Inlägg från: skogsvitter |Visa alla inlägg
  • skogsvitter

Amma hela tiden, rimligt?

Har han rätt grepp då? Hur länge ammar han på varje bröst? Byt emellan ganska ofta, och tänk på att amning kräver väldigt mycket energi av bebisen också så ammar du konstant så kan det innebära att det faktiskt går åt mer energi än vad han får till sig. Sedan är ju frågan om han verkligen ammar all denna tid, eller om han i själva verket sover vid bröstet.

• skogsvitter
    Lufsan skrev 2013-06-19 09:50:16 följande:
    När min dotter var så liten ville hon också amma hela tiden. Det handlar nog mycket om närhet. Håll ut säger jag, om du börjar med ersättning kommer det med stor sannorlikhet strula till ammningen. 
    Så länge ditt barn går upp som det ska på BVC så får det i sig det den behöver.

Men vet att det är jobbigt och gör asont. Själv delammar jag bara eftersom min dotter behövde extra tillskott när hon kom ut. Vilket gjorde att hon inte ville amma då det var mycket jobbigare för henne och hon blev inte lika mätt. Jag är fortfarande ledsen över det idag. Så försök håll ut och känns det för jobbigt så åk till en ammningsmottagning på ditt sjukhus. 
    Vad synd att ni inte kunde helamma pga det. Fick hon tillägget på flaska? Min äldsta behövde också tillägg på BB men hon fick på kopp och när hon väl orkade amma sen så kom helamningen igång jättebra!
  • skogsvitter
    LindaO 81 skrev 2013-06-19 11:19:09 följande:
    Ja alltså, var nog lite otydlig i början. Men kan absolut amma ofta nu men han går ändå ner fast han verkar nöjd o belåten. Han suger så det rinner ur mungipan när han är klar! Har ringt Amningsmottagningen o de skulle nog ringa upp.
    Men vad är "ofta" då? Jag skulle kolla upp det där med kort tungband om jag var du, och kolla upp så att han verkligen har rätt tag. Hur är han annars i magen osv?
  • skogsvitter

Ju mer du ammar desto mer mjölk får du, helt enkelt. Alla kan inte pumpa, själv kunde jag bara pumpa samtidigt som jag ammade på andra bröstet.

Jag tror att man helt enkelt måste göra ett val. Endera intensivammar du några dagar och ge dig fan på att frångå beroendet av ersättning, eller så nöjer du dig med att delamma med risk för att amningen gradvis kommer att minska tills du nästan har slut på mjölk helt och hållet.

Jag var många gånger osäker också, och det hjälper inte direkt när man hör alla hysteriska mammor här på FL som skriker att man visst har för lite mjölk hit och dit, det verkar så väldans vanligt helt plötsligt att var och varannan inte kan amma. I verkligheten är det extremt ovanligt att man har den fysiska åkomman att man saknar tillräcklig mjölkproduktion. Men jag ville verkligen amma, och mina barn var envisa och ville aldrig ta flaska (vi provade det också, pga osäkerhet och oro och alla hysteriska kommentarer här på forumet). Därför blev jag helt enkelt tvungen att intensivamma i perioder, utan att kunna ge det där "extra" som så många säger att de plötsligt behöver. Men när produktionen väl ökat så återgår man ju till det vanliga amningsmönstret och bebisen ammar mer sällan igen. Det här går i perioder under hela tiden man ammar, det går i vågor av mer täta amningar och mer glesa amningar beroende på behovet hos bebisen. Din är ju helt nyfödd, och pga dessa omständigheter har amningen tagit längre tid på sig att komma igång än för många andra. Men det är ju inget hinder för att kunna helamma om man bara tillåter sig själv att helamma.

Som jag ser det så hindrar du din egen amning genom att ge flaska vid varje mål, dag ut och dag in. Men som sagt, det är du som måste göra valet. Det är såklart jättebra att du näst intill helt slutat med amningsnappen eftersom jag håller med om att den ofta hindrar en fungerande amning, utifrån det är jag helt övertygad om att du kan helamma som vilken annan som helst om du bara tar steget över och lämnar flaskmatningen därhän. Minska gradvis ett mål per dag eller varannan dag där du tar bort flaskan från just det målet.

• skogsvitter
    LindaO 81 skrev 2013-06-26 17:49:02 följande:
    Ja tyvärr är vår BVC sköterska mer nojjig än mig eftersom hon trycker på det med ersättning. Hon ser bara kurvan och är inte alls stöttande i amningsfrågan. Men har börjat ta bort ersättningen från nåt mål redan. O ska köpa amningste tänkte jag, o se om det hjälper lite oxå.
    Amningste med bockhornsklöver har mycket god effekt för de flesta, även te på äkta hallonblad är bra för produktionen eftersom de innehåller hormonet oxytocin (som är ett bidragande hormon just vid amningen). Lättöl är ju också ett klassiskt tips, själv gillar jag dock inte öl så har inte provat det. Låter som att du kommer lösa det här galant!

Och försök strunta i BVC-sköterskan om hon är så, ibland gör deras råd mer skada än nytta tyvärr Har själv haft sköterskor på BVC som gett helt tokiga råd, tex att jag skulle försöka glesa ut amningen (!) när dottern i själva verket behövde amma oftare! Samtidigt tjatade hon om att vi måste tuta i henne ersättning då hon låg lågt på kurvorna och de tyckte hon behövde komma "ikapp". Ganska motsägelsefullt, snacka om att ge råd som verkligen aktivt saboterar en fungerande amning!
Svar på tråden Amma hela tiden, rimligt?