• malzac

Samsovning - hur funkar det?

Jag bor i Storbritannien och här avråder de från att samsova. Därför gjorde inte vi det med vår dotter. Men nu när jag har fått höra att det är vanligt i Sverige och efter att jag har läst på lite mer så känns det lockande att prova med nästa.

Men. Det här är ju nytt för mig. Den största anledningen till att vi inte ens funderade på det med dottern var för att min man sover tungt och rör sig mycket så vi var oroliga för att han skulle rulla över den lilla. Är den risken stor? Nu när dottern är 10 månader så händer det att vi somnar allihop tillsammans på morgonen och det går ju hur bra som helst.

Hur gör ni som samsover i praktiken? Har ni några tips att dela med er av?

• Svar på tråden Samsovning - hur funkar det?
  • dripdrop

Min man sover också ganska tungt ibland, men jag måste säga att det ändrade sig lite när bebisen väl var kommen.
    Det var som att hans undermedvetna visste om att det låg en bebis i sängen, så han låg mer stilla och vaknade även till lättare.
    För det mesta låg ändå bebisen inte mellan oss, utan bara bredvid mig som ju ammade och maken låg sedan längst ut.
    Gick superbra.

Samsovning är ju det naturliga.
    Det kan ta ett litet tag men ganska fort vänjer man sig vid att sova med barn tycker jag. Jag tyckte det var svårt i början.

• EllisBell

Ingen av oss har ens varit nära att lägga oss på bebis. Har samsovit med tre st nu. Viktigt att tänka på är att ej ha för många kuddar och tjocka täcken i sängen. Lägg bebis högt upp och låt hen gärna ha en egen bomullsfilt.

• lövet2

Vi har en fullstor dubbelsäng och varsitt täcke. I mitten av sängen har vi haft plastfrotté med ett badlakan över, och så en liten platt kudde där babyn har legat (med egen filt). När barnen varit nyfödda, så har det hänt att maken känt sig stor, klumpig och farlig, och då har han sovit på soffan i stället. Den där känslan brukar gå över fort.

Vi har aldrig lagt något barn i sängen för sig självt, utan vi har haft lektäcket på golvet i vardagsrummet, och där har vi lagt dem på kvällen när de somnat. Sedan har jag tagit med mig dem när jag själv lagt mig.

Bredvid sängen har jag alltid haft ett extra badlakan och några små handdukar för nattliga kräkanden och så.

• hannis

Jag sover med min bebis på utsidan av mig i sängen. Jag har ställt spjälsängen som skydd för kanten så att bebisen inte kan ramla ur. Egen filt till bebisen och tunt täcke till mig. Sover i bh som knäpps upp första gången bebisen ammar och sen får bebisen förse sig själv resten av natten. Handduk under oss skyddar madrassen från mjölkspill.

På andra sidan av mig ligger ofta storebror 3 år och sen min man på sin sida.

• malzac

Tack för alla tipsen! Att låta bebisen somna själv på golvet verkar ju bra. Och att ställa spjälsängen intill var ju riktigt smart; jag undrade just hur folk gjorde om bebisen låg ytterst. Tack också för uppmuntran angående klumpiga män. 

• plutteluddelutt

Vi hade babynest den allra första tiden när liten var en riktig liten plutt. Det gjorde det även enkelt att dra över honom på andra sidan och byta tutt ;) när vi hade det kallt på vintern i sovrummet såg jag till att ha pyjamas på mig så jag inte behövde dra upp täcket (tunt) så långt. Vi har både ställt spjälsängen mot kanten men även en period förlängt vår säng med spjälsängen med sidan borttagen på. Om du förstår. Vår som har sen han var ca 6 månader börjat sova sin säng för att sen komma över när han vaknat första gången efter vi gått Och lagt oss. Vi har provat oss igenom många sovsätt därav de olika varianterna ;) Om några månader kommer nytt syskon så då blir det med största sannolikhet två barn i sängen ;)

• Flickan och kråkan

Man kan samsova på många olika sätt. Första tiden har våra sovit i vår säng men vi har varit noga med att ge dem gott om utrymme, inga täcken etc (pga psd). När de varit så stora som din dotter så har vi breddat vår dubbelsäng med vanliga sängar. Alla har fåttbättre plats och sovit gott. I dagsläget har vi en säng à la 390-bred: 90-180-120 som står bredvid varandra (storebror-pappa-mamma-lillebror). Nu har vi fått tillökning så jag och yngsta kommer nog att sova i 120-sängen och så får lillebror (numera mittenbror) flytta till min säng. Lycka till

Svar på tråden Samsovning - hur funkar det?