Inlägg från: Inpius |Visa alla inlägg
  • Inpius

Varför är det så fel att hämnas?

Helt för hämnd! Folk ska få vad de förtjänar! Bara man ser till att hämnden är "värd" lika mycket som det man hämnas för.

Hail Satan!
  • Inpius
    Aniiee skrev 2013-07-21 21:28:02 följande:
    Den eviga frågan.... Öga för öga eller vända andra kinden till... Jag har inga bra svar, fast jag gillar förstås den här:

An eye for an eye and a tooth for a tooth.... then all you end up with is a bunch of toothless blind people..... 
    "You keep turning the other cheek and you run out of cheeks"
    Hail Satan!
  • Inpius
    Chianti skrev 2013-07-21 21:54:36 följande:
    Hämnas man så blottar man ju att man inte kunnat släppa oförrätten och gå vidare, tror att det är därför jag inte hämnats. Det skulle få mig att framstå som desperat.
    Så folk ska få komma undan med att bete sig som skit?
    Hail Satan!
  • Inpius
    Chianti skrev 2013-07-21 22:09:50 följande:
    Haha, ja. Helst skulle jag önska att de inte gjorde det, men tyvärr.
    Men du tycker att man verkar "svag" (ursäkta det dåliga ordvalet) om man hämnas?
    Hail Satan!
  • Inpius
    Chianti skrev 2013-07-21 22:21:58 följande:
    Ja exakt, och jag är så jäkla mån om att inte visa svaghet att jag inte kan hämnas.
    Jag personligen tycker att man är svag om man bara tar skit och inte ger tillbaka. Folk ska ha vad de förtjänar, punkt slut! Lex talionis
    Hail Satan!
  • Inpius
    PerG skrev 2013-07-21 22:44:34 följande:
    Ett problem är väl just det som Lövet är inne på. Om man anser sig ha blivit utsatt för en oförätt så hämnas man (ska ge dem vad de förtjänar), med ur sitt perspektiv en motsvarande hämnd. Den andra personen som kanske inte såg den ursprungliga oförätten på samma sätt (om ens överhuvudtaget) upplever sig orimligt utsatt och vill hämnas tillbaka och så är bollen i rullning.. 

Det är ju bara att kika runt lite på FL så ser man ju tråd efter tråd med folk som känner sig kränkta och ofördelaktigt utsatta trots att det kanske snarare ligger hos dem själva istället för hos den andre...  
    Beror ju på hur man hämnas. Att göra precis samma sak är ju det rekommenderade eftersom det automatiskt blir på samma nivå. Någon sabbar mina kläder, jag sabbar den personens kläder. Någon slår mig, jag slår tillbaka. Såklart är det väldigt basic grejer, men du fattar vad jag menar. Det finns dock tillfällen då man bara är barnsligt att göra samma sak, men då kan man alltid vrida på det. Om någon säger elaka saker till mig, så tar jag inte till dagismetoden och svarar "Nej. DU är dum!", utan snarare "Men herregud vad omogen du är! Har du inget bättre att göra av ditt liv än att ropa meningslösa förolämpningar åt folk? Bara för att du har dålig självkänsla behöver du inte dra ner andra i din patetiska dynga, för övrigt borde du verkligen lära dig att förolämpa folk; vältaliga argument som antyder något negativt är hundra gånger mer effektivt, inte bara för att det är en smula mindre töntigt än att ropa fula ord utan också för att personen i fråga ofta chockeras av ens vokabulär och det förstärker effekten - och om inte annat är det fruktansvärt underhållande! Gå och kryp tillbaka dit du kom ifrån och gör något åt ditt liv, för här har du inget att hämta; jag kan inte annat än underhållas av dina barnsliga förolämpningar" - förolämpar då tillbaka men istället för att "gasa på" så gör man klart att man inte tänker turas om att försöka säga den elakaste saken.

Hur som helst, även om hämnden inte är exakt på samma nivå så är det bättre än att bara ta skit och låta folk behandla en hur som helst. Om du tänker låta folk göra vad de vill och komma undan med det, fine, det är ditt problem, men om någon gör mig något då jävlar ligger h*n risigt till!
    Hail Satan!
  • Inpius
    PlayWood skrev 2013-07-24 11:51:14 följande:
    "an eye for an eye makes the whole world blind"
    Vad föreslår du då att man gör istället?
    Hail Satan!
  • Inpius
    PlayWood skrev 2013-07-24 12:02:04 följande:
    Det finns så många olika scenarion. Och det finns massa saker man kan göra. tex försök att tala med personen istället.
    Vad som än funkar för dig...
    Hail Satan!
Svar på tråden Varför är det så fel att hämnas?