• Sweet life

SGI?

Jag har lite funderingar på det här med SGIn.

Om jag jobbar som timvikarie, hur många dagar måste jag jobba innan jag får föräldrapenning beräknad på min SGI?

Det här med vad som gäller för SGI är rena rama djungeln!

• Svar på tråden SGI?
  • Försäkringskassan

Hej!

För att ha rätt till en sjukpenninggrundande inkomst (SGI) behöver man ha för avsikt att arbeta under minst sex månader. Inkomsten behöver även vara högre än 24 procent av prisbasbeloppet.

Om du har en oregelbunden inkomst (som t.ex. timvikarie) tittar vi normalt på vad du har tjänat per månad upp till ett år bakåt i tiden. Utifrån detta räknar vi sedan ut en genomsnittlig månadsinkomst och multiplicerar den med 12 månader.

Här kan du läsa mer om SGI:
    www.forsakringskassan.se/privatpers/bra_att_veta/om_sjukpenninggrundande_inkomst/

Det finns även en särskild regel som gäller enbart föräldrapenning. Det kallas för 240-dagarsvillkoret:

För att ha rätt till föräldrapenning som baseras på SGI under de första 180 dagarna med föräldrapenning finns kravet att man under minst 240 dagar i följd före barnets födelse haft rätt till en SGI som överstiger 82 100 kronor.

Om man inte uppfyller det här villkoret får man föräldrapenning på grundnivå (225 kronor) under de första 180 dagarna. Från dag 181 kan man få föräldrapenning utifrån sin inkomst.

Via vår tjänst Kassakollen kan du göra preliminära beräkningar av din ersättning:
    http://www.forsakringskassan.se/privatpers/kassakollen/kassakollen

Hälsningar
    Harry, handläggare

Svar på tråden SGI?