få en snart 4 åring o en 6 åring att somna utan bråk
Nu behöver jag råd och tips, är helt slut! Har två barn, en som blev 6 år i våras och en som fyller 4 i höst. I det stora hela går det bra att vara ensamstående med dem, har varit det i 3,5 år och det har gått helt okej. Men de senaste månaderna har varit kaosartade på kvällarna, och det är inte bara en kväll som slutar med att vi alla gråter av trötthet och ilska.... tyvärr :(
Så nu tänkte jag fråga er, är det fler som är ensamma med barn i den åldern, hur får ni dem att somna på kvällarna? Mina barn delar sovrum, så det går inte att hindra dem från att störa varandra.. Mest är det 3 åringen som gör allt för att slippa sova, sitter jag bredvid sängen så antingen skriker han tills han nästan kräks eller får näsblod (han får det lätt, o iaf när han skrikigt i evigheter om han till på det är trött liksom...jag är likadan, näsblod direkt när jag sovit för lite...) Annars gör han allt för att försöka charma sig till att få va vaken, han pratar och vill kramas osv... går jag ut ur rummet börjar han störa syrran, genom att kasta kramdjur till hennes säng, eller dra henne i håret eller annars bara greja på med diverse saker....
Håhå..... jag är helt slut, och känns som jag inte orkar tänka klart, och är skitsvårt att försöka tänka logiskt när man är så totalt slut ändå på kvällarna, och sen att man ska strida 2 timmar varje kväll gör nu att jag fasar för kvällarna. Jag får aldrig varva ner och bara göra nåt jag vill. Har inte ägnat mig åt scrapbooking, som jag annars älskar att göra när barnen sover , på flera månader... Jag liksom bara stupar i säng efter att barnen somnat...
Ursäkta mitt väldigt röriga inlägg, jag är bara så himla trött och förkyld till på det.
Vill som sagt bara ha tips o förslag på hur man ska få till en bra kvällsrutin o få barnen att somna runt 20 på kvällarna utan bråk. Hur gör ni? Lägger ni barnen olika tider? funderar lite på om jag borde försöka natta 3åringen vid 19 och låta 6 åringen se på bolibompa eller nåt sånt en timme.. om hon vill sitta ensam så länge.....
tacksam för alla svar o råd!