• Anonym (Snål?)

Hur ser er gemensamma ekonomi ut?

Nu har jag och sambon haft en het diskussion om denna j*vla ekonomi. Han har alltid sagt att vi ska börja ha gemensam ekonomi nu när vi väntar vårt första barn. Men det han vill är att vi ska slå ihop alla våra pengar, även sparpengar. Då är saken den att jag har alltid varit snålare än honom och har kunnat spara ihop mycket mer än honom. Han har knappt några pengar på sitt sparkonto. Jag har även alltid tjänat mindre. Dock under min studieperiod så betalade han mer än vad jag gjorde, så det är väl de han fortfarande lutar sig emot. Idag ser han ingen rättvisa med gemensam ekonomi om vi inte klumpar ihop alla pengar, antagligen så han också får en fördel i det hela. Hur skulle ni gjort och resonerat?

• Svar på tråden Hur ser er gemensamma ekonomi ut?
  • Studentpappa

Utan att veta hur mycket pengar det rör sig om så tycker jag det låter en aning snålt att inte dela, men det är givetvis min åsikt. Det är ju svårt att sätta sig in i er situation, men tjänade du på att han pröjsade mer tidigare och nu vill du inte "bjuda" igen så ja..
    Jag kommer antagligen få ett par hundra tusen i avgångsvederlag under ett år framåt och har inga planer att behålla dessa för mig själv utan det tillfaller givetvis familjen. Jag resonerar inte i mitt och ditt (leksaker undantagna).

Vi gör eftersom vi har lite olika intressen vad vi lägger pengar på (jag köper en hel del elektronik tex) att vi har separata lönekonton,  sparar en lika stor summa på våra konton varje månad som vi gör vad vi vill med. Sen resten går in på räkning/mat/sparkonto/huskonto. 

En stor kuk är en klen tröst i ett fattigt hem.
  • M Y L F

Jag fattar inte. Han betalde mer under din studietid, men du hade sparpengar redan då som du satt och höll på?

Ni ska nu bli en familj, ska ha barn och som du själv säger så kommer du har sämre ekonomi under föräldraledigheten. Han kommer ju att få betala mer än dig, du tycker inte att det är rättvist att dela på dina sparpengar?

Nu vet jag inte vilken summa det handlar om, det är ju också lite relevant. Pratar vi flera hundratusen eller 20000?

Är det 20000 så anser inte jag att det är så mycket att bråka om. Ta dem pengarna och lägg på barnet, det kostar att ha barn. 

• Anonym (separat)
    M Y L F skrev 2013-06-18 12:14:58 följande:
    Jag fattar inte. Han betalde mer under din studietid, men du hade sparpengar redan då som du satt och höll på?

Ni ska nu bli en familj, ska ha barn och som du själv säger så kommer du har sämre ekonomi under föräldraledigheten. Han kommer ju att få betala mer än dig, du tycker inte att det är rättvist att dela på dina sparpengar?

Nu vet jag inte vilken summa det handlar om, det är ju också lite relevant. Pratar vi flera hundratusen eller 20000?

Är det 20000 så anser inte jag att det är så mycket att bråka om. Ta dem pengarna och lägg på barnet, det kostar att ha barn. 
    Hade varit lite kul om det visar sig att det är 3000 kr det handlar om Glad
    Jag håller med om att summan är viktig också för bedömningen.
    Anonym (Snål?) skrev 2013-06-18 11:37:15 följande:
    Jag är sån att jag gärna har pengar sparade ifall nått skulle hända, en resa, fel på bilen etc. Skulle inte må bra av att leva månad för månad helt enkelt.
    En resa, fel på bilen, oförutsedda utgifter... det är ju sådant som kommer honom till godo också i de flesta fall. Hur har han tänkt att sparpengarna skall användas?

• Anonym (suss)

Vi har gemensam ekonomi i den mån att det spelar ingen roll vem som betalar mat, bensin, räkningar osv men däremot har vi separata lönekonton vi har varsitt separat sparkonto. Jag vill gärna ha 'mina' pengar i fall nåt skulle hända, å andra sidan tog jag 10.000 av mina sparpengar som gick till besiktning och nya däck så mina och sambons sparpengar går jut till nödvändiga saker. Min sambo är höginkomsttagare, och det är inte jag så han tar en större del som räkningar men jag betalar för annat.

• Anonym ($$$)
    Anonym (Snål?) skrev 2013-06-18 11:12:05 följande:
    Jag har inte sagt till honom att jag inte vill göra på hans vis, däremot erkänner jag att det känns jobbigt eftersom jag har valt att spara och han under alla dessa år valt att lägga sina pengar på sin hobby. Så vi har inget bestämt än, ville bara åt andras åsikter i frågan

Spendera dina sparade pengar på något som är bara till dig och sen dra igång gemensam ekonomi.. För oss blev det naturligt, alla våra sparade pengar, vinster från att sälja lägenhet etc gick rak in i vårt nyinköpta, gemensamma hus.. Idag har vi allt gemensamt och bråkar aldrig om pengar.. Vill någon ha något så sparar vi ihop till det om pengar inte finns.. Jag har haft häst och VI har betalat 6000 kr i månaden till MIN hobby för att JAG mår bra av det..
  • Anonym (Marie)

När min man och jag träffades hade jag inte en krona sparat, han hade en massa aktier som han sålde av när vi köpte lägenhet, skaffade barn, köpte bil etc. Numera är det tvärtom jag som sparar, till oss båda

• elmadumle

vi har gemensam ekonomi och allt är gemensamt, vi har inget eget, det funkar bra för oss.

• kaffeamanda

Jag och min man är gifta, men vi har ändå inte helt gemensam ekonomi. Eftersom han tjänar mer så betalar han mer (bilarna och maten) och jag betalar mindre (huset och barnen). Semestrar brukar vi vi betala typ 60/40 på. Vi är inte petnoga vem som betalar vad, men känslan av att ha egna pengar tycker jag är jätteviktigt. Sparar gör vi också var för sig (även barnen sparar vi var för sig till).

• Anonym (Snål?)
    M Y L F skrev 2013-06-18 12:14:58 följande:

Det handlade inte om att jag "satt och höll" på sparpengar, jag bara valde att spendera mindre, sedan att han valde att spendera varje krona varje månad, men vi räknande inte heller ut vem som betalat vad under. Det är mer än hundra tusen alla fall. Varför tänkte ni att summan avgjorde?
    Studentpappa skrev 2013-06-18 11:56:34 följande:
    Utan att veta hur mycket pengar det rör sig om så tycker jag det låter en aning snålt att inte dela, men det är givetvis min åsikt. Det är ju svårt att sätta sig in i er situation, men tjänade du på att han pröjsade mer tidigare och nu vill du inte "bjuda" igen så ja..
    Jag kommer antagligen få ett par hundra tusen i avgångsvederlag under ett år framåt och har inga planer att behålla dessa för mig själv utan det tillfaller givetvis familjen. Jag resonerar inte i mitt och ditt (leksaker undantagna).

Vi gör eftersom vi har lite olika intressen vad vi lägger pengar på (jag köper en hel del elektronik tex) att vi har separata lönekonton,  sparar en lika stor summa på våra konton varje månad som vi gör vad vi vill med. Sen resten går in på räkning/mat/sparkonto/huskonto. 
    Det handlar inte om "bjuda igen", inte för mig alla fall. Det jag anser eller ansåg var att han var en riktig slösare och hade jag bidragit med även mina sparpengar så hade han ändå spenderat tills hans lön var slut. då hade vi inte haft någonting kvar. 

Sen svar på ett annat inlägg: Jag mår bra av att ha pengar sparade och han mår bra av att köpa saker 

• nevermind

Ni har gemensam ekonomi från och med NU, det som har hänt innan spelar väl ingen roll?? Behåll dina sparpengar, han får skylla sig själv!

Men du, hur ska ni göra i framtiden då? Om du vill spara och han vill slösa? 

Svar på tråden Hur ser er gemensamma ekonomi ut?