• Sugarpiehoneybunch

Sony Xperia Z

Någon som har den? 

Kan ni nämna för-nackdelar med den? :)  

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2013-06-19 21:06
    Mobilen alltså :)

• Svar på tråden Sony Xperia Z
  • SVejsan

Jämfört med andra i ungefär samma prissegment?

Fördel: Fukttålighet, 4G (LTE - för snabbare data trafik), Snygg (smaksak)

Nackdel: Ingen IR-sändare (ifall du vill använda den som fjärrkontroll till tex tv), Skärmen skall visst vara OK men inte Toppnotch, men man måste själv jämföra. Inte toppergonomi (kantig). Inget utbytbart batteri.

Annars är det en kompetent telefon som ligger lite bättre till i pris än HTC One eller Samsung S4. Har processorkraft för som än så länge räcker bra till.

Sedan beror det vad man tycker om för användargränssnitt... HTC har Sense; Samsung har Touchwizz, Sony har ett som inte är så "tillkrånglat" utan mer straightforward, en del tycker att de förstnämnda är bättre och viseversa så det är vad man själv tycker om.

Kvalitet? Du kan få måndagsexemplar här som ifall du köper andra tfn:er också, men då Sony ändå producerat den i ca 6 månader så har nog de flesta kvalitetsbrister hunnit lösts.

Om du är intresserad av 4G (LTE) tänk på att olika operatörer stödjer olika frekvenser, för olika användning i stadsområden eller på landsorten.  Kolla så att den operatör du tänker välja har stöd för de frekvenser som telefonen använder (brukar vara en för stad och en för landsort).

Har den inte men tittade på den innan köpet av den jag valde (en tidigare generation Sony)

• SVejsan

Jo kom på en sak till som är positivt - den har möjlighet att stopp in SD-kort för större lagringsutrymme!

• MrRed

Har haft en i några månader & har faktiskt inget direkt negativt att säga om den. Att den har 4G (vilket de flesta nya telefoner har förutom IPhone) är otroligt stort plus. Skärmen är i världsklass med 1080 x 1920 upplösning och den är verkligen Topnotch (håller inte med Svejsan här). Frugan har en S4 och de är rätt jämförbara i skärmkvalitét. Bildtagning & filmning är i toppklass. För mig som pendlare är det oslagbart att kunna sitta på tåget & se en serie eller film i suverän bildkvalite. Gillar f.ö. Sonys egna mp3-spelare som håller riktigt hög kvalité (och som dessutom har eq!). SD-kort tar i princip alla smarta telefoner förutom IPhone (där får man betala mycket balobas för varje extra GB man vill ha, smart Apple).

• SVejsan
    MrRed skrev 2013-06-20 08:42:12 följande:
    Har haft en i några månader & har faktiskt inget direkt negativt att säga om den. Att den har 4G (vilket de flesta nya telefoner har förutom IPhone) är otroligt stort plus. Skärmen är i världsklass med 1080 x 1920 upplösning och den är verkligen Topnotch (håller inte med Svejsan här). Frugan har en S4 och de är rätt jämförbara i skärmkvalitét. Bildtagning & filmning är i toppklass. För mig som pendlare är det oslagbart att kunna sitta på tåget & se en serie eller film i suverän bildkvalite. Gillar f.ö. Sonys egna mp3-spelare som håller riktigt hög kvalité (och som dessutom har eq!). SD-kort tar i princip alla smarta telefoner förutom IPhone (där får man betala mycket balobas för varje extra GB man vill ha, smart Apple).
    Skärmen på Z är riktigt bra men har lite sämre betraktningsvinkel än tex HTC One... Men ligger bättre än föregående generationer (var lite otydlig).
    Det borde vara så att alla nya telefoner tar Sd-kort, men det måste man kolla, tex HTC One saknar möjlighet... (De erbjöd istället 25 GB dropbox i en begränsad tid (har jag för mig)
    Visst kan det vara så att det räcker med det inbyggda , men en del är snåla med det...

• Sugarpiehoneybunch

Tack för era svar!!

Har den bra kalender?

Har den bra alarmfunktion?

Har den ficklampa?

Några frågor som dök upp för mig.. Flört 

• Sugarpiehoneybunch
    Sugarpiehoneybunch skrev 2013-06-24 12:46:18 följande:
    Tack för era svar!!

Har den bra kalender?

Har den ficklampa?

* Puffar * Cool
  • MrRed
    Sugarpiehoneybunch skrev 2013-06-24 12:46:18 följande:
    Tack för era svar!!

Har den bra kalender?

Har den ficklampa?

Alla Androider (och smartphones) har bra kalendrar. Är man inte nöjd med den integrerade finns otaliga att hämta hem, både gratis och betalvariant. Alarmfunktionen är bra, har inget att anmärka på där & självklart kan du schemalägga alarmen som du önskar men det är inget unikt med Z:an. Ficklamps-app kan du hämta gratis från google apps, både betal & gratisvarianter (använder själv Tiny flashlight som är gratis).
Svar på tråden Sony Xperia Z