• hösttussilago

Ipad utan internet?

Vi ska flytta till en plats där internet är VÄLDIGT segt, ibland helt frånvarande.

Samtidigt funderar vi på att köpa en Ipad, främst för att låta barnen använda den. Vi tror att vissa pedagogiska spel kan hjälpa dem att utveckla svenskan och lite annat. Vill också använda den för att kolla på film och "leka".

Men kan man ladda ner filmer, spel och appar - eller måste man ha aktivt internet hemma för att kunna använda det mesta? För i så fall är det ju ganska onödigt för oss att köpa en Ipad!

????

• Svar på tråden Ipad utan internet?
  • SpanskaFlugan

Ja, man måste ha internet för att kunna ladda ner spel och så vidare. Dessutom kräver många spel att man är uppkopplad när man spelar. Men om ni installerar wifi hemma så är det bara att koppla upp iPaden på det nätverket. Så gör vi här hemma, trots bra 3G. Det går fortare med eget nätverk.

• Alexi

Vår Ipad som barnen använder har inget "eget" internet utan används med wifi men spelen osv behöver ju inget internet när de väl är nedladdade. Så de har den i bilen och på långresor utan internet.

• Frontline
    Alexi skrev 2013-06-21 08:10:36 följande:
    Vår Ipad som barnen använder har inget "eget" internet utan används med wifi men spelen osv behöver ju inget internet när de väl är nedladdade. Så de har den i bilen och på långresor utan internet.
    Jo en del spel kräver att man är uppkopplad mot internet fast dom är nerladdade...
    Livet är underbart när underlivet är bart :)
  • mangoglass
    Frontline skrev 2013-06-21 08:15:25 följande:
    Jo en del spel kräver att man är uppkopplad mot internet fast dom är nerladdade...
    Ja, men många fungerar utan. Så man kan ju ladda ner massor av spel Skrattande
  • Frontline
    mangoglass skrev 2013-06-21 08:17:04 följande:
    Ja, men många fungerar utan. Så man kan ju ladda ner massor av spel Skrattande
    Jo förvisso men ville bara förtydliga att alla spel går inte att spela utan att vara uppkopplad...
    Livet är underbart när underlivet är bart :)
  • hösttussilago

Tack för era svar!! :)

Jag förstår att man behöver internet för att ladda ner spelen och filmerna - men det finns alltså många spel som man kan spela "off line", när de väl är nedladdade? Våra barn är 3 och 5 år, så det är spel på deras nivå jag tänker på.

Och kan man ladda ner filmer, som sedan finns på Ipaden?

Vi kommer troligen inte ha Wifi hemma och ganska ofta kommer det vara elavbrott på kvällarna. (Kommer alltså inte att bo i Sverige). Men vi tänkte i så fall ladda ner en hel del INNAN vi flyttar och sedan kan man ju alltid besöka hotell med bra internet där man kan ladda ner lite nytt. Men om alla lite roligare spel kräver direktuppkoppling så ska vi nog satsa på ngt annat.

• Dragonfly

Jag har aldrig sett några spel som kräver uppkoppling trots att min femåring har massor av spel.

• Dragonfly
    Dragonfly skrev 2013-06-21 09:22:47 följande:
    Jag har aldrig sett några spel som kräver uppkoppling trots att min femåring har massor av spel.

..så det kanske gäller lite mer avancerade spel (skulle jag skriva)
  • hösttussilago
    Dragonfly skrev 2013-06-21 09:22:47 följande:
    Bra att höra!!

Kan man även ladda ner filmer? (Vart i från, i så fall??)
  • Alexi

Vi har ett ton spel till 2- och 4-åring och inget kräver uppkoppling.

Film har vi inte lyckats ladda över trots försök.

Svar på tråden Ipad utan internet?