Gravid och bipolär...
I början av juni fick jag veta att jag är bipolär - och igår fick jag veta att jag är gravid. Jag nämnde för min läkare under vårt möte i början av månaden att risken fanns att jag var gravid, och därför kanske behövde mediciner som var "snällare" mot barnet, men han sa bara "nej,nej, du får dem här och så får vi diskutera sen om du är med barn. men jag rekommenderar dig att vänta".
Så nu sitter jag här, med nyhämtade mediciner som jag inte vågar äta med risk för barnet. Och jag vet inte hur jag ska ställa mig till hela situationen. Jag vill ju ha barn. Det här barnet (eller fostret, eller embryot) var en jackpott på första försöket. Vi kunde inte haft mer tur.
Problemet är väl bara att vi inte trodde min läkare skulle diagnosera mig med bipolär sjukdom... jag var helt säker på att jag bara var deprimerad.
Hur som helst... nu sitter jag här. gravid i vecka 4 (om man räknar från förra mensens första dag) och vet inte riktigt vad jag ska känna. Får jag vara lycklig att jag är gravid? Min sambo (och tillika make om några månader) vågar inte vara lycklig (iaf inte visa det öppet) för att han är rädd för allt som kan gå fel nu när jag har min diagnos och allt sånt...
Såå... ja, vad är det jag vill ha hjälp med?
1) Är dessa test verkligen positiva eller är jag kanske inte ens gravid? (ett test taget igår på eftermiddagen och en jättetidigt imorse).
2) Hur kommer min bipoläritet eventuellt påverka min graviditet? Hur farliga är alla mediciner och skit? Just nu äter jag Citalopram sedan tidigare, och ska nu också äta Seroquel Depot.
Någon som har andra erfarenheter att dela med sig av?
Att behålla barnet är det enda jag kan göra om det är så att jag är gravid. Abort finns inte på kartan alls.