• Äldre 18 Jun 15:00
    4906 visningar
    9 svar
    9
    4906

    panik inför förlossningen

    Jag är så rädd inför förlossningen. När jag tänker på den så får jag panikkänslor. Jag vet inte hur jag ska få bort dessa känslor, när jag fick min dotter för 5 år sedan så visste jag inte vad som väntade mig. Men jag vet att jag måste gå igenom detta för att få mitt älskade barn. Är det fler som har/hade panik inför förlossningen. Är i v 7 nu.

  • Svar på tråden panik inför förlossningen
  • Äldre 18 Jun 15:04
    #1

    Jag hade panik inför min andra förlossning (första var som du sa, man visste inte vad som väntade). Jag gick och pratade med Amanda-barnmorska (heter det här, aurora heter det på andra ställen). De är specialutbildade för sånt. Jag fick börja ganska tidigt då jag var livrädd.

  • Linnea­P
    Äldre 18 Jun 16:03
    #2

    Jag fick kejsarsnitt andra barnet, pga rädsla.
    Rädslan gick inte att ta bort trots Aurorasamtal.

    Jag ska aldrig mer föda barn!

  • Äldre 20 Jun 07:51
    #3

    Så det finns hjälp att få. Får ta och prata med min blivande bm om rädslan. Allt är inte svart på vitt bara för man vill ha barn. Man kan bli väldigt rädd ändå. Man vill ju vara glad och må bra när man väntar barn

  • ApanAp­ansson
    Äldre 28 Jun 22:55
    #4

    Jag hade också mycket oroskänslor inför andra förlossningen då jag upplevde första väldigt jobbig. Jag läste boken Att föda utan rädsla av Susana Heli, SÅ bra bok och den hjälpte mig enormt! Så när förlossningen väl startade gick allt som på dans, det var en fantastisk upplevelse att föda barn denna gången, utan smärtlindring och inga bristningar efter. Försök att inte stressa upp dig, det kan bli en helt fantastisk upplevelse!
    Den boken är jättebra, sen kan du ju kombinera det med aurasamtal


    Stupid is, as stupid does!
  • Mini 2
    Äldre 28 Jul 02:24
    #5

    Hej hade précis samma râdsla hade ren panik över min andra förlossning Kundera inte sova om nätterna tänkte bara på förlossningen. Jag får även till lägger att ja lider av panikångest mådde så dåligt Dom sista dagarna av graviditeten . Men när väl förlossningen hoppa igång så va allt som Bort blåst jag konsentrearede bara på värkarna hela tiden hade inte tid till att fá panik. Jag bara längtade till att få min Lille I famnen jag hade en förlossnings plan inskrivet I deras dator och jag ville typ ha all smärtlindring som dem Kundera ge mig men ja Han endast få lust gas för allt gick så snabbt och jag får lov å säga det att de va de bästa som har hänt mig jag var mer me I själva förlossningen skillnad mot den första för då va ja typ Helt nerdrogad jag Kunde bestämma mer hur jag ville ha det och allt kändes så bra och personalen där visste hur jag kände och mådde inför den här förlossningen va en stor trygghet. Så du känner dig nu behöver de inte batyda att du känner dig när de väl är dags pratap med din barnmorska hur du känner inför förlossningen för de Finns så mkt hjälp man kan få önskar dig all stor Lycra till hoppas mitt inlägg har hjälpt dig lite å du får ursäkta all fel stavning min iPad lever sitt egret liv å vill inte stave rätt.

  • Äldre 28 Jul 23:22
    #6

    Jag var oxå otroligt rädd inför min förlossning! Vet inte hur många inlägg jag gjort här på denna sida just om rädsla! Prata med aurora barnmorska å jag fick träffa läkare men något snitt som jag önskade fick jag inte! Jag var rädd för att tappa kontrollen å att få massa problem med underlivet, att behöva få hjälp med sugklocka osv! Jag var alltså tvungen att göra en vaginal förlossning, MEN de gick bra! värkarna vara inte jätte länge, jag kunde stå ut, lustgasen var helt underbar! Jag fick en väldigt bra barnmorskan, jag sprack inte alls slapp sy men sugklocka fick de hjälpa med! Prata med aurora barnmorska å hoppas du kommer över eller kan lösa de du är mest rädd för! Önskar dig lycka till!

  • Äldre 29 Jul 00:38
    #7

    Väntar mitt 7:e barn nu är bara i v6 och livrädd sen jag fick Plus pga av komplikationer som jag fick vid min 6:e förlossning har aldrig tidigare känt så här och det är jätte jobbigt, detta var ej en planerad grav va säker på att förra va sista eftersom det kunde gått riktigt illa då men nu är jag gravid och tänker fullfölja detta men vet inte hur jag ska hantera rädslanGråter

  • Äldre 22 Aug 21:14
    #8

    Hej!

    Bär du på stor rädsla som ger dig obehagskänslor rekommenderar jag att du söker upp en EFT terapeut, 2-3 besök kan räcka för att dämpa kroppens reaktioner på dina tankar.

    De ovan har gett bra tips, såsom att läsa "innan du föder" eller " föda utan rädsla"

    Berätta för din Barnmorska,

    läs din journal och skriv ned det som var bra och det du önskar blir bättre nästa gång.
    Gör strategier på en rädsla/oro i taget, tillsammans med din partner. Har skrivit en lång tråd om detta i en tråd högre upp, läs.

    Kram , Jane Barnmorska

    www.birthofcourage.se 

  • Äldre 13 Sep 21:10
    #9

    Oh ja! Jag var livrädd efter första barnet..så när jag efter nästan 5 år blev gravid igen mådde jag dåligt hela graviditeten och gick hos aurora. Förlossningen gick SÅ bra, sen gick det nästan 5 år innan jag fick mitt tredje barn och då var jag panikslagen igen, man glömmer ju bort känslan. Blev igångsatt med 3:an så det var lite meck..men det gick hur bra som helst :) och fort.
    Alltså det är ju såhär, att föda barn GÖR ont, men man KLARAR det! Försök tänka att du faktiskt klarat detta en gång innan, du fixar det igen! Första barnet har redan banat vägen, 2:a kommer antagligen gå mkt smidigare, det brukar oftast vara så. Tänk på din kropp som ett verktyg som är skapat att föda barn, lita på din kropp! Vi planerar en till rätt snart ;) Visst kommer man till en viss punkt då man tror att man ska dö, men man grejar det med..du får ju världens underbaraste för det :D

Svar på tråden panik inför förlossningen