Inlägg från: dennis02 |Visa alla inlägg
  • dennis02

Varför är det så fel att hämnas?

Alltid får man höra folk som tror sig vara mer moraliskt högtstående säga: "Gör man någon annan illa slår det bara tillbaks på en själv" när man har öppna funderingar på att hämnas på någon person. Själv tycker jag det borde slå tillbaka på den som gjorde en illa från början. I hela mitt liv har jag haft med idioter att göra som har velat sabba mitt liv på olika sätt. Det är väl ganska självklart då att jag känner stor lust att hämnas på dessa personer, dvs låta dem få smaka sin egen medicin. Är det så fel? Jag tycker att de som gör andra illa eller förstör för andra ska få känna på själva hur det känns.

Hur kommer det sig att människor som inte ens anser sig vara kristna eller troende, väljer att vända andra kinden till, ha överseende med oförrätter och t.o.m. trakasserier och glömma och gå vidare? Varför anammar man just detta Jesusord när man inte tror på övriga Bibeln? Är det egentligen på grund av ren feghet, dvs man vågar inte hämnas, är det pga allmän slapphet och eftergivenget, eller står man verkligen för en sådan moral som säger att man ska löna ont med gott? Och i så fall varför?

På vilket sätt lär sig personen som gjort dig illa en läxa om hen inte straffas för det?

Är det någon mer än jag som tycker att det är rätt att hämnas, eller är jag ensam om det?

• Svar på tråden Varför är det så fel att hämnas?
  • dennis02
    NKmamma skrev 2013-07-22 00:27:08 följande:
    Fast ta emot skit ska man inte. Dock så är min erfarenhet att det faktiskt kan slå tillbaka på den som varit elak osv.
    Det kan handla om vad som helst.
    Jag anser att det är barnsligt att hämnas eftersom man då sänker sig till samma låga nivå.
    Visa istället att man är den större människan.
    Och som Lena skriver prata!
    Varför är det fel? 
    Hämnd är en mycket kortlivad tillfredsställelse vilket kan få negativa konsekvenser för en själv.
    Tänk på: "Gud straffar vissa med detsamma, andra tar det längre tid för"

Här har vi ett av de tillfällen när ni som i övrigt är ateister plötsligt hänvisar till Gud och guds straff. Är det därför ni är så jävla rädda för att hämnas? För att ni är rädda för straffet?

I övrigt så är det där ofta ren bullshit. Jag blev mobbad och trakasserad under hela min gymnasietid av en kille som var mycket större än jag och inte ville att jag skulle lyckas med mina studier.

Idag lever han ett hur bra liv som helst, har jobb, många vänner och åker ofta utomlands för att tävla i motocross. Själv sitter jag arbetslös och har aldrig haft råd att åka utomlands och har nästan inga vänner. Gud (om han finns) har sannerligen inte straffat han som mobbade mig, snarare belönat honom. Men jag som var utsatt ska tydligen straffas med ett dåligt liv. Så det där stämmer ofta inte alls.

• dennis02
    LindaEfraim skrev 2013-07-22 00:43:52 följande:
    Jag är av den meningen att sanningen kommer äta upp dom inifrån och en vacker dag kommer de få sin beskärda del.
    Men idag har jag lärt mig att visa måste man berätta sanningen för så kan de skapa sitt egna helvete!
    Det jävliga är att de som gör andra illa ofta inte vill kännas vid sanningen, och den kommer aldrig att "äta upp dem inifrån" så länge de förnekar den och lever på sina liv som vanligt.

Vissa tycks tro att "tids nog så kommer det ett brev på posten" till den som gjort andra illa, verkligheten är att så sällan sker, så den som gjort illa lever ofta ett bra liv och skiter fullständigt i sitt offer, tycker ofta att "hen kunde gott ha det".

• dennis02
    LindaEfraim skrev 2013-07-22 01:39:57 följande:
    dennis02

Sanningen kommer fram förr eller senare. Talar man sanningen själv kommer de som far med osanning att få det svårt.
    Jo, men det finns folk som lever i lögn och som umgås med andra som inte heller är så pigga på att rannsaka sig själva. Killen ifråga som mobbade mig är en hårding och idag medlem i en MC-klubb. Han föraktar svaghet hos människor och med den macho-attityden han har lär han aldrig rannsaka sig själv..

• dennis02
    NKmamma skrev 2013-07-22 01:43:24 följande:
    Det är ett uttryck. Sätt in karma eller vad du vill i det jag skrev. 
    Jag kan bara beklaga hur du haft det. Så ska ingen ha det.
    Menar bara att man ofta ser människor som inte tror på Gud i övrigt använda det uttrycket när det gäller hämnd. Lite hyckleri är det allt.

Svar på tråden Varför är det så fel att hämnas?