• Krantz30

Räkna ut branschvana efter fyllt 18

Hejsan. Skulle vilja ha lite hjälp att räkna ut min branschvana. Gick handels på gymnasiet och efter avslutad studie får man 1 års branschvana. Fyllde 18 i januari 2010.
    Började jobba 09, men räkna jag så här

2010 = 1år
    2011 = 2 år
    2012 = 3 år sen slutade jag skolan i juni blir det 4 år eller blir det mer?

Sakerna är det att har haft fel timlön i över 1 år om min uträkning stämmer. Hjälp sökes

• Svar på tråden Räkna ut branschvana efter fyllt 18
  • S mamman

Började du jobba 2009? Så här tänker jag, juni mån som exempel:

Juni 09-juni 10 = 1 år

Juni 10-juni 11 = 2 år

Juni 11-juni 12 = 3 år

Juni 12-juni 13 = 4 år.

Dvs över 18 och mer än tre års branch-vana.

Kollektivavtalet har dock säkert reglerat hur man räknar tiden under "sporadiskt arbete" vilket jag antar att det är om du pluggat under tiden? Ladda ner avtalet på nätet/ring handels.

• Krantz30

Jo det är så här. Pratat med facket lite dom säger att har man jobbat genomsnitt 10timmar per vecka . Så kan man räkna av branschvana. Och jag har jobba över 10 timmar i genomsnitt. Men man var tvungen att fyllt 18, så det är därför jag börjat räkna på 2010

• jassikan
    Krantz30 skrev 2013-06-17 16:46:20 följande:
    Jo det är så här. Pratat med facket lite dom säger att har man jobbat genomsnitt 10timmar per vecka . Så kan man räkna av branschvana. Och jag har jobba över 10 timmar i genomsnitt. Men man var tvungen att fyllt 18, så det är därför jag börjat räkna på 2010
    Jobbade du mer än 10 timmar/vecka i snitt första året?
    Eller menar du att du har snittat 10 timmar/vecka totalt under alla åren?
    Du kan nog inte räkna det året om du inte gjorde det.

Finns det ett kollektivavtal där du jobbar?

Lönerevision sker normalt sett en gång per år, men det varierar när man har lönerevisionen. Följer ett ev. kollektivavtal eller lokalt avtal.

Man kan inte kräva ökad lön baserat på ett kollektivavtal om det inte finns ett sådant på arbetsplatsen. Men fråga/försöka förhandla kan man alltid

http://lawline.se/answers/12833

• jassikan

Glömde att skriva att man även måste vara ansluten för att ha automatisk rätt till framförhandlade kollektivavtal. Företaget kan ju ha ett, men alla som jobbar behöver ju inte vara anslutna till facket.

Dock är det vanligt att man får minst samma löneökning som de som är med i facket.

• Krantz30

Arbetet jag jobbar pår en Ica supermarket och ja vi har kollektivavtal . Har jobbat långt över 10 timmar i snitt per vecka, åren jag gick i skolan.

Svar på tråden Räkna ut branschvana efter fyllt 18