• Krakels

Hur är det att ha hund och bebis?

Hejsan

Jag undrar lite kring det praktiska med att komma hem med sin bebis och ha hund. Hur det fungerar med promenader, rastningar och så vidare. Att det kommer bli lite bökigare är jag på det klara med men undrar hur pass ni upplever det :) Så kom gärna med era erfarenheter!

Min hund kommer vara strax över året när människovalpen anländer. 

• Svar på tråden Hur är det att ha hund och bebis?
  • Saffransgul

Vi har alltid haft hund men sett till att vi inte haft valp när barnen varit riktigt små. För oss har det inte blivit så jobbigt. Hundarna har anpassat sig bra och vi bor så att vi har en stor hundgård och inhängnad tomt. Vagnspromenader gick över förväntan.

• tussilago00

Med ett barn är det nog peace of cake. Du har ju all tid i världen att promenera med hund och vagn. Sen blir det lite jobbigt när barnet kräver att få gå själv men det löser sig med lite planering! Med 2 eller fler barn blir det nog svårare att hinna med ordentligt men det vet jag inte riktigt än då jag väntar nr 2 om 3 veckor.....

• Krakels

Som tur är hinner hon mogna lite innan bebisen kommer, men kommer fortfarande vara en vild jycke, men förhoppningsvis med mer tålamod än nu, om inte annat så får hon lära sig. 

Bebisen anländer ju i februari, jag hoppas att det blir en mild vinter, men hur länge kan ett sånt litet pyre vara ute i kylan?  

• sötare

För mig var det inga problem när våra barn kom. Det var mer jobbigt under själva graviditeten tyckte jag pga extrem trötthet ständigt illamående och foglossningar. Men hade som tur var föräldrar som älskar min hund och som hjälpte mig att ta hand om honom.  Det är inga problem med att ta med barnen ut på promenad. Är dock lite jobbigt för min hund just u då 1 åringen är lite för hårdhänt i sina kärleksförklarigar men det löser jag genom att plocka väck barnet från hunden. låter hunden få en fristad i vårat sovrum  och ALDRIG lämna sonen ensam med hunden. 

• Krakels

Ja, just nu är det väl lite sisådär med aktiveringen av hunden, har trappats ner en del då jag är väldigt trött och kräks hela tiden. Men hon tar det fint och passar på att mysa lite extra bara. 
    Jag har folk i min närhet som gärna är hundvakt också så det är inga problem.

En barngrind kanske kan bli aktuellt då för att separera barn och hund, om man inte kan hålla 100% koll, tack för tipset!

• sötare

Jo vi har barngrindar här dels för hundens skull men även för att vi har en spis som vi eldar i å vill inte att sonen ska bränna sig.... se bara till så att hunden ändå kan ha en del kontakt med er för allt som oftast så vill den ju vara en del av familjen , men det är väldigt viktigt att den har en egen plats som den kan dra sig tillbaka till när den vill vara ifred och där ska den även få vara ifred från vuxna.

• sötare

ja just det ja och angående kyla och att vara ute har man bra kläder och en bra åkpåse så brukar baren klara sig bra, det brukar vara varmare i vagnen än man tror , det man bör tänka på e att inte ta på barnet för mycket.. och så kan det ju vara lite jobbigt att dra vagnen genom snödrivor om det e en massa snö :) me det finns medar för vagnar med att köpa har jag sett :)

• Lindsey Egot NO1

Vi fick omplacera vår hund för hon gläfsande efter bebisen och hoppade efter bebisen och högg när vi bar runt på bebisen. Vi kunde inte ha dom i samma rum för hunden såg bebisen som något hon kunde jaga. (Hunden hade mycket jakt i sig).
    Fast vi introducerat bebisen och suttit Med både hund och bebis i famnen samtidigt och luktat osv så kunde inte hunden se bebisen som något annat än något man skulle markera mot.

• Krakels
    Lindsey Egot NO1 skrev 2013-06-20 09:58:02 följande:
    Vi fick omplacera vår hund för hon gläfsande efter bebisen och hoppade efter bebisen och högg när vi bar runt på bebisen. Vi kunde inte ha dom i samma rum för hunden såg bebisen som något hon kunde jaga. (Hunden hade mycket jakt i sig).
    Fast vi introducerat bebisen och suttit Med både hund och bebis i famnen samtidigt och luktat osv så kunde inte hunden se bebisen som något annat än något man skulle markera mot.
    Ja, det finns ju en risk med att det kan gå på det viset också. Eller att barnet visar sig vara allergiskt, eller att man känner att man inte orkar med. Det tillhör hundägandet att göra det som är rätt för hunden. 

Jag tror dock inte att det blir ett problem för oss, hunden är väldigt kärvänlig och något vek, lystrar bra och är hittills (5 månader gammal) en toppenhund!
  • Krakels
    sötare skrev 2013-06-20 09:57:30 följande:
    ja just det ja och angående kyla och att vara ute har man bra kläder och en bra åkpåse så brukar baren klara sig bra, det brukar vara varmare i vagnen än man tror , det man bör tänka på e att inte ta på barnet för mycket.. och så kan det ju vara lite jobbigt att dra vagnen genom snödrivor om det e en massa snö :) me det finns medar för vagnar med att köpa har jag sett :)
    Åh häftigt! Visste inte att det fanns medar, det kan ju definitivt vara ett alternativ med tanke på hur snöskottningen sett ut i storstaden de senaste åren ;)
Svar på tråden Hur är det att ha hund och bebis?