Vad är er syn på tiggare?
Vi satt precis ett sällskap och åt lunch på en uteservering när det dök upp en hemlös man och tiggde pengar av oss. Jag får så motstridiga tankegångar när sånt händer. Dels så ringer resonemanget i bakhuvudet att man inte ska ge dem pengar, för de kan alltid få tag på mat via socialhjälp osv, och dels tycker man ju så klart synd om dem som är sämre lyckligt lottade än vad man själv är. En tredje tanke som slog mig är att jag tycker att det är otrevligt att man inte kan få äta lunch i fred utan att bli störd av okända, och det gäller ju så klart inte bara om de är tiggare.
Jag har själv råkat ut för en snubbe som kom fram och bad om 20 kr till bussen, och jag kände mig på gott humör, så jag gav honom pengar. Då gick han raka vägen in i livsmedelsbutiken bredvid och kom ut med en burk öl i handen, mitt framför ögonen på mig. Därför är jag ännu mer skeptisk till att ge dem, för jag vet också att det förekommer mycket bluffande.
Brukar ni ge pengar till tiggare? Tycker ni att det är rätt att inte ge dem? Vet ni något om deras situation som kan vara bra att han i bakhuvudet när man tar beslut om hur man ska bemöta dem?