• Anonym (undrande)

Gravid och bipolär...

I början av juni fick jag veta att jag är bipolär - och igår fick jag veta att jag är gravid. Jag nämnde för min läkare under vårt möte i början av månaden att risken fanns att jag var gravid, och därför kanske behövde mediciner som var "snällare" mot barnet, men han sa bara "nej,nej, du får dem här och så får vi diskutera sen om du är med barn. men jag rekommenderar dig att vänta".

Så nu sitter jag här, med nyhämtade mediciner som jag inte vågar äta med risk för barnet. Och jag vet inte hur jag ska ställa mig till hela situationen. Jag vill ju ha barn. Det här barnet (eller fostret, eller embryot) var en jackpott på första försöket. Vi kunde inte haft mer tur.

Problemet är väl bara att vi inte trodde min läkare skulle diagnosera mig med bipolär sjukdom... jag var helt säker på att jag bara var deprimerad.

Hur som helst... nu sitter jag här. gravid i vecka 4 (om man räknar från förra mensens första dag) och vet inte riktigt vad jag ska känna. Får jag vara lycklig att jag är gravid? Min sambo (och tillika make om några månader) vågar inte vara lycklig (iaf inte visa det öppet) för att han är rädd för allt som kan gå fel nu när jag har min diagnos och allt sånt... 

Såå... ja, vad är det jag vill ha hjälp med?

1) Är dessa test verkligen positiva eller är jag kanske inte ens gravid? (ett test taget igår på eftermiddagen och en jättetidigt imorse).

2) Hur kommer min bipoläritet eventuellt påverka min graviditet? Hur farliga är alla mediciner och skit? Just nu äter jag Citalopram sedan tidigare, och ska nu också äta Seroquel Depot.  

Någon som har andra erfarenheter att dela med sig av?

Att behålla barnet är det enda jag kan göra om det är så att jag är gravid. Abort finns inte på kartan alls. 

• Svar på tråden Gravid och bipolär...
  • Philippa

Ja, du är gravid.

Ring din läkare INNAN du börjar äta den nya medicnen och säg att du är gravid... låt honom sedan bestämma hur du ska göra med medicinerna. Har du klarat dig utan den nya medicinen tills nu kanske du kan vänta med den tills babyn kommit?

Lycka till! 

• shakennotstörd

Jag vet att man i alla fall inte ska äta Litium när man BLIR gravid. Du behöver genast prata med läkaren och berätta! Så ni kan besluta om en strategi och om du ska fortsätta äta det du står på nu.

Om du läser på www.bipolarna.se så hittar du fler i samma situation som kan dela med sig info. och erfarenheter.  

• Anonym (undrande)

Tack så mycket för era svar!

Jag har en tid för återbesök den 1 juli, så jag får diskutera allt med min läkare då. Eftersom jag visste att risken/chansen fanns att jag var gravid så ville jag inte påbörja nya medicinkurer än förrän jag visste säkert.

Ska gå in på bipolarna och se om jag blir mycket klokare. Jobbigt att jag känner att jag inte får vara glad än bara för att jag måste vara orolig först.  

• shakennotstörd

Men är du säker på att det är Ok att äta Citalopram då? Vad står det i bipacksedel/ FASS?

• Rockabillydelight

Skulle nog rekommendera dig att kontakta din Psykläkarmottagning omgående för rådfrågning och ev snabbare tid. Är själv bipolär och önskar dig all lycka :)

• shakennotstörd
    Rockabillydelight skrev 2013-06-19 12:14:46 följande:
    Skulle nog rekommendera dig att kontakta din Psykläkarmottagning omgående för rådfrågning och ev snabbare tid. Är själv bipolär och önskar dig all lycka :)

Instämmer!
  • Anonym (undrande)
    shakennotstörd skrev 2013-06-19 12:13:29 följande:
    Men är du säker på att det är Ok att äta Citalopram då? Vad står det i bipacksedel/ FASS?
    Som jag förstod det från min läkare första gången så var Citalopramen inte farlig för jag tog en så låg dos (har gått från 40mg till 20mg). :/ Det knepiga är ju när läkare säger olika saker - att Googla i frågan är ingen hit om vi säger så. 
  • shakennotstörd
    Anonym (undrande) skrev 2013-06-19 12:23:04 följande:
    Som jag förstod det från min läkare första gången så var Citalopramen inte farlig för jag tog en så låg dos (har gått från 40mg till 20mg). :/ Det knepiga är ju när läkare säger olika saker - att Googla i frågan är ingen hit om vi säger så. 

Det är därför du ska läsa FASS - men framför allt prata med din läkare eller i alla fall psyk.rådgivningen.
  • Anonym (undrande)
    shakennotstörd skrev 2013-06-19 13:10:45 följande:

Det är därför du ska läsa FASS - men framför allt prata med din läkare eller i alla fall psyk.rådgivningen.
    FASS säger ju mer eller mindre samma sak - prata med din läkare. Och det är det jag alltid utgått från att jag ska göra, men det hade varit "kul" med lite erfarenheter från andra, hur de upplevt det... och inte bara med medicineringen... jag har ju redan hunnit läsa skräckhistorier om kvinnor med bipoläritet som checkat ut helt när de blev gravida. Många bitar att tänka på... dumma midsommartider också. 
  • Anonym (Info)

Jag kommer få en diagnos imorgon gissar jag. Är gravid i v 36 och har inte ätit annat än propavan och lergigan under graviditeten. Åt litium tidigare men slutade då en läkare bytte min diagnos. Kolla länken jag skickade. Tycket att janusinfo är bra komplement till FASS. Att läkare säger olika beror ofta på olika mycket erfarenhet av gravida kvinnor. Risken med mediciner måste alltid vägas mot risken för kvinnan att vara utan mediciner. Hoppas du får hjälp och grattis till graviditeten.

• Celindan

Seroquel Depot verkar enligt FASS inte vara särskilt lämpligt att äta under graviditet, åtminstone inte sista trimestern, tycks inte heller finnas tillräckligt med studier som underlag för att säga säkert och då är det bäst att låta bli eftersom det finns alternativ!
    Seroquel är många psykiatrers favvoläkemedel att skriva ut vid bipolaritet men flera av mina kollegor uppger att de aldrig lyckats behandla någon framgångsrikt med seroquel.
    Det finns ju en uppsjö av SSRI-preparat som bör vara bättre lämpade än just quetiapin, som är den verksamma substansen i seroquel.
    Lycka till!!

• Anonym (undrande)

Lyckligtvis har jag precis (några veckor sedan) fått Seroquel utskrivet men inte börjat äta dem än just på grund av allt det jag läst om hur olämpligt det är vid graviditet. Jag är lite lätt frustrerad att min läkare inte kunde skriva ut något annat när han visste att chansen/risken fanns att jag var gravid, istället för att säga "vi löser det sen". 

• dollface85
    Anonym (undrande) skrev 2013-06-19 14:33:48 följande:
    Lyckligtvis har jag precis (några veckor sedan) fått Seroquel utskrivet men inte börjat äta dem än just på grund av allt det jag läst om hur olämpligt det är vid graviditet. Jag är lite lätt frustrerad att min läkare inte kunde skriva ut något annat när han visste att chansen/risken fanns att jag var gravid, istället för att säga "vi löser det sen". 
    Det är inte farligt att ta seroquel i början av gradivitet det är först när navelsträngen bildats som man måste se upp om jag har hört rätt. samtidigt och jag vill inte kränka eller få dig att känna dig dålig men tror du att ett barn passar in nu när du precis fått en diagnos som man måste behandla? visst jag förstår att du vill ha barnet och det är högst önskat och efterlängtad men vill du inte kunna ge ditt barn det bästa? tänk efter om allt. jag säger inte att behålla är fel men du måste förståss tänka till vilket man gör oavsett mående. jag önskar dig det bästa och råder dig att ta ny kontakt med mottagning och eventuellt en kurator att bolla med.
  • Phalaenopsis

Vad gäller läkemedel och graviditet är FASS värdelöst. Det är ju information som kommer från läkemedelsbolagen och sedan Neurosedynkatastrofen är de oftast bara ute efter att friskriva sig från ansvar i denna fråga. Det man vet finns samlat på janusinfo.se.

Se länken ovan + www.janusinfo.se/Beslutsstod/Lakemedel-och-fosterpaverkan/

Jag skulle nog råda dig att fortsätta med Citalopram som vanligt men skippa Seroquel tills du talat med din läkare om eventuella alternativ.

(läkare men inte psykiater/neurolog)

Svar på tråden Gravid och bipolär...