• Anonym (Orolig!)

Blod/slem i avföring

Har under flera år haft magproblem som läkarna säger IBS/magkatarr men nu har det börjat komma blodblandat med slem och massa besök på dass, har även smärta på vänster sida från revbenet slutar och hela vägen ner mot tarmen och ibland får jag sånna smärtor att jag knappt står upp. Magen/tarmarna låter verkligen som det är världskrig där inne, har inte märkt nå feber eller illamående. Utan bara smärta.
    Det börjar kännas lite oroväckande med blod och slem för det får man väl ändå inte av IBS?

Just nu har jag en period med blod/slem, snälla någon vad kan man äta för kost och vad ska man göra? När ens VC läkare viftar bort allt.

• Svar på tråden Blod/slem i avföring
  • Philippa

Vet din läkare de nya symptomen med slem/blod?

• Anonym (utred)
    Philippa skrev 2013-06-20 21:46:46 följande:
    Vet din läkare de nya symptomen med slem/blod?
    IBS ger inte blodig avföring.
    Antingen (om det är högst tillfälligt) kan det ju vara en magsjuka, tex salmonella.
    Eller så är det hemorrojder, eller analsprickor.
    Eller så har du en inflammatorisk tarmsjukdom som Crohn's eller Ulcerös Colit (skall utredas).

Blod i avföringen hos vuxna som inte haft det tidigare skall alltid utredas genom att man undersöker tarmen. Boka ett nytt besök på VC. (Om inte utredning är gjord efter att de vet att du blöder såklart).
  • Anonym (Orolig!)

Jag har haft blod och slem tidigare som min läkare bara viftat bort och sagt IBS.

Magsjuka har jag inte, salmonella ja dom symptomen kan ju vara 100 olika och sommar men tveksam där.

Får helt enkelt ta och ringa igen för typ 100:e gången, för vart jag än läser så ska det vid blod/slem alltid utredas och jag har så mycket andra problem runt om med leder som kommer ungefär när jag får problem med magen.

• Anonym (utred)
    Anonym (Orolig!) skrev 2013-06-21 21:08:50 följande:
    Jag har haft blod och slem tidigare som min läkare bara viftat bort och sagt IBS.

Magsjuka har jag inte, salmonella ja dom symptomen kan ju vara 100 olika och sommar men tveksam där.

Får helt enkelt ta och ringa igen för typ 100:e gången, för vart jag än läser så ska det vid blod/slem alltid utredas och jag har så mycket andra problem runt om med leder som kommer ungefär när jag får problem med magen.
    Lista dig på en annan vårdcentral, eller be att få komma till en annan läkare.
  • Anonym (utred)

Ledvärk är för övrigt förknippat med IBD - inflammatorisk tarmsjukdom (crohn eller ulcerös colit).

• Anonym (Orolig!)

Önska jag kunde byta vårdcentral, bor i en liten håla och det finns bara 1.

Anonym (utred) halkade in på en sida om IBD och va ruskig att läsa, kände så igen mig men vet att man inte ska läsa sånt för då har man allt. Just ledvärk vid höft/rygg va vanligt och där sitter mina problem.

Kan inte göra annat än att ringa igen, nån gång måste dom antigen tröttna på mitt tjat om min mage och kolla upp det.

• Anonym (utred)
    Anonym (Orolig!) skrev 2013-06-22 19:48:17 följande:
    Önska jag kunde byta vårdcentral, bor i en liten håla och det finns bara 1.

Anonym (utred) halkade in på en sida om IBD och va ruskig att läsa, kände så igen mig men vet att man inte ska läsa sånt för då har man allt. Just ledvärk vid höft/rygg va vanligt och där sitter mina problem.

Kan inte göra annat än att ringa igen, nån gång måste dom antigen tröttna på mitt tjat om min mage och kolla upp det.
    Om du har bil, eller annan möjlighet att ta dig någonstans så kan du ju ändå ha VC på en annan ort än din egen. Det är bättre med vettig läkare än närhet till läkare.

Jag håller med om att det inte alltid är vettigt att läsa för mycket på internet, men ibland kan man behöva söka upp fakta själv. Det är ju absolut inte säkert att du har IBD (inte ens om alla symtom stämmer), men för att utesluta det behöver man kolla vissa saker.

Detta är en bra sida:
    http://www.internetmedicin.se/dyn_main.asp?page=240
    Som sagt, läs gärna, men kom ihåg att du inte behöver ha detta ens om allt känns igen.
    Under differentialdiagnoser (andra sjukdomar som kan ge liknande besvär) finns tex IBS. Det kan ju vara "så enkelt" att det är det du har.

Prover man bör ta på dig:
    Hb, TPK, LPK, CRP, SR, Albumin
    Antingen orosomucoid eller f-calprotectin

Dessutom ingår det alltid vid blod i avföringen hos vuxna, som inte har annan förklaring, att man tittar in i tarmen med rektoskopi, och coloskopi (om man inte hittar tydlig förklaring vid rektoskopi) - där man också tar prover från tarmslemhinnan om det ser inflammerat ut.
    Ofta gör man utredning med gastroskopi också, men inte alltid.

Alltså: byt VC även om det är långt att åka, eller:
    Boka nytt besök på din VC och kräv blodprov och undersökning av tarmen (rektoskopi och helst även koloskopi).
    Vill de inte göra något alls... byt VC
Svar på tråden Blod/slem i avföring