• ebbapersson

Midsommartårta UTAN sockerkaka!

Hejsan allihopa! Jag ska baka en midsommartårta till mig, mannen och några vänner. Jag och min man delar dock samma avsky för sockerkakebotten (eller sockerkaka överhuvudtaget), och en klassisk jordgubbstårta är därför inget alternativ. 

Så min fråga till er - har ni några smarriga recept eller tips på tårtor utan sockerkaka? möjligtvis med någon kladdkake eller marräng-botten, eller kanske något annat fiffigt? 

Alla tips uppskattas, kram på er!  

• Svar på tråden Midsommartårta UTAN sockerkaka!
  • K med lilla E

Gör en god marängtårta då!! Slår ju lätt sockeraksbotten tycker jag! Grädde emellan och goda jordgubbar och riven choklad ovanpå, lite citronmeliss kanske som dekoration!

• Fia 28

Måste det vara en tårta då? Går det inte med cheesecake eller liknande?

• Henrietta83

en enkel chokladtårta som är kladdig i mitten, till den kan du ha jordgubbar och grädde/glass till.
    I denna tårta varierar jag ibland: tex den jag gjorde igår tillsatte jag hackade softa fikon och russin i. Jätte gott, alt tillsätt även lite hackade nötter(om man Tål det)

Jätte gott och tar ca 10-13minuter i ugn och ca 5-10minuter att vispa ihop.

Annars en maräng tårta med färska bär/frukt och eventuellt någon smarrig chokladsmet emellan.

Annars en nektarin och persika paj med havre täckte på är gott om man vill ta vara på sommar frukterna som har kommit. Gott ljummen med vanilj glass till. Rabarberpaj?

• Gryntroll

Håller med ovan, marängtårta eller Pavlova! Supergott med lemoncurdgrädde och massa färska bär/jordgubbar.

• Svansjön

Jag har en favorit jag gillar inte heller tårta annars:

Citrontårta

BOTTEN:
    5 äggvitor
    2 1/2 dl socker
    matfett och mjöl till formen
    CITRONKRÄM:
    5 äggulor
    1 dl socker
    saft och skal av 1-2 citroner
    75 gr smör
    GARNERING:
    3 dl grädde
    1 msk vanillinsocker
    50 gr blockchoklad

Sätt ugnen på 275 grader

Smörj en rund form ca 2 liter mycket väl och mjöla den. Formen skall helst ha löstagbar botten.

Vispa äggvitorna hårt och vänd i sockret efteråt försiktigt med en slev. Häll marängsmeten i formen.
    Ställ in den mitt i ugnen och stäng av ugnen direkt. Öppna inte ugnsluckan på minst 5 timmar. Låt gärna marängen stå i ugnen över natten.

Vispa samman äggulorna, sockret och citronskal/saft i en kastrull. OBS! Använd inte stålvisp i aluminiumkastrull, då blir krämen missfärgad.
    Sjud upp och vispa hela tiden. Såsen skall bli tjock.
    Rör i smöret i såsen när den svalnat något och låt den kallna.

Vispa grädden till garneringen tillsammans med vanillinsockret. Lägg hackad/riven blockchoklad över. Alternativt ringlad smält blockchoklad.

• ebbapersson

Mums! grymma recept, tack så mycket! lutar nu mest mot någon typ av marängtårta med choklad, grädde och jordgubbar. Det är ju så smarrigt :) 

• Litenåfin

Jag brukar göra en av ICAs tårtor. Digestiv/smör botten. Bred på kondenserad mjölk som "kokat" till kolasås. Garnera med daimgrädde hackad daim och jordgubbar :)

Svar på tråden Midsommartårta UTAN sockerkaka!