• MamA2B

    När är det ok att låta barnen åka utomlands själva?

    Hej! Min väninnas dotter tjatar på sin mamma om att hon vill åka utomlands med sin jämnåriga kompis. Ingen av dem dricker eller festar, dock är de 17 år och fyller alltså 18. Nästa sommar. Tycker ni att hon ska låta dottern åka ? Och vet ni några bra resemål? När lät ni era barn åka själva?

  • Svar på tråden När är det ok att låta barnen åka utomlands själva?
  • La Lola

    När de är 18.
    Då får de ju göra som de vill.


    *mamma till Alma (maj 2000) och Hedda (mars 2009)*
  • Skrotnasse

    Jag fick åka till Frankrike med en kompis när jag var sexton. Bara man planerar allt innan så går det säkert bra. 
    Bara hon är smart och kan ta ansvar. 

  • lövet2

    När de är 18. Före det åker de bara om det är en gruppresa av något slag, med ledare som ansvarar för dem.

  • Omogen citron

    Jag åkte själv med min syster då hon var 16 år (jag hade dock fyllt 18) det gick jättebra.

  • Ellie

    Jag åkte med en kompis på bussresa till Spanien när jag var 16 och hon 17 (jag skulle fylla 17 det året). Vi var inte heller ute och festade, utan tyckte bara om att resa. Året innan var vår första riktiga resa själva, men då var det en vecka på Gotland.
    När jag var 17 och min kompis 18 åkte vi 1 vecka till Tunisien. Året därpå blev det 5 veckor i Thailand.
    Vi hade båda resvana från resor med våra föräldrar många gånger.

    Jag tycker absolut att man kan få resa utomlands innan man är 18, men det får ju vara ett övervägande från person till person. Hur mycket resvana finns? Litar föräldrarna på barnen?

    Trevliga resmål i den åldern är väl tex runt Medelhavet. Grekland eller Spanien är ju "enkla" land att vara i (och inte för dyrt). Talar de något andraspråk kan man ju välja land efter det.

  • Ellie
    elyse skrev 2013-06-20 23:38:05 följande:
    18. Varför skulle man åka själv innan dess?
    För att man tycker om att resa. Det kan dessutom vara lärorikt och mycket nyttigt att ta så mycket ansvar själv. Förutsatt att man är mogen nog att ta detta ansvar (vilket många är innan 18 års ålder).
  • Echo

    Jag flyttade hemifrån när jag var 16. Och då kunde jag givetvis åka var jag ville även om jag inte var myndig. Så 16- även om jag inte gillar tanken när det gäller mina egna barn...


    My entire existence was constructed by a sociopath in a sweater vest, what do you suggest i do?
  • happycookie

    Jag åkte utomlands själv första gången när jag var 17, gick superbra. Se till att det är charter och att det finns reseledare på plats så går det nog bra!

Svar på tråden När är det ok att låta barnen åka utomlands själva?