• Anonym (Anne)

Vad händer med sgin?

Jag har varit heltidsanställd och skyddat min SGI sedan dess. Nu har jag ett halvtidsjobb och skyddar sgin genom att ta ut fp så att jag kommer upp i heltid. Men snart är föräldradagarna slut. Jag är gravid nu och barnet beräknas komma om ca 6 månader. Vad händer nu när jag inte längre kan skydda sgin? Kommer nästa fp då att beräknas på min halvtidslön?

• Svar på tråden Vad händer med sgin?
  • Försäkringskassan

Hej Anne!

Generellt sett så  sänks din sjukpenninggrundande inkomst utifrån din faktiska inkomst på heltid om du inte fortsätter att skydda den genom att t.ex. ta ut föräldrapenning, vara inskriven som arbetssökande på arbetsförmedlingen eller åter igen arbetar heltid.

Om du har blivit gravid inom 1 år och 9 månader från och med det att du födde ditt första barn, behåller du dock samma föräldrapenning även för nästkommande barn.

Hälsningar
    Agda, handläggare 

• Anonym (Anne)

Tack för svaret. Läste nu att man har rätt att sluta jobba helt 6 månader före barnets födsel och ändå behålla samma SGI. Men då kanske jag missförstått? För enligt ditt svar så sänks alltså sgin när jag inte längre kan skydda den med fp.

• Försäkringskassan

Hej Anne!

Man har skydd för sin SGI och kan gå hem och sluta arbeta helt om man har arbetat helt 6 månader innan.
    Så det gäller inte om man fyller upp sin heltids SGI med föräldrapenning.

Hälsningar
    Hugo, handläggare 

Svar på tråden Vad händer med sgin?