• Missciss

Ettåring svampinfektion i huden?

Min snart ettåing har länge haft utslag på hela kroppen. "Alla barn har utslag säger bvc" men nu har hon haft dem flera månader och jag tycker de börjar se mer och mer ut som svamp.

Någon som har erfarenhet?

Utslagen sitter på bröstet, armarna, benen och nu också i knävecken. Blöjområdet är konstigt nog där hon har finast hud på hela kroppen just nu. Tycker liksom inte att det är typiskt svamp, men ser ändå ut som det nu då vissa utslag fått en ring runt sig.

De verkar inte klia.

Någon som vet?          

• Svar på tråden Ettåring svampinfektion i huden?
  • Toxiclady

Puffar för min 11 månaders har liknande utslag som bara blir fler och föer. Röda i botten och torrt vitt ovanpå. Bvc säger att det är eksem ich trots ihärdigt smörjande med diverse krämer blir dom bara fler. Konstigt nog upotäcktes det på Vc(annan doktor) att hon hade positivt prov på streptockoker och i samband med pc försvann utslagen. Nu dock tillbaka igen. Men doktorn på vc vi tillhör ville inte ta nytt prov utan nu är vi remitterade till en hudläkare. Ska se om jag kan lägga upp bild via datorn sen så kan vi kanske jämföra?

• Bassenasse

Det är inte ringorm nu råkat ut för?
    Har själv haft det för många år sen, mindre kul....

och jo man kan visste få svamp även som liten.
    Det finns en sort som smittar via sanden på stranden, i badhus mm
    Fick själv detta efter att ha varit i Thailand och läste om detta under min utbildning i våras på dermatologikursen.
    Via fläckar som typ flagnar/fjällar liiiite. 

• Missciss

Toxiclady: ja men det låter ju lika.. När jag är vid en dator kan jag oxå lägga ut bilder

Bassenasse: vi provar cortimyk nu, svampsalva, för å se om det blir bättre. Har smörjat ett dygn nu, ingen förbättring än. Om det var ringorm borde det hjälpa väl?

• Missciss

Läste lite om streptokocker, hade din bebis fler symptom då alltså när det upptäcktes? Toxiclady?

• Bassenasse

Det är 15 år sen jag hade ringorm, så jag minns tyvärr inte vad jag använde för att få bort det.
    Dock kan jag säga att om det är ringorm är det väldigt smittsamt så ni vet om det. 

• Missciss

Då borde vi alltså egentligen oxå ha fått det om det är ringorm..?

• Bassenasse

Om ni torkar er med samma handduk, ja. Tar på fläckarna och sedan på er själva, ja...
    Man tappar håret där vart fläckarna är, så smittar man över detta till djur blir de fläckvis hårlösa...

Jag minns att efter jag blivit behandlad hade jag en tid efter fortfarande kvar dessa vita fläckar, men i ett stadie där det inte smittade längre. 

Försök lägg upp en bild så kan jag se om det är ngt jag känner igen =)  

• Toxiclady

Inga fler symptom än utslagen och att hon klöcktes mkt när hon åt. Vi fick passera all mat med en potatispress för att hin skulle kunna svälja. Ingen feber och då hade hon ändå haft itslagen i flera månader

• Bassenasse

Liknar det jag fick när jag var i Thailand. 
    Pityriasis Versicolor heter detta om det är det....

Skriver ner vad jag fick lära mig på dermatologikursen.
    Etiologi:
    Svamangrepp över huden
    pHvärdet styr lite exvis basisk hud.

Klinik:
    Väldigt vanlig svampinfektion.
    Beroende på årstid
    - sommar, Vid solning blir det vita fläckar med diskret fjällning. Kraftigare fjällning kan provoceras fram genom skrapning med nagel på fläckarna. Svamparna blockerar solen där av blir fläckarna vita på huden. 
    - vinter, Bruna/röda fläckar, mkt diskret fjällning. Fjällningen kan öka genom att man skrapar med nagel.

Ibland kan man få dessa fläckar på hals/ansikte, men på kroppen är vanligast.
    Alltid flera fläckar aldrig bara en.
    Storleken varierar från lillfingernagel till flera cm.

Kan smittas där det är fuktigt.
    Bastu, simbassäng, stranden/sanden, från ens egna kläder.

Kläderna måste tvättas noggrant annars kan man smittas om och om igen via plaggen. Smittan kan sitta kvar i kläderna i flera år.

Minimera tvättning av huden med tvål alt byt tvål.

Behandling:
    Svampmedel - krämer mot svamp 
    Receptfritt - lamisyl, pevaryl
    Recept - funguraltabletter, steriliserar hela kroppen

Efter behandling kan fläckarna finnas kvar i flera månader.

Detta är information på min dermatologikurs där föreläsaren är Gina Topan, Helsingborg.
    En av de bättre dermatologiläkarna i Sverige. Har utmärkelser från hela världen.

Hoppas det kan hjälpa er lite =)  

• Bassenasse

Det är inte all svamp som aktiveras av antibiotika.
    Candida aktiveras och får vi ett flerspektrums (eller vad det nu heter) antibiotika så slår det ut alla system och candidasvampen tar över.

Jag är ingen läkare utan hudterapeut där deramatologi (läran om huden) ingår i min utbildning.
    Så svar på varför just era utslag försvann efter antibiotikakur kan jag inte svara på, men du säger att det kommit tillbaka igen, och då kan det vara svampen jag beskrev innan om nu smittan suttit kvar i kläder, sängkläder osv.

Kontakta en hudläkare (dermatalog) och så får ni svar på er fråga =) 

• Missciss

Det liknar vår tjejs utslag!! Fast hon har fler och även större.
    Konstigt om det försvann med antibiotika! Svamp beukar man ju liksom FÅ av antibiotika.
    Men beskrivningen stämmer in på vad vår tjej har!

• Missciss

Toxiclady:
    Hur har det gått för er?
    Min tjejs utslag försvann med smörjning av cortimyk (svampsalva+kortison) i ca en vecka.
    Nu ser jag att de håller på att komma tillbaka :(

• k girl

Jag tycker det ser ut som min dotters atopiska eksem, fast hennes är värre. Vi har kortison II och mjukgörande, smörjer minst två ggr per dag.

• lyckaokarlek

Vår 5mån tjej har liknande utslag, bvc sa att hon bara har torr hud? Smörjer med miniderm ett par gånger om dagen. Vissa har blivit bättre, andra inte (gått 4dagar). Men det kan alltså vara svamp?

• Malinison

Hej, min dotter har liknande utslag och har haft sedan hon vår bebis (15 månader nu) Hon har också haft problem med magen. Vi har ofta fått åka inoch tömma henne dåhon varit förstoppad. Väntas en gluten utredning som doktorn på vc nu tyckte vår misstänkt glutenintolerans :/ Men visar fått rådet att smörja med mildison morgon och kväll och det har hjälpt lite men det försvinner inte helt verkar det som :/ Hur har det gått för er?

Svar på tråden Ettåring svampinfektion i huden?