• Man 1973

Vad är er syn på tiggare?

Vi satt precis ett sällskap och åt lunch på en uteservering när det dök upp en hemlös man och tiggde pengar av oss. Jag får så motstridiga tankegångar när sånt händer. Dels så ringer resonemanget i bakhuvudet att man inte ska ge dem pengar, för de kan alltid få tag på mat via socialhjälp osv, och dels tycker man ju så klart synd om dem som är sämre lyckligt lottade än vad man själv är. En tredje tanke som slog mig är att jag tycker att det är otrevligt att man inte kan få äta lunch i fred utan att bli störd av okända, och det gäller ju så klart inte bara om de är tiggare.

Jag har själv råkat ut för en snubbe som kom fram och bad om 20 kr till bussen, och jag kände mig på gott humör, så jag gav honom pengar. Då gick han raka vägen in i livsmedelsbutiken bredvid och kom ut med en burk öl i handen, mitt framför ögonen på mig. Därför är jag ännu mer skeptisk till att ge dem, för jag vet också att det förekommer mycket bluffande.

Brukar ni ge pengar till tiggare? Tycker ni att det är rätt att inte ge dem? Vet ni något om deras situation som kan vara bra att han i bakhuvudet när man tar beslut om hur man ska bemöta dem?

• Svar på tråden Vad är er syn på tiggare?
  • Zayco

Jag känner en stor irritation när jag ser tiggare, speciellt dessa organiserade brottslingarna som går runt på tågen och lägger sina tycka-synd lappar som är fejkade, eftersom dom använder varandras. 

Jag skulle under inga som helst omständigheter ge ett öre till tiggare, vem vet vad dom gör med pengarna? Köper knark? Alkohol? Nej tack.

Det finns så oändligt mycket där ute som behöver hjälp, och man kan hjälpa till på tusen olika sätt än att ge tiggare pengar. Man kan donera pengar till organisationer, hjälpa soppkök, kyrkan, fattiga barn, hemlösa djur osv osv.

Jag lägger hellre mina pengar på välgörenhet, där jag med säkerhet vet om att pengarna går till ändamålet, än att ge till någon främling som lika gärna kan ljuga.

Har sett flera dokumentärer, tiggare som låtsas gjort illa sig, och sen byter om och blir en helt annan människa och ser ut som vem som helst som har det gott ställt.

• Jimman

Nu är det inte riktigt så att alla får hjälp av soc , har man hjälp av soc o flertalet gånger inte sköter sig så får man ingen mera hjälp ! Många tiggare lurar till sig pengar för att kunna köpa alkohol o droger för dom redan har gjort av med pengar dom fått av soc o då ska dom inte ha mera ! Nä jag hjälper inte tiggare på gatan

• Tinnys

Skulle aldrig skänka pengar till tiggare. Däremot köper jag situation Stockholm.

• Rådjur

"Fejktiggarna" avskyr jag... Visst, de är också fattiga människor som ibland lever under hot, men deras sätt att lura till sig pengar med fejkade handikapp tycker jag är skitfult.

Ger hellre pengar till människor som jag tror/avgör är någorlunda ärliga.

• Grappa

Jag har ingen syn på tiggare då jag inte vet nåt om deras individuella situation. Men nej, jag ger aldrig pengar till dem. Dels driver det affärer för de som har det som affärside, dels är det konstgjord andning för de som verkligen lever på gatan. Jag ger pengar till frälsis istället, kan inte gå förbi en frälsisbössa utan att donera. Har jag inte cash går jag till bankomaten. Tur för mig att de inte är så många! :)

• Queenie70

Finns alltid människor som faller mellan stolarna i vårt sociala skyddsnät så riktigt så enkelt som att man alltid kan få hjälp av soc. Är det tyvärr inte. Vare sig det är missbrukare, hemlösa eller proffstiggare, så känner jag att det är en tragisk jävla tillvaro att vara ute å tigga och jag känner stor empat. Även om tiggarna på exempelvis drottningatan är organiserade och utplacerade så är det ju en fruktansvärd tillvaro för en dam i 60 årsåldern att sitta på knä å vagga i 10 minusgradenen hel jävla dag för att sedan bli upplockad av "hallicken" på kvällen, få lämna ifrån sig intäckterna och tillbringa natten i ett kyffe med andra tiggare innan man blir utplacerat igen morgonen efter. Nej det är en myt att dessa personer håvar in storkovan på sin verksamhet och livsödet är oftast en stor jävla tragedi. Jag ger ibland, framförallt till de som presterar nåt, exempelvis spelar lite dragspel. Till proffstiggarna undviker jag att ge pengar, men kan ge en mugg kaffe eller en burgare.

• vampyria2

För mig handlar det helt och hållet om vad för slags tiggare det är, om jag misstänker att det är dessa som är knutna till stora gäng som håller på med en massa andra kriminella saker så ger jag dem aldrig pengar.
    Däremot har jag inge problem med att ge en fyllgubbe en tjuga så han kan köpa en öl till, jag vet hur tungt liv dessa gubbar (och tanter) har så kan jag göra deras liv lite lättare så fine.

Det handlar om att tänka till och ge med järnan och inte bara med hjärtat, då kan man göra en björntjänst som man faktiskt inte vill egentligen. 

• vampyria2

Min syn på tiggare är att det är synd om den oavsett varför de tigger och att jag önskar att de slapp tigga för att överleva, det känner jag även för de tiggare som kommer i från andra länder med hjälp av ligor men det betyder inte att det känns rätt att göda deras misär, för det är vad man gör när man ger dessa tiggare pengar.

Svar på tråden Vad är er syn på tiggare?