• mammasgullar

    trodde på två honor, en väntar bebisar?! hjälp vad gör jag?!

    Som sagt, i somras för snart exakt ett år sen föddes våra fina kaniner, vi fick hem dom i augusti, två honor.

    Dom har bott i samma bur sen födsel utan större problem. Dom har inte visat tecken på att försöka para sig fram tills nu!

    Kikade i deras hus i buren och den ena av dom har "byggt" ihop ett litet bo med sin päls, massor av päls. Trodde först på skendräktighet men efter att ha haft dom i soffan och myst börjar jag oroa mig, den ena (som inte boar) försöker para sig med den andra så nu oroar vi oss för bebisar. Vad gör vi?!

    Behöver vi flytta på "hanen" från buren nu ifall det blir bebisar, vad behöver vi tänka på, hur lätt är det att hitta familjer till dom?! Vi kan inte ha massor med små kaninungar.. Det skulle ju vara två honor?! Hjäääälp!

  • Svar på tråden trodde på två honor, en väntar bebisar?! hjälp vad gör jag?!
  • Jemp

    Har hanen snopp? (Syns bara när han parar). Har han pungkulor?

    Ja, i så fall måste ni sära dem. Både för honan och ungarnas skull och för att de annars parar sig direkt igen.

    Dock kan även två honor försöka "para" sig, vid brunst och som dominansbeteende. Hur stort bor dem? Är det litet riskerar det att bli slagsmål.

    Ungarna går att bli av med men kan kräva lite jobb, börja leta köpare så fort de är födda. De flesta honor boar bara ett par dagar innan födseln (eller vid skendräktighet). Ungarna ska vara 8 veckor innan de flyttar.

  • Frida Ø

    Det är lätt att se kön på kaniner, och hanens snopp syns tydligt även när dom inte parar. Här hittar du bra bilder på hur det ser ut.
    kanin.ifokus.se/articles/4d715841b9cb46222d067d27-konsbestamning
    Och som redan nämnts KAN dom "para sig" även om det är två honor pga dominans.

    Visar det sig att "hanen" är just en hane ska han flyttas till en annan bur innan ungarna föds, annars är risken stor att han bitet ihjäl dom.

  • mammasgullar

    Jag har inte hittat något jag tycker liknar en snopp, hade en kanin när jag var yngre som var en hane och tyckte då jag såg en tydlig snopp men inte på denna, men jag vet inte. Kan man ta med den "dräktiga" till veterinär för att kolla upp, men kan ju också vara dumt att stressa om ungarna isåfall kommer de närmsta dagarna?

    Kanske lika bra att hitta en temporär bur till "hanen" för säkerhetsskull, vill ju inte riskera fler isåfall. Så kan man sätta ihop dom igen om det är falsklarm. Hade det inte varit midsommar nu hade man kunnat ta med henne/honom till veterinär och könsbestämma igen.

    Dom bor just nu i en tvåvåningsbur, kommer inte ihåg exakta matt, ca 110 hög å kanske 90 bred. Sen har dom hela vår baksida till hage ett par timmar om dagarna.

  • Empis

    Hur har det  gått?
    Som sagt så kan även honor rida på varann och bygga bo när de blir brunstiga.
    kan du ta bilder på könen så kan jag hjälpa dig att könsbestämma :)
    Skicka meddelande isf :) 

  • Omogen citron

    Nu är det här en gammaltråd, men någon kanske har samma problem, så jag svarar ändå.

    Sära genast på kaninerna. Honan kan bli dräktig igen samma dag som hon föder.

    Kastrera gärna hanen, det är inte så dyrt och då kan han vara med sin kompis igen.

    En kanin är dräktig i 30 dagar och ungarna ska vara minst åtta veckor innan de lämnar mamman. Men sätt upp annonser på Blocket, matvaruaffären och dylikt redan då kaninungarna är 4-6 veckor. Då har ni lite tid på er att sälja dem.

    Lämna mamman och ungarna ifred de första tre veckorna. Då ungarna skuttar ur boet kan ni börja kela med dem.

    Se till att de har obegränsat med mat.

  • mammasgullar

    Det har inte kommit några ungar än och har tittat på den andra kaninen (som inte boar) noga men det ser verkligen ut som en hona. "Boandet" tycks ha blivit lite förstört så jag misstänker att hon inte bryr sig om det längre. Vi har bur utfall att, men eftersom Kiwi som sagt verkligen ser ut en hona och Mango slutat bry sig om boandet så tror jag det var falsklarm. Sonen blev lite besviken, han älskar kaninungar och gillar inte kaninerna längre då dom inte vill stanna i hans famn och mysa

Svar på tråden trodde på två honor, en väntar bebisar?! hjälp vad gör jag?!