• FrökenHjärter

Är det ok med välling till frukost?!

Som rubriken lyder är det okej att dricka välling till frukost? Min dotter på snart 3 år har alltid varit väldigt svår med mat och äter väldigt lite... Hon följer sin längd och vikt kurva iaf. Nu har jag börjat erbjuda henne välling till frukost då hon oftast bara äter 2-3 tuggar av mackan sen blir det inget mer. Frågar såklart om hon vill ha macka eller nått   annat, men oftast blir det välling. Visst måste väl det vara okej?! Bättre än inget liksom...?

• Svar på tråden Är det ok med välling till frukost?!
  • femhjärtan

Ja, välling är näringsrikt och bra .

• ELLEoClara

Min 4 åring dricker välling till frukost fortfarande, erbjuder sen en liten extra frukost / tidigt mellis då hon inte står sig så länge på bara välling.

Är liten i maten men har medel vikt. 

Ex. kl. 7-8 - välling

Runt 9 innan dagis - halv macka + halvt glas mjölk eller halv banan eller liten mini youghurt.

• kara84

Om du vill ha lite mer variation så kan du ju erbjuda kokt ägg, äggmjölk eller turkisk yoghurt med frukt. Kanske annat pålägg på mackan?

• Lovisa09

Ger också välling till min frukostvägrande tre-åring. Hon har alltid krånglat med mat men följer sina kurvor men vällingen har varit det som "räddat" oss många gånger. Hon kanske får i sig en knäckemacka på sin höjd efter en låååång stund vid matbordet. Välling dricker hon i ett nafs, 330 ml och det står hon sig bra på. Men vi försöker fasa ut den lite nu, har börjat att introducera vanlig kvällsmat och sen får vi se när det passar att ta bort vällingen på morgonen.

• MammaBella

Min 3,5 åring äter också välling på morgonen. Annars hade hon bara fått i sig en halv macka och då tycker jag välling är bättre. Erbjuder för det mesta något mer att äta en stund senare och ibland vill hon ha lite macka eller frukt. Sen äter dom frukt på dagis ca 9-930.

• Lindsey Egot NO1

Ja välling är t.o.m bättre än en liten macka och mjölk faktiskt.

• Mammat3

Min 3 åringar äter också välling på morgonen även på kvällen. Kommer fortsätta med det tills de själva inte vill ha det längre.

• Natulcien

Min mamma, som är 68 år, äter ibland välling till frukost... Varför skulle inte det vara okej?

• Ernst Hugo

Välling är den bästa frukosten hela livet

Postbanken, postbanken, pooostbanken....
  • LängtansMirakel

Jag åt välling till frukost varje dag tills jag var runt nio år gammal, då började jag "blanda" (åt välling ibland, macka ibland, annat ibland).

Jag har alltid tyckt att det var jobbigt att äta frukost (äta som i att tugga). Äter fortfarande välling till frukost ibland, eller så blir det lite yoghurt/filmjölk. Sen efter ett tag (någon timme vanligtvis) börjar jag bli hungrig och då kan jag ta en macka, en frukt eller något liknande.

Kan väl tillägga att jag är ungefär 27 år

• FrökenHjärter

Okej skönt att höra att många är så positiva till det iaf, Jag och min sambo har haft många diskussioner omkring detta då jag erbjuder välling om hon inte vill ha frukost då han tycker att jag ger med mig och att hon kommer äta om hon inte får välling. Medans jag känner henne och vet att hon alltid har ätit dåligt.. oavsett om hon får välling eller inte.. Hon äter jätte bra på dagis och kan ibland choka hemma med att faktiskt äta en portion och en macka, men oftast blir det bara en knäckemacka och någon gaffel till kvällsmat.. Sedan får hon fortfarande vällingen på kvällen när hon ska sova... Har provat sluta med välling helt för att se om hon får mer aptit, men ungen verkar sakna hungerkänslor och skulle kunna gå en hel dag utan mat =/ Och så har det varit sedan hon var bebis =( Men vi kör på vällingen och så får hon käka sina knäckemackor om hon vill. Sålänge hon får i sig, eller hur?! =)

• Inorr02

min dotter är snart 3 år äter välling morgon kväll

Hon är bra ¨på att äta på dagen lunch mellan mål middag.

Svar på tråden Är det ok med välling till frukost?!