Over supply syndrome - hjälp
Överproduktion är inte något ovanligt problem och blockamning är en välkänd lösning. Märkligt att du inte fått råd och stöttning om detta? Jag märkte med första barnet att jag hade överproduktion. Läckte inte alls, men märkte det på andra sätt - mitt barn kräktes, satte i halsen, blev gasig, fick ont i magen etc etc.
Jag vände mig till Amningscentrum på Karolinska och fick rådet att blockamma och hur jag skulle gå till väga. Jag ammade från ett bröst så länge jag vågade och vi hamnade på cirka 6-7 timmar. Efter ett par dygn minskade produktionen och lugna, välfungerande amningstillfällen
. Blockammade med andra barnet också, men då var jag ju lite mer hemma på det hela så det hann aldrig bli några större besvär och jag startade tidigare för att inte hamna i samma sits igen. Väntade dock tills produktionen kommit igång ordentligt. Ibland ökade produktionen igen men då räckte det med att under en period amma från samma bröst vid 2-3 amningstillfällen för att få bukt med det hela. Har ammat båda mina barn länge och problemfritt. Hoppas på det med tredje barnet också
.
Amningshjälpen har information om detta. Maila eller kontakta annars Amningscentrum på Karolinska. Många här på FL också som blockammat.