du är inte galen för att du är mamma till dina barn. Men jag skulle inte vilja ha min särbos utflugna barn springandes hemma hos mig heller, speciellt om de inte kan sköta sig.

• Ess

Är det egentligen ett problem, då ni är särbos och dina barn är vuxna?
    Du kan väl va hos honom utan att dina barn är där, och sen träffa dem när du kommer hem till dig själv. 

• Meinu

Dina barn verkar inte ha så jättestor respekt för andras egendom. Jag förstår din kille. Jag hade också blivit tokig om någon behandlade mitt hem på det sättet. 

• Snigeln

Jag förstår inte helt... Bor alltså dina barn nära din särbo, 65mil från dig?

Vidare så förstår jag att han blir rriterad på vuxna människor som inte torkar toan efter att de spytt eller säger till om deras barn slår grejer så de får märken/går sönder. Men eftersom de är vuxna så tycker jag han kan ta det direkt med dem istället faktiskt.

• sextiotalist

Det måste vara en ganska obehaglig upptäckt att ens vuxna barn har ett sådant tråkigt beteende att de inte är välkomna längre.

• Anonym (Mamma och ung mo)
    sextiotalist skrev 2013-06-17 15:30:07 följande:
    Det måste vara en ganska obehaglig upptäckt att ens vuxna barn har ett sådant tråkigt beteende att de inte är välkomna längre.

Han säger dom är trevliga och glada! Att han gillár båda? Men han orkar inte uppfostra flera barn! Uppfostra? Att tala med dom som om dom vore vuxen borde väl vara att föredra? Vi har alla olika önskningar hur saker ska fungera men när man inget säger?
  • Tow2Mater

Vuxna barn kan inte forvänta sig att kunna komma o gå som de vill hos någon, allra minst i din särbos hem - det är inte ditt hem, inte hans barn, han bestämmer.

• Vinterankan

Jag förstår honom på så sätt att jag skulle inte heller vilja ha folk i 20-årsåldern hemma hos mig som inte passar på sina barn eller äter upp all mat och sedan spyr på toaletterna så att de blir äckliga. Och det är skillnad på andras barn och egna barn, om mina egna barn betedde sig på det sättet skulle jag inte vara alls lika avigt inställd (tror jag, äldsta är 4...). Men jag förstår dig också. Du har inte gjort någon skillnad på barnen och accepterat hans barns brister och tycker att han då ska acceptera dina barns brister men tyvärr så funkar det inte så. Ni är helt enkelt olika på ett sätt som kanske inte funkar så bra ihop. Du kan inte ändra honom men däremot så kan du ju sluta ta så stort ansvar för att fixa till hans barn. Låt han ta hand om sina barn så tar du hand om dina helt enkelt.

• M166

Det med äldre dottern kan jag köpa - har man barn i nån annans hem får man helt enkelt se till att de inte förstör något. Hans beteende gentemot din yngsta däremot... En ung flicka med ätstörning behöver stöd, inte kastas ut! 

Svar på tråden Mina vuxna barn är inte längre välkommen hos min partner....