• Chocoh­olica
    Äldre 17 Jun 19:58
    4239 visningar
    20 svar
    20
    4239

    Vet inte om jag vågar amma i sängen längre...

    Behöver verkligen hjälp. Min son vill inte längre amma när jag sitter någonstans. Han får ingen ro och ska titta på allt så jag har ammat i sängen ett tag. Nu är det bara det att jag lyckats somna två till tre gånger på nån vecka och jag är rädd att jag ska röra mig hastigt och kväva honom. Hur ska jag göra för att hålla mig vaken? Jag känner att jag blir tröttare och tröttare ju längre jag ammar. Innan så somnade han snabbt men nu vill han hålla sig vaken till varje pris och det enda som får honom att somna är "mammanappen". Det duger inte med vanlig napp, det spottar han bara ut. Vore jättetacksam för tips då jag inte vill sluta amma.


    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2013-06-17 20:58
    Tack för alla svar. Ska lugna ner mig lite. Tack.
  • Svar på tråden Vet inte om jag vågar amma i sängen längre...
  • Äldre 17 Jun 20:01
    #1

    Jag ammar i sängen på natten/tidig,morgon när vår bebis vaknar och då somnar jag också. Ser det inte som så stor risk att.jag skulle lägga mig på henne i sömnen.

  • keron
    Äldre 17 Jun 20:04
    #2

    Jag har alltid ammat i sängen på kvällen och natten och somnat själv också, har aldrig oroat mig för att rulla över barnet. Jag tror att så länge man är nykter så gör man helt enkelt inte det.

  • Äldre 17 Jun 20:04
    #3

    Men va? Jag liggammade och somnade typ jämt i svåra perioder med mina två. Varför skulle du kväva bebisen menar du? Äter du sömnmedicin? Om inte så känner man ju liksom att det ligger en bebis där, man vet ju det även i sömnen och man ligger still av den anledningen.

    Hur gammal är han?

  • Äldre 17 Jun 20:04
    #4

    Jag somnade alltid om när barnen fått grepp och börjat amma nattetid. Sov genom 13 månaders amning med sonen utan problem. Jag tror på det naturliga och mammans instinkter, och jag tror inte urtidsmamman gick upp för att amma på nätterna....


    Flicka 2005 * Pojke 2007
  • Äldre 17 Jun 20:05
    #5
    keron skrev 2013-06-17 20:04:02 följande:
    Jag har alltid ammat i sängen på kvällen och natten och somnat själv också, har aldrig oroat mig för att rulla över barnet. Jag tror att så länge man är nykter så gör man helt enkelt inte det.
    Precis. Är man full eller går på tunga mediciner är det såklart en annan femma...
  • keron
    Äldre 17 Jun 20:06
    #6
    skogsvitter skrev 2013-06-17 20:05:27 följande:
    Precis. Är man full eller går på tunga mediciner är det såklart en annan femma...
    Naturligtvis :)
  • johann­awe
    Äldre 17 Jun 20:07
    #7

    Ts: tror det finns någon "mammainstinkt" dvs att man sover mindre tungt när barnet ligger bredvid och ammar. Förstår din oro däremot!

    Om jag vill hålla mig vaken under amningarna (vilket händer när de är långdragna) så brukar jag läsa familjeliv eller Facebook på mobilen, då går det inte att somna ifrån amningen :)

  • Äldre 17 Jun 20:09
    #8

    När du ligger ner, lägg den övre armen och benet lite bakom dig, om du somnar så rullar du till rygg.

  • Äldre 17 Jun 20:10
    #9

    Det är bara att amma och hoppas på det bästa? (För visst händer det olyckor vid samsovning med bebisar, det var väl inte för alldeles för länge sedan de avrådde helt från att sova med bebis?).


     


    Men som sagt, jag ammade också min i sängen, hon klarade det finfint.

  • kgv
    Äldre 17 Jun 20:12
    #10

    Jag förstår din oro, jag var likadan. Jag hade en "vanlig" mobil när min son föddes men efter ett tag insåg jag fördelarna med smartfånen. Familjeliv, facebook och wordfeud höll mig vaken genom amningarna. Dom tog ca 15 min.

  • Äldre 17 Jun 20:20
    #11
    FrökenLöken skrev 2013-06-17 20:10:49 följande:

    Det är bara att amma och hoppas på det bästa? (För visst händer det olyckor vid samsovning med bebisar, det var väl inte för alldeles för länge sedan de avrådde helt från att sova med bebis?).


     


    Men som sagt, jag ammade också min i sängen, hon klarade det finfint.


    Det är bara om man ligger trångt i en soffa alternativ om mamman varit påverkad av något eller dylikt. Stora, tjocka kuddar och tjocka täcken som man slänger över sig själv och bebisen är naturligtvis också en stor fara, men det är väl ändå sunt förnuft att man inte täcker bebisen med sånt?? Vad jag minns så är det ingen av alla de studier som gjorts på samsovning som påvisat en endaste olycka när det varit under sk säkra förhållanden.
  • Äldre 17 Jun 20:27
    #12
    skogsvitter skrev 2013-06-17 20:20:30 följande:
    Det är bara om man ligger trångt i en soffa alternativ om mamman varit påverkad av något eller dylikt. Stora, tjocka kuddar och tjocka täcken som man slänger över sig själv och bebisen är naturligtvis också en stor fara, men det är väl ändå sunt förnuft att man inte täcker bebisen med sånt?? Vad jag minns så är det ingen av alla de studier som gjorts på samsovning som påvisat en endaste olycka när det varit under sk säkra förhållanden.

    Jag har inget att gå på förutom de artiklar jag läste när rapporten kom, liknande:


     


    www.dn.se/nyheter/vetenskap/samsovning-okar-risken-for-barnet/ 


    www.svd.se/nyheter/inrikes/samsovning-okar-risken-for-barnet_8195582.svd


     


    Inte mycket information att gå på, dock.


     


     

  • KLAJSH­UH
    Äldre 17 Jun 20:31
    #13

    Fast man har gjort lite nya studier ang samsovning.

    www.dn.se/nyheter/vetenskap/samsovning-okar-risken-for-barnet/

    doktorcecilia.wordpress.com/2013/06/06/plotslig-spadbarnsdod-och-samsovning/

    Jag har och samsover fortfarande ibland med min son och jag har aldrig varit nära att lägga mig över honom. Dock har jag fått hålla koll på sambon som sover tungt och inte vaknade i början..

  • KLAJSH­UH
    Äldre 17 Jun 20:32
    #14

    Fröken löken, vi tänkte samma. : ) Haha

  • Chocoh­olica
    Äldre 17 Jun 20:52
    #15
    skogsvitter skrev 2013-06-17 20:04:52 följande:
    Men va? Jag liggammade och somnade typ jämt i svåra perioder med mina två. Varför skulle du kväva bebisen menar du? Äter du sömnmedicin? Om inte så känner man ju liksom att det ligger en bebis där, man vet ju det även i sömnen och man ligger still av den anledningen.

    Hur gammal är han?
    Han är sex månader, Jag äter inget annat än bockhornsklöverstabletter i medicinväg men det påverkar inte huvudet. Men då är jag väl bara övernojig alltså? Glad
  • Chocoh­olica
    Äldre 17 Jun 20:55
    #16
    johannawe skrev 2013-06-17 20:07:29 följande:
    Ts: tror det finns någon "mammainstinkt" dvs att man sover mindre tungt när barnet ligger bredvid och ammar. Förstår din oro däremot!

    Om jag vill hålla mig vaken under amningarna (vilket händer när de är långdragna) så brukar jag läsa familjeliv eller Facebook på mobilen, då går det inte att somna ifrån amningen :)
    Jag gjorde det innan, men han blir irriterad på mig nu när han är större och kan protestera. Han vill ha full uppmärksamhet och gos från mamsen. Men det är ett bra tips. Glad
    Aileen Allannah skrev 2013-06-17 20:09:33 följande:
    När du ligger ner, lägg den övre armen och benet lite bakom dig, om du somnar så rullar du till rygg.
    Tack, ska testa det. Glad

  • Äldre 17 Jun 21:15
    #17

    Du har redan fått en del tips och jag tror inte heller det är någon större fara, han är ju dessutom ganska stor. Men det kanske känns bättre om du t.ex. lägger en kudde mellan knäna så det blir obekvämt och bökigt att rulla över på mage. Jag brukar liggamma med armen "rakt ut" ovanför dotterns huvud, vilket skulle bli jätteobekvämt om jag rullade över på magen, då skulle jag bli liggande med både min egen arm och en bebis under mig.

  • Chocoh­olica
    Äldre 18 Jun 00:31
    #18
    Krusmatta skrev 2013-06-17 21:15:41 följande:
    Du har redan fått en del tips och jag tror inte heller det är någon större fara, han är ju dessutom ganska stor. Men det kanske känns bättre om du t.ex. lägger en kudde mellan knäna så det blir obekvämt och bökigt att rulla över på mage. Jag brukar liggamma med armen "rakt ut" ovanför dotterns huvud, vilket skulle bli jätteobekvämt om jag rullade över på magen, då skulle jag bli liggande med både min egen arm och en bebis under mig.
    Det där med kudden lät också bra. Tackar. Skall testas det med. Glad
  • Äldre 18 Jun 06:48
    #19
    FrökenLöken skrev 2013-06-17 20:27:22 följande:

    Jag har inget att gå på förutom de artiklar jag läste när rapporten kom, liknande:


     


    www.dn.se/nyheter/vetenskap/samsovning-okar-r...


    www.svd.se/nyheter/inrikes/samsovning-okar-ri...


     


    Inte mycket information att gå på, dock.


     


     


    Resultatet gäller enbart barn under 3 månader. Man ser ingen statistiskt ökad risk för barn som är äldre. 
  • Äldre 18 Jun 20:52
    #20
    Flickan och kråkan skrev 2013-06-18 06:48:02 följande:
    Resultatet gäller enbart barn under 3 månader. Man ser ingen statistiskt ökad risk för barn som är äldre. 
    Jupp. Av trådstarten att döma trodde jag att det rörde sig om en nyfödd.
Svar på tråden Vet inte om jag vågar amma i sängen längre...