• Mennie

Får fastanställning - osäker..

Hej!

Efter ett längre vikariat ser det ut som om jag skulle bli erbjuden en fastanställning som motsvarar min utbildning. Fastanställningen skulle börja i början på nästa år, före det skulle jag jobba som vikarie på samma plats. Nu till min fråga... jag är fortfarande ung (24) och är inte säker på att jag vill jobba mer än kanske 1-2 år på den platsen jag nu antagligen kommer att få en fastanställning från. Är det dumt av mig att tacka ja och börja där som ordinarie personal då? Jag känner att jag inte vill sätta ner mina bopålar riktigt än, men vill inte heller vara arbetslös förstås. Förstår ju att jag fast kan säga upp mig direkt igen, men min moral säger emot det. Förvirrande... Känns som ett väldigt stort beslut att ta. Det finns ju många fördelar med fastanställning, men också med längre vikariat ifall man som jag inte ännu vet var man vill bo och pröva på lite olika saker kanske.

• Svar på tråden Får fastanställning - osäker..
  • Philippa

Jag hade aldrig tackat nej till fast anställning..... man kan ta tjänstledigt och prova annat arbete om man vill senare.

• Nape

Ja, man tackar ja till en fast anställning. Då är du _trygg_ på ett helt annat sätt. Det är inget som hindrar dig från att söka andra jobb hur kort tid du än har jobbat.

• Ellie

Jag kan inte se att det finns fördelar med att tacka nej. Du har alltid rätt att söka nytt jobb, säga upp dig, ta tjänstledigt... Men vill du stanna kvar har du trygghet och slipper fundera på att söka nytt, eller vara osäker på om du får förlängt vikariat.

Att vara fastanställd är inte att vara livegen Glad

• Ellie

De flesta människor byter jobb en eller flera gånger nuförtiden. Jag tror ingen arbetsgivare tycker det är underligt eller moraliskt förkastligt. Det är något de räknar med.

• Mennie
    Ellie skrev 2013-06-18 21:00:50 följande:
    Jag kan inte se att det finns fördelar med att tacka nej. Du har alltid rätt att söka nytt jobb, säga upp dig, ta tjänstledigt... Men vill du stanna kvar har du trygghet och slipper fundera på att söka nytt, eller vara osäker på om du får förlängt vikariat.

Att vara fastanställd är inte att vara livegen Glad
    Haha, kul att du skrev just så för det är lite så jag tänker på saken, att vara livegen Cool Kanske för att de flesta i min familj/släkt har hållits kvar på samma jobb i årtionden...
  • My opinion
    Philippa skrev 2013-06-18 20:57:49 följande:
    Jag hade aldrig tackat nej till fast anställning..... man kan ta tjänstledigt och prova annat arbete om man vill senare.

man har inte rätt till tjänstledighet för annan tjänst. Däremot så är det bara att säga upp ig när man fått ett näst jobb man vill h. Det är tyvärr dessutom så att många arbetsgivare hellre anställer någon som redn har jobb ön någon som är arbetslös. TS ta jobbet och fortsätt söka efter det du vill ha. Jag har alltid haft fast jobb men inte samma utan sökt nytt när jag inte trivts eller velat komma vidare. Ibland tar det längre tid och då hade jag ju fått gå arbetslös på obestämd tid om jag lutat så fort jag inte ville vara kvar. Det hade troligen tagit längre tid att å nytt jobb om jag gått arbetslsän är jag nu fortsatte skaffa meriter och erfarenhet.
  • jassikan

Enligt LAS kan du inte gå på vik. hur länge som helst. Lagen styr när du har rätt till tillsvidareanställning. Har du kommit till den nivån finns risken att du inte har något jobb alls om du tackar nej till tillsvidareanställningen.

Ta jobbet!
    Du får bland annat bättre förutsättning att få annat jobb, ser bättre ut i CV:n och du får bättre kreditvärdighet.

Uppsägningstid:
    http://www.notisum.se/rnp/sls/lag/19820080.HTM

11 § För både arbetsgivare och arbetstagare gäller en minsta uppsägningstid av en månad.    
    Arbetstagaren har rätt till en uppsägningstid av
    - två månader, om den sammanlagda anställningstiden hos arbetsgivaren är minst två år men kortare än fyra år,
    - tre månader, om den sammanlagda anställningstiden är minst fyra år men kortare än sex år,
    - fyra månader, om den sammanlagda anställningstiden är minst sex år men kortare än åtta år,
    - fem månader, om den sammanlagda anställningstiden är minst åtta år men kortare än tio år, och
    - sex månader, om den sammanlagda anställningstiden är minst tio år.

• jassikan
    http://www.notisum.se/rnp/sls/lag/19820080.HTM

Under paragraf 5

Om en arbetstagare under en femårsperiod har varit anställd hos arbetsgivaren antingen i allmän visstidsanställning i sammanlagt mer än två år, eller som vikarie i sammanlagt mer än två år, övergår anställningen till en tillsvidareanställning. Lag (2007:391).
  • aurora1827

Att vara "fast" anställd är ju inte samma sak som att vara "fast"....
    Jag ser inga problem alls med att ta jobbet oavsett hur länge du planerar att stanna.
    Det kan kännas jobbigt med själva det här att säga upp sig när man inte har gjort det innan, men det är ingen stor grej. Bara praktiskt att kunna söka annat medan man jobbar och sedan säga upp sig när man har något annat att gå till.

Bara fördelar, inga nackdelar.

• My opinion
    aurora1827 skrev 2013-06-19 14:16:15 följande:
    Att vara "fast" anställd är ju inte samma sak som att vara "fast".... Jag ser inga problem alls med att ta jobbet oavsett hur länge du planerar att stanna. Det kan kännas jobbigt med själva det här att säga upp sig när man inte har gjort det innan, men det är ingen stor grej. Bara praktiskt att kunna söka annat medan man jobbar och sedan säga upp sig när man har något annat att gå till. Bara fördelar, inga nackdelar.

Nej det blir ju annars som att tacka nej till ett 1:a handskontrakt om man bor i Stockholm och riskera att bli hemlös bara för att man drömmer om det perfekta boendet men inte riktigt vet var och hur det ser ut.
  • MissDecibel

Det handlar ju inte om någon livstidsanställning :)
    Jag ser bara fördelar med en fast anställning, tryggheten att ha en fast anställning är värd mycket.

Känner du att du vill göra nåt annat om något år så är du ju fri att säga upp dig precis som vem som helst.
    Så jag förstår inte varför du tvekar.

Svar på tråden Får fastanställning - osäker..