• Anonym (*****)

Nervsmärta, ni som har det, vad har ni för behandling?

Jag har Gabapentin 3300 mg mot nervsmärta (håller på att höja dosen och kommer snart vara uppe på högsta som är 3600 mg/dag. Nervsmärtan fortsätter breda ut sig, började på vänster axel in mot halsen och nu är det nedåt bröstet, uti armarna (de har jag iofs haft problem mer eller mindre sedan 2009 då karpaltunnelsyndrom misstänktes under graviditeten) och i ryggen. Förutom båda armarna och händerna, är det i stort sett enbart vänster sida som drabbats. Värme gör det värre, kan tidvis fortfarande inte ha något på överkroppen för det känns som jag bränt mig ordentligt i solen då. Ska visserligen till neurolog på onsdag men tänkte ändå höra med er här vad ni andra har för smärtlindring? Antidepressiva som de rekommenderar, faller tyvärr bort då jag tar ett annat antidepressivt medel mot ångest och tvångssyndrom.

Tacksam för svar

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2013-06-22 00:51
    I nuläget vet jag inte alls vad felet är, har bara varit hos min distriktsläkare som skrivit remiss dels för datortomografi av hjärnan, som var u a, kollat reflexer och känsel (har känselstörning i armarna och händerna). Jag tagit prover som var u a hos vc, fick akutremiss till sjukhuset p g a nervsmärta och därigenom har jag fått remiss till mr som kommer bli i mitten-slutet på juli och gjort röntgen av nacken som var u a. Distriktsläkaren är också den som skrivit ut Gabapentin och gett mig remiss till neurolog, är minst sagt skraj för vad de kommer hitta.

Vidare har jag problem med finmotoriken, t ex knäppa en knapp och hålla i t ex en penna. Tappar också lätt saker, särskilt sådana man måste hålla hårdare i som exempelvis sedlar, och då märker jag det oftast inte heller.

• Svar på tråden Nervsmärta, ni som har det, vad har ni för behandling?
  • Anonym (*****)

Ingen?

• shakennotstörd

TENS och Akupunktur

• Anonym (e)

TENS, sjukgymnastik och (långtidsverkande)morfin.

• LillaJag06

Åt saroten, citodon, tens, lidokain plåster. Oxycontin vid behov.
    Slutade med satotenen eftersom vi vill ha barn snart och smärtan blev mycket värre men har inte så mycket och välja på nu.
    Behandlas för annan sjukdom med så får smärtstillande för det med.

Behandlas NU med lidokainplåster, tens, temgesic, nospan plåster 10 mg. Tyvärr inget mot nervsmäetan.

Men kolla om du kanske inte kan äta något som du kan ha vid behov? Vet ju inte hur ont du har och hur begränsad du är i livet. Själv är jag hemma och klassas som funktionshindrad pga en Anna smärtsjukdom som gör allt ännu värre.

Är 25. Skriv om du vill prata av dig :)

• GrodanHopp

Har du MS?
    Sj äter jag Saroten, love it!!
    Lyrica, Tegretol, har du testat dom? Ibland får man kombinera.

• LillaJag06

GrodanHopp - Frågade du mig? TS har väl skrivit vad felet är? :)
    Saroten är dödens piller :( smärtan blev mindre men mina känslor blev avtrubbade efter att jag gått på de i några månader. (Ca 3 månader på "min" maxdos 50 mg)

Lyrica har jag hört är väldigt beroende framkallande och då ska gabapeptin vara ett bättre preparat.

• Lindsey Egot NO1

Oxycontin morgon och kväll
    Oxynorm vid behov. Just nu 1-3 tabletter dagligen eftersom min smärta har ökat igen.
    Jag har smärta 24/7 5-6 på vas-skalan med oxycontin i kroppen. Utan medicin är min smärta 8-9.

Jag har provat lyrica, saroten samt cymbalta men de funkade inte eftersom smärtan sitter i buken och inte har pajat smärtcentrum ännu.

• Anonym (*****)
    LillaJag06 skrev 2013-06-21 23:02:58 följande:
    Åt saroten, citodon, tens, lidokain plåster. Oxycontin vid behov.
    Slutade med satotenen eftersom vi vill ha barn snart och smärtan blev mycket värre men har inte så mycket och välja på nu.
    Behandlas för annan sjukdom med så får smärtstillande för det med.

Behandlas NU med lidokainplåster, tens, temgesic, nospan plåster 10 mg. Tyvärr inget mot nervsmäetan.

Men kolla om du kanske inte kan äta något som du kan ha vid behov? Vet ju inte hur ont du har och hur begränsad du är i livet. Själv är jag hemma och klassas som funktionshindrad pga en Anna smärtsjukdom som gör allt ännu värre.

Är 25. Skriv om du vill prata av dig :)
    Tack så mycket för svaret! Får jag fråga vad du har för diagnos som ger nervsmärta och om du får tillräcklig smärtlindring när du inte är gravid? Grattis till graviditeten förresten!
  • Anonym (*****)

Tack till alla er som svarat! Har uppdaterat TS där det står mer om mina symptom etc, har m a o ingen diagnos i nuläget men är skraj för vad neurologen kan tänkas hitta på onsdag.

• GrodanHopp

Dina symptom låter lite som MS. Jag själv är 22 och har haft MS sedan jag var 17 och jag mår bra, så få inte panik :)

När du är hos neurologen, begär MR av både hjärna och ryggrad, samt en LP (lumbalpunktion, dvs prov på ryggmärgsvätskan)

Svar på tråden Nervsmärta, ni som har det, vad har ni för behandling?