anonym lilla jag skrev 2013-06-20 00:18:18 följande:
Blir lika orolig varje gång jag ser hur tvärsäkert vissa här på FL svarar, när de uppenbarligen faktiskt inte alls vet!! Då är det ju bättre att hänvisa till 1177, som någon här ovan också gjort.
Så här ligger det till TS:
Att du tog två Panodil 500 mg bara tre timmar efter att du tagit Ipren 400 mg är ingen fara, de preparaten verkar på olika sätt och kan tas tillsammans (så som du beskrev att du gjorde med Panodil och Diklofenak). Däremot är både Ipren och Diklofenak NSAID-preparat och ska inte tas tillsammans då de verkar på liknande sätt och då risken för negativa biverkningar och överdosering ökar. Normal maxdos (möjligt det finns undantag vid migrän tex) är för Ipren 1200 mg/dygn och det måste gå minst sex timmar mellan varje intag av max 400 mg, inte fyra timmar som du skrev TS, minst fyra timmar gäller vid Panodil o andra paracetamolpreparat. Diklofenak har 150 mg/dygn som maxdos o även där måste det gå minst sex timmar emellan.
Det troliga är att det i detta läget inte är någon omedelbar fara så länge du inte överskrider maxdosen för ett dygn fram till imorgon kväll (o så länge det är en engångshändelse). Tänk då på att Ipren o Diklofenaks dygnsdos måste räknas samman.
Ring 1177 eller läkemedelsrådgivningen imorgon så att du får information om hur du ska göra en annan gång om du vill "byta" från tex Ipren till Diklofenak på samma dag. Lycka till (och oroa dig inte i detta läget)!
Stort tack för ditt kunniga svar! Det du skriver visar ju att det inte var helt tokigt att skriva här i natt, i panik.
Jag kan egentligen det där du skriver och tack för påminnelsen att det faktiskt gäller 6 timmar för Ipren, det visste jag ju men jag tar sällan Ipren då jag oftast går direkt på Diklofenak i kombination med Panodil. Jag tar maxdoserna på största allvar och förstår inte hur jag kunde plocka i mig en ny dos så snart efter den förra, tror jag somnade till där ett tag (låg i svalt mörker med huvudvärken) och tappade koll på tiden.
Däremot brukar jag om jag får riktigt ordentlig huvudvärk ta 50 mg Diklofenak, 100 mg paracetamol som en första dos ett dygn, och även om maxdosen som du säger är 150mg Diklofenak per dygn, är rekommendationen att man kan ta 50 mg Diklofenak till efter två timmar om ingen märkbar förbättring skett då. Inte i kombination med paracetamol då förstås...men därefter måste man vänta minst 6 timmar till ev dos nummer tre (fast tar jag de två första så tätt har jag nog aldrig behövt ta en tredje dos den dagen).
Jättebra med ditt bidrag i tråden!