• Smartie

SKulle pappan få tbx vårdnaden?

Ts, först måste han vara en närvarande förälder ett bra tag, med regelbundet umgänge etc. Sen kan han ansöka om att få vårdnad. Om du vägrar kan han ta det till Familjerätten och det blir upp till dem att avgöra om han ska få vårdnad eller ej. Han kommer garanterat inte få igenom det utan att först ha visat att han är en närvarande och bra pappa.

• Smartie
    Anonym (!) skrev 2013-06-22 11:52:22 följande:
    Asgarv jo idag passar det mig att farmor har vårdnaden men om 2 dag är det nog grannen som ska ha den för om 7v så skall jag till läger och då måste mamma ha vårdnaden. Fattar du ts det är vuxetansvar ett barn är ett barn även om det är smidigt för dig att säga jo lilla gumma du bestämmer vem som ska ha vårdnaden om dig

Det klart att man tar hänsyn till vad barnet vill, om barnet är äldre. Sluta larva dig. Men då menar jag inte bara gällande vårdnad, ts verkar lika mycket syfta på boende och ansvar. För inte ens en 14-åring kan bestämma vem som ska vara dennes målsman, däremot (i stor utsträckning) vem h'n vill bo hos och hur mycket umgänge h'n egentligen vill ha med endera föräldern. Föräldrar har egentligen ingen rätt till sina barn, barn har däremot rätt till sina föräldrar. Att Familjerätten och tingsrätten ibland beslutar som om det vore tvärtom, och tvingar ungar till kontakt de inte vill ha, är en annan sak.
  • Smartie

Ts, det är förmodligen lättare för ditt ex att få halva vårdnaden, än att få halva boendet. Steg 1 är dock regelbundet umgänge med din dotter och går han inte med på det, tror jag inte att tingsrätten ger honom vårdnad. Självklart spelar det roll att han har varit frånvarande i sju år och inte brytt sig! Vad vissa än hävdar. Det är dock inte samma sak som att han är diskvalificerad från vårdnaden för all framtid. Familjerätten och tingsrätten verkar tyvärr inte alltid ha, men SKA ha, barnens bästa i fokus. Din dotters bästa är att - om möjligt - ha kontakt med sin pappa. Men inte på vilka villkor som helst.

• Smartie
    Anonym (mm) skrev 2013-07-09 11:23:42 följande:
    Han kan inte bara dyka upp som gubben i lådan och kräva gemensam vårdnad. Han måste visa ett intresse för flickan och under rätt lång tid vara en del av hennes liv innan gemensam vårdnad kommer på tal. Tingsrätten inser ju, precis som du, att det finns risk att han sticker igen.   

Det här är en viktig faktor som jag glömde. Det ligger i din dotters intresse att träffa sin far, men inte om han sticker igen, eller är opålitlig, eller olämplig på annat sätt. Och då är han inte heller lämplig att ha halva vårdnaden. Först måste han alltså "bevisa sig".
  • Smartie
    Kjell2 skrev 2013-07-09 11:45:20 följande:
    Så pappan har inte brytt sig om dotterna under flera år, bildat ny familj 70 mil bort och visar inga tecken på att återuppta kontakten eller flytta till dottern? Tycker du ska sluta bekymra dig om vårdnaden och umgänget då sannolikheten att det landar i domstol under överskådligt tid är låg. Njut av sommaren istället med din dotter.

Precis, och om 10 år är dottern myndig. Det kan hända mycket på 10 år, men ju äldre hon blir, desto mer kommer man lyssna på hennes önskemål, iaf gällande boende och umgänge. Har pappan ny familj låter det dessutom osannolikt att han plötsligt skulle vilja återuppta kontakten och dessutom kräva vårdnad. Det låter mer som om han har "glömt och gått vidare". Hur sorgligt det än låter
  • Smartie

Var pappan engagerad från början? Eller har han aldrig varit engagerad i dottern? Har han gett någon som helst förklaring till sitt beteende? Har du KRÄVT förklaring, försökt sälla honom mot väggen?

Du behöver inte svara om du inte vill, men det är skillnad på en pappa som är engagerad i början och sedan plötsligt drar, och en pappa som aldrig har varit engagerad. En avlägsen släkting till mig har en 2-åring som han aldrig har träffat, men han ville aldrig ens ha barn. (Hade dock oskyddat sex med kvinnan flera gångar och var dessutom otrogen mot sin fru, så han får skylla sig själv). Han betalar plikttroget underhåll, men det är allt. Mamman har ensam vårdnad. Jag kan inte förstå - och kommer aldrig att kunna förstå - hur man inte kan vilja ha kontakt med sitt eget barn! Men jag kan ändå "förstå" min släkting bättre än ditt ex, om han var med från början?

Svar på tråden SKulle pappan få tbx vårdnaden?