• Man 1973

Vad är er syn på tiggare?

Vi satt precis ett sällskap och åt lunch på en uteservering när det dök upp en hemlös man och tiggde pengar av oss. Jag får så motstridiga tankegångar när sånt händer. Dels så ringer resonemanget i bakhuvudet att man inte ska ge dem pengar, för de kan alltid få tag på mat via socialhjälp osv, och dels tycker man ju så klart synd om dem som är sämre lyckligt lottade än vad man själv är. En tredje tanke som slog mig är att jag tycker att det är otrevligt att man inte kan få äta lunch i fred utan att bli störd av okända, och det gäller ju så klart inte bara om de är tiggare.

Jag har själv råkat ut för en snubbe som kom fram och bad om 20 kr till bussen, och jag kände mig på gott humör, så jag gav honom pengar. Då gick han raka vägen in i livsmedelsbutiken bredvid och kom ut med en burk öl i handen, mitt framför ögonen på mig. Därför är jag ännu mer skeptisk till att ge dem, för jag vet också att det förekommer mycket bluffande.

Brukar ni ge pengar till tiggare? Tycker ni att det är rätt att inte ge dem? Vet ni något om deras situation som kan vara bra att han i bakhuvudet när man tar beslut om hur man ska bemöta dem?

• Svar på tråden Vad är er syn på tiggare?
  • Jimman

Många behöver inte tigga för att överleva

• MalinEddie

Jag är en sån person som gärna blir emotionell. Jag ger dock inte pengar till tiggare då jag har sett det allt för mycket och för länge och tror att det sällan hjälper personen i fråga. När jag bodde på Bali när jag var yngre satt ofta små barn och tiggde, jag brukade ge dem några rupiahs och fråga om de behövde något mer. Det såg ju så sorgligt ut. En flicka mindes jag speciellt och en dag blev jag hembjuden av en kvinna som visade sig vara hennes mamma. De bodde i ett av de finare områdena och hade det uppenbarligen bra. Fortfarande fick flickan gå ut på kvällarna för att tigga av turister. Det gjorde ont. Jag slutade ge henne pengar när jag såg henne men brukade ta henne till en närliggande restaurang för juice. Det var fina stunder och idag har hon en plats på min fotovägg. Det fungerade väl för familjerna  och ju längre jag bodde där lärde jag känna många balinesiska familjer som berättade för mig att många familjer skickar ut sina barn för att tjäna extrapengar och inget annat. Barnen gillade inte att sitta på mörka gator och tigga av ofta fulla turister givetvis.
    Senare flyttade jag till Amsterdam och där var det samma sak som jag har börjat se i en storstad i Östergötland det senaste året. I båda länderna får du hjälp om du inte har en egen inkomst men här handlar det ofta om illegala flyktingar, människor beroende av alkohol eller droger eller om ligor som skickar ut barn/tonåringar för att tigga då det fungerar bättre.

Avskyr CIO-metoder.
  • MalinEddie

Eller "handikappade" som tigger, det glömde jag.

Avskyr CIO-metoder.
  • Dina08

I Stockholm är det numera enbart organiserat tiggeri med teatraliskt beteende. Det vägrar jag att stödja, tycker att det borde förbjudas. Skänker ibland pengar till organisationer eller köper Situation Stockholm.

• En struts

Just nu har jag nästan mer sympati för svenska tiggare faktiskt, för jag vet att de blir bortmotade och hotade av de romska tiggarna. Jag saknar dessutom gatumusikanterna, de svenska seriösa som spelade bra (typ nästan ALLA gatumusikanter förr var mer eller mindre bra. Om man inte skulle varit garvad så skulle man inte vågat ställa sig och spela ens). Men gatumusikanterna blir alltså hotade av de kriminella romska tiggarna, så de vågar inte ställa sig och spela, och istället möts man av dessa marodörer till gatumusikanter som spelar EN OCH SAMMA LÅT jämt, jämt jämt. Jag vet inte vad den heter, men de har bara en eller två låtar att variera sig med i Stockholms tunnelbana (typ sträckan T-centralen till Östermalmstorg går de jämt på) och till på köpet spelar de dåligt. Och så ställer de sig och spelar denna enkla melodislinga en T-banestation (Det är iallafall det bästa att de inte spelar mer, för det är rent outhärdligt att lyssna på) och det blir en kaukafoni i oljud. Det är så vidrigt! T-banan gnisslar ju jämt i hjulen där också.

Hur som, det är fruktansvärt med de genuina gatumusikanterna, som numera lyser med sin frånvaro i Stockholm. Just detta problem skulle man däremot kunna lösa genom att, man måste ha tillstånd för att stå och spela. Det skulle vara mycket bättre än att kriminalisera tiggandet (som vissa politiker föreslår).

• lilmissredhotts

Jag ger aldrig pengar till tiggare. Däremot köper jag situation Sthlm och har inga problem att köpa lite käk till en hemlös. Men nej, inga rena pengar.
    Och ja, jag vet att säljaren får en viss summa av vad situation Sthlm kostar, men dom pengarna arbetar dom in, och då får dom göra vad dom vill med dom pengarna.

• Niklas76

Först ett stillsamt "menvadfan". Om ni nu känner så starkt för det här ämnet så borde ni ta del av det material som faktiskt finns. Både Rikspolisen och Citypolisen i Sthlm är eniga, det finns inget organiserat tiggeri i Stockholm. Inte i den mening att det skulle finnas någon kriminell huvudman bakom, människohandel eller något sådant. Inga ligor. Man kanske åker tillsammans som familj, skjutsar varandra om någon har tillgång till bil. Och vem skulle inte göra det? Där slutar det "organiserade". De som utrett "fejktiggarna" med foton på barn etc (bl a DN) har heller inte hittat några lögner (barnen finns, är funktionshindrade osv). Släpp sargen. Tills något annat framkommer (nej, avpixlat etc räknas inte) måste vi ta det här som sanning.

Fattar inte att myten aldrig dör. Det är som att folk bara hör det de vill höra.

Detta sagt, till min inställning: Jag ger om jag har. Bryr mig inte ett skit om vad de gör med pengarna. Jag ser det så här: du hjälper inte en missbrukare genom att inte ge. Bärs, knark eller vad det nu är kommer hon/han att fixa ändå, enda skillnaden är att hon/han kommer att begå brott eller sälja röv för att få stålarna. Bryr mig inte heller om deras bakgrund eller huruvida de skulle "fejka" något. Kan tänka mig ungefär 1000 saker som skulle vara roligare än att gå omkring och be folk om pengar hela dagarna. Det måste vara ett jävla pissjobb, rent ut sagt. Det respekterar jag, alltså ger jag.

Att det skulle göras olagligt att be en annan människa om hjälp känns ju extremt vidrigt, och helt i tidens anda. Sparka på den som ligger, belöna den som redan har! Skämmes tammefan, som min mormor skulle ha sagt. Uppryckning samtliga.

• grind

De borde spärras in för straffarbete.

• viseversa

Min syn på dom? Ja jag avskyr dom. I sthlm är dom ÖVERALLT och luras och ljuger för att få pengar. Dom stjäl även mobiler genom att lägga papperslappar med tiggartext över dom när dom ligger på bordet och tar sen med sig telefonen när dom går. ELLER plockar dom ur fickorna!

Svar på tråden Vad är er syn på tiggare?