• Anonym (Ny bana)

Nån som jobbar som hudvårdsterapeut?

Är grymt sugen på att byta bana och utbilda mig till nåt jag länge drömt om så tänkte kolla om det finns nån hudvårdsterapeut/hudterapeut som vill ge mig lite goda råd?

Finns ingen utbildning på min ort så har hittat den här på distans och undrar lite över om ni med erfarenhet tycker att det är en bra utbildning att börja med och om det är "rätt" certifikat för att jobba i branschen?  www.ewasutbildning.com/Utbildning/naturkosmet...

Är det onödigt att först läsa till hudvårdsterapeut och sen ev lägga till en hudvårdterapeututbildning? Finns det nån utbildning som är mer efterfrågad än nån annan?

Är det lätt att få fast jobb (bor i en mellanstor stad)?   
    Och framförallt är det lika roligt yrke som jag tror?        

• Svar på tråden Nån som jobbar som hudvårdsterapeut?
  • Anonym (hudterapeut)

Jag är utbildad hudterapeut och skulle aldrig någonsin rekomendera en distansutbildning! Hela yrket går ju ut på praktik. Självklart ska du ju kunna teorin till, men största delen är ju praktisk.

Vissa saker GÅR INTE att lära sig via distans, det kan jag lova dig!

Nu vet inte jag vad denna utbildning erbjuder men tvivlar på att du blir diplomerad hudterapeut.

Gissar att utbildningen inte är godkänd av shr (sveriges hudterapeuters riksförbund)?!

Tror inte det blir lätt att få jobb på någon seriös salong med en sån "utbildning".

• Anonym (Ny bana)

Tack för svar! Vad jag förstod så var största delen praktik på den orten där man bor. Så står det i texten så antar att det inte är  godkänd av shr tyvärr.
    "Diplomeringen berättigar dig till medlemskap i branschförbundet SFKM och BKM. Som medlem i branschförbundet kan du skaffa behandlingsskade- och ansvarsförsäkring. En trygghet både för dig och dina kunder. Som färdig Hudvård & SPA-terapeut och medlem i BKM och SFKMkan du också genomföra ett certifieringsprov för att bli certifierad terapeut."
    Vet att Axelssons mfl har bra utbildningar och hur 17 går man tillväga om man inte har möjlighet att flytta? :-/

• Anonym (hudterapeut)

Ok, sfkm och bkm har jag inte hört talas om..

Har du inte möjlighet att flytta skulle jag rekommendera att läsa till något annat. Tyvärr! Läser du en sån utbildning känns det verkligen som att man dessutom tar den långa vägen dit. Ist för att gå en godkänd utbildning och bli godkänd direkt.

Nu kan ju inte jag tala för någon annan men i mina ögon är det lite oseriöst.

• Anonym (Ny bana)

Precis sånt jag fiskade efter så jättebra att du är ärlig. Den fanns med på studentrum så kändes som att det var seriöst men skippar absolut den utbildningen! Inser av vad du skriver att det med två barn och ett fast jobb kommer att bli svårt men hoppas att jag kan hitta nån annan lösning för jag vill absolut läsa till hudvårdsterapeut. 
    Tack igen för svar!

• Anonym (hudterapeut)

Ja då vill man ju inte gärna flytta för att plugga! Detta är ju bara min syn på det och mina åsikter. Andra kanske tycker annorlunda..

Det är ganska hård konkurrens om dessa jobb, kan jag tycka. Och som jag sa tidigare så känns detta lite oseriöst och hade jag vart arbetsgivare och hade fått ett cv med distans och ej godkänd utbildning hade jag faktiskt slängt det direkt!

Lycka till iaf hur du än väljer att göra! :)

Svar på tråden Nån som jobbar som hudvårdsterapeut?