• snöfall

få en snart 4 åring o en 6 åring att somna utan bråk

Nu behöver jag råd och tips, är helt slut! Har två barn, en som blev 6 år i våras och en som fyller 4 i höst. I det stora hela går det bra att vara ensamstående med dem, har varit det i 3,5 år och det har gått helt okej. Men de senaste månaderna har varit kaosartade på kvällarna, och det är inte bara en kväll som slutar med att vi alla gråter av trötthet och ilska.... tyvärr :(

Så nu tänkte jag fråga er, är det fler som är ensamma med barn i den åldern, hur får ni dem att somna på kvällarna? Mina barn delar sovrum, så det går inte att hindra dem från att störa varandra.. Mest är det 3 åringen som gör allt för att slippa sova, sitter jag bredvid sängen så antingen skriker han tills han nästan kräks eller får näsblod (han får det lätt, o iaf när han skrikigt i evigheter om han till på det är trött liksom...jag är likadan, näsblod direkt när jag sovit för lite...) Annars gör han allt för att försöka charma sig till att få va vaken, han pratar och vill kramas osv... går jag ut ur rummet börjar han störa syrran, genom att kasta kramdjur till hennes säng, eller dra henne i håret eller annars bara greja på med diverse saker....

Håhå..... jag är helt slut, och känns som jag inte orkar tänka klart, och är skitsvårt att försöka tänka logiskt när man är så totalt slut ändå på kvällarna, och sen att man ska strida 2 timmar varje kväll gör nu att jag fasar för kvällarna. Jag får aldrig varva ner och bara göra nåt jag vill. Har inte ägnat mig åt scrapbooking, som jag annars älskar att göra när barnen sover , på flera månader... Jag liksom bara stupar i säng efter att barnen somnat...

Ursäkta mitt väldigt röriga inlägg, jag är bara så himla trött och förkyld till på det.

Vill som sagt bara ha tips o förslag på hur man ska få till en bra kvällsrutin o få barnen att somna runt 20 på kvällarna utan bråk. Hur gör ni? Lägger ni barnen olika tider? funderar lite på om jag borde försöka natta 3åringen vid 19 och låta 6 åringen se på bolibompa eller nåt sånt en timme.. om hon vill sitta ensam så länge.....

tacksam för alla svar o råd! 

• Svar på tråden få en snart 4 åring o en 6 åring att somna utan bråk
  • Frontline

När lägger dom sig nu?
    Sover nån av dom på dagen?
    Kan du inte ge dom varsitt eget rum?

Livet är underbart när underlivet är bart :)
  • straw2008

Samma problem som vi haft länge men nu kommit ifrån. Bästa tipset jag kan ge är att lägga de i olika rum o se till att lilla är tröttare än vad han är idag. Lägga lilla först o stora sen ? Låta lilla somna i din säng o sen bära över honom. Lycka till

I kinamockaskogen.....
  • norrbo

CD-boken "Kaninen som så gärna ville somna" har räddat våra kvällar! Inget tjafs, inget spring upp och ner ur sängen. Vår 4-åring, som annars var som Alfons som inte kan somna, sover inom tio minuter!

• snöfall

Vi kliver upp vid sex på morgonen.. jag kan inte ge dem egna rum, bor i lägenher o har helt enkelt inte råd med större boende.

Just nu går båda o lägger sig vid 8 på kvällen men nattningen kan ta allt mellan 15 minuter o 2,5 timmar... :-/

har sagt till på dagis att 3 åringen inte ska sova men enligt dem måste han va me på vilan o då somnar han ibland o de väcker honom sen när ca 45 minuter gått...

• Frontline
    Tow2Mater skrev 2013-06-18 03:13:42 följande:
    19 låter otroligt tidigt.... när kliver ni upp?
    Våra barn går ofta och lägger sig runt 19 sen sover dom till 8-10 på morgonen, dom är 1, 2½ och 6 år det är bara den som är 1 år som sover på dagen...
    snöfall skrev 2013-06-18 05:50:52 följande:
    Vi kliver upp vid sex på morgonen.. jag kan inte ge dem egna rum, bor i lägenher o har helt enkelt inte råd med större boende.
    Just nu går båda o lägger sig vid 8 på kvällen men nattningen kan ta allt mellan 15 minuter o 2,5 timmar... :-/
    har sagt till på dagis att 3 åringen inte ska sova men enligt dem måste han va me på vilan o då somnar han ibland o de väcker honom sen när ca 45 minuter gått...
    Usch vad tidigt.
    Nä då är det ju inte lätt att ge dom varsitt rum när boendet är begränsat men kan inte den ena ha ett eget och sen den andra ligger i ditt rum.
    Grabben tog vi bort dagvilan på när han var runt 2 år och dom sa på dagis att han måste ju få sova lite när dom andra gör det för det finns ju inget att göra när alla andra sover.
    Jag sa till dom att ni får väl aktivera och hitta på nåt med han för sova middag får han inte, anledningen till att han inte fick sova middag var för att om han sov bara en kvart så var han vaken till 23 på kvällen och då får han alldeles för lite sömn på natten så han orkade inte med dagis.

Flickan slöt upp med dagvila när hon var 1½ samtidigt som den minsta knodden föddes, hon vägrade att sova för att hon kunde ju missa nåt men nu ibland så somnar hon till lite på dagen med och det gör att hennes kvällsrutiner blir fel och är vaken mycket längre...

• Alexi

Ts sätt ner foten på dagis, han får inte sova på dagen, punkt! Du ska ju inte ha sådana kvällar för att de är lata!

• Frontline
    Alexi skrev 2013-06-18 06:46:11 följande:
    Ts sätt ner foten på dagis, han får inte sova på dagen, punkt! Du ska ju inte ha sådana kvällar för att de är lata!
    Det var så vi gjorde, jag vart skitförbannad när dom lät grabben sova bara för att dom skulle få en lugn stund och dricka kaffe ifred..
  • Linmin

Låt en somna i din säng och bär över honom/henne sen......

• Pudel
    Frontline skrev 2013-06-18 06:57:14 följande:
    Det var så vi gjorde, jag vart skitförbannad när dom lät grabben sova bara för att dom skulle få en lugn stund och dricka kaffe ifred..
    Ts, förstår att det är jättejobbigt!

Men, som lärare kan jag ju säga att hur tror du lärarna på förskolan kan ta ut sina raster? Eller, tycker du att de lata lärarna ska skippa lunchrast?  Det är under vilan som behovet av personal minskar i barngruppen, en eller två "vilar" med eleverna, sedan är en i tjänst och fixar med mat/disk/städ och resten (ofta bara en person) får ta sina 30 min rast.  
  • amalie79
    Tow2Mater skrev 2013-06-18 03:13:42 följande:
    19 låter otroligt tidigt.... när kliver ni upp?

Vi har en snart 7 och en snart 9 åring och de lägger sig den tiden båda två, både hos oss och hos mamman. Tycker inte det är särskilt tidigt i den åldern?
  • straw2008

För det FÖRSTA, sätt ner foten på dagis. Din son kan väl vara med en annan avdelning medens de andra sover ? Han behöver ju dagvilan då han inte kommer i säng i tid. Våra lägger sig mellan 19-20 så 19 är verkligen inte tidigt. Antar att dina barn kommer ha lite sommarlov, se till att åka o bada eller åka till lekland vid 14 då barnet är trött, så barnet inte får chans att sova. Förhoppningsvis somnar barnet som en stock vid 19 om du som sagt aktiverar ordentligt. O så är du inne i en god spiral.

I kinamockaskogen.....
  • straw2008

Själv skulle jag bli VANSINNIG om de la mitt barn o sova på vilan, förstör ju hela kvällen för mig sen.

I kinamockaskogen.....
  • hjärtemamma

Att läggningen tar så lång tid är jobbigt. Tror det är så att barnen störs av varandra. Jag har två alternativ att dela med mig av. 1. Låt treåringen lägga sig tidigare, läs en bok tillsammans och låt donen sen lyssna på en cd-saga. När sonen sen har somnat är det dotterns tur. För att inte störa sonen som sover kanske nu kan sitta i soffan och läsa bok tillsammans innan hon går och lägger sig. 2. Om du bor i en trea så kanske du kan göra en liten sovhörna till dig själv i sovrummet, så får barnen vars ett rum och behöver inte störa varandra. Oavsett alternativ så tror jag det är viktigt att dottern får vara vaken en stund längre än lillebror för att känna att hon faktiskt är äldre. Om inget av alternativen fungerar så försök dela upp barnens rum så mycket du kan så de får en del var i rummet. Avgränsa med ett draperi eller en bokhylla. Lycka till, jag hoppas det löser sig

• straw2008

Din son kommer nog somna av sig själv om de tar bort dagvilan på dagis. Bryt den cirkeln under sommarlovet.

I kinamockaskogen.....
  • Ellie
    Pudel skrev 2013-06-18 08:52:12 följande:

Men, som lärare kan jag ju säga att hur tror du lärarna på förskolan kan ta ut sina raster? Eller, tycker du att de lata lärarna ska skippa lunchrast?  Det är under vilan som behovet av personal minskar i barngruppen, en eller två "vilar" med eleverna, sedan är en i tjänst och fixar med mat/disk/städ och resten (ofta bara en person) får ta sina 30 min rast.  

Det kan väl inte vara meningen att alla barn MÅSTE sova på förskolan? De förskolor jag känner till har både barn som sover och som inte gör det. Har man inte personal nog att aktivera det fåtal barn som inte sover kanske de kan vara på annan avd, eller så behöver fsk ändra sina rutiner.

Du har fått flera bra råd TS. Försöka lägga dem olika tider. Ha en av dem i ditt rum. Skärma av deras rum. Lyssna på CD-bok att somna till. Se till att fsk lyssnar på dig så att han inte sover där.
  • Frontline
    Pudel skrev 2013-06-18 08:52:12 följande:

Fast hur svårt kan det vara att öppna dörren till avdelningen där barnen är 1-2  år äldre och leker för fullt, där kan ju dom vara med som inte ska sova på dagis eller hur.

• snöfall

Nu började jag läggningen lite tidigare än vanligt. o när sonen började skrika/bråka första gången så sa jag till att om han tänker uppföra sig så, så får storasyrran gå till min säng o sova. tog knapptven minut innan han började igen.

Så hon gick till mig o jag fortsatte sitta bredvid en arg son, men nu var det tydligen inte lika roligt att bråka så nu sover han redan!!! Typ två timmar tidigare än igår!

Så tack för tipsen, har varit så inne på att de måste somna i sina egna sängar så har inte ens tänkt tanken att ha dottern att somna i min säng. vill helst inte att det blir en vana men hellre utvilade o glada barn än griniga o trötta!

ska nog också testa med att lägga sonen först nån kväll o se hur det går då!

Nu tänker jag njuta av tystnaden o lägga mig på soffan med en bok!

Får passa på att njuta när man nu kan

• Ellie
    snöfall skrev 2013-06-18 19:42:33 följande:
    Nu började jag läggningen lite tidigare än vanligt. o när sonen började skrika/bråka första gången så sa jag till att om han tänker uppföra sig så, så får storasyrran gå till min säng o sova. tog knapptven minut innan han började igen.
    Så hon gick till mig o jag fortsatte sitta bredvid en arg son, men nu var det tydligen inte lika roligt att bråka så nu sover han redan!!! Typ två timmar tidigare än igår!
    Så tack för tipsen, har varit så inne på att de måste somna i sina egna sängar så har inte ens tänkt tanken att ha dottern att somna i min säng. vill helst inte att det blir en vana men hellre utvilade o glada barn än griniga o trötta!
    ska nog också testa med att lägga sonen först nån kväll o se hur det går då!
    Nu tänker jag njuta av tystnaden o lägga mig på soffan med en bok!

Får passa på att njuta när man nu kan
    Skrattande
  • Forumvärd
    hjärtemamma skrev 2013-06-18 08:58:30 följande:
    Att läggningen tar så lång tid är jobbigt. Tror det är så att barnen störs av varandra. Jag har två alternativ att dela med mig av. 1. Låt treåringen lägga sig tidigare, läs en bok tillsammans och låt donen sen lyssna på en cd-saga. När sonen sen har somnat är det dotterns tur. För att inte störa sonen som sover kanske nu kan sitta i soffan och läsa bok tillsammans innan hon går och lägger sig. 2. Om du bor i en trea så kanske du kan göra en liten sovhörna till dig själv i sovrummet, så får barnen vars ett rum och behöver inte störa varandra. Oavsett alternativ så tror jag det är viktigt att dottern får vara vaken en stund längre än lillebror för att känna att hon faktiskt är äldre. Om inget av alternativen fungerar så försök dela upp barnens rum så mycket du kan så de får en del var i rummet. Avgränsa med ett draperi eller en bokhylla. Lycka till, jag hoppas det löser sig
    Familjeliv firar 10 års jubileum!
    Det vill vi självklart fira med våra medlemmar genom vår Jubileumstävling. En tävling där vi väljer ut vinnare i olika trådar.
    Dagens vinnare blev:

Grattis Hjärtemamma! Solig
    Du har med ditt hjälpsamma sätt och goda råd vunnit tre valfria kalaspaket från Kalaspinglan.
    Till det totala värdet av 1000 riksdaler.
    Mejla dina kontaktuppgifter till content@familjeliv.se
    Vi måste ha detta inom en vecka annars går tyvärr vinsten vidare.

Svar på tråden få en snart 4 åring o en 6 åring att somna utan bråk