• Anonym (fly förbannad)

Mina styvbarn är riktiga svin mot min 2 åriga son vad skall jag göra?

Min man har två små odrägliga saker på 9 och 12 år vi har ett gemensamt barn på 2 år som blir så illa behandlat av sina syskon så det finns inte. Dom ber honom hålla käften så fort han pratar så fort han kommer in i sitt rum säger dom åt honom att gå ut. Detta är bara en bråkdel av jävelskap dom gör. Vad skall jag göra åt detta då det helt klart inte löser något genom att prata med varken dom eller min man.

• Svar på tråden Mina styvbarn är riktiga svin mot min 2 åriga son vad skall jag göra?
  • Busbellan

Allvarligt talat så tror jag inte det är så ovanligt att syskon beter sig så. Min 13-åring är inte särskilt snäll mot sin 5-åriga lillasyster heller. Att hon får komma in på hennes rum är uteslutet, då kommer bara ett vrål "GÅ UT!" från storasyster. Varenda sak lillasyster säger bemöts av någon pik från storasyster mm mm

Mamma till Nora, August och Ella
  • Tankspridd

Har 3 barn minsta 2.5 och de andra är 7 och 8,5 år.
    De är inte så snälla alltid mot minstingen och kan både säga saker och göra tjuvnyp.
    Rummet får hon oftast inte heller gå in i. Tror det är rätt vanligt.

• Cizi

Min mamma brukar alltid berätta om hur jag och min syster skrek "mamma ta bort honom" eller "mamma han låter" om vår 7-8 år yngre lillebror när vi var små.

Vi står varandra när alla tre idag :) 

• Fantasilös

Jag hade nog inte kunnat låta bli att säga till dom att dom hade kunnat stanna hos mamman tills dom började bete sig bra mot syskonet.. Man ber inte en bebis hålla käften! Men det kanske inte pappan går med på;)

• Busbellan
    Fantasilös skrev 2013-06-22 10:21:54 följande:
    Busbellan: Är det inte lite skillnad på 2 och 5 år?

Klart det är skillnad på åldern men beteendet mot småsyskon är det ingen skillnad på.Och vet du mitt minsta barn har varit  2 år och hon hade en storasyster att bråka med då också
    Mamma till Nora, August och Ella
  • Anonym (fly förbannad)

Det som jag beskriver i ts är ju knappast normalt beteende. 9 åringen stjäl alla min sons leksaker säger att dom är hans. Båda barnen är skit jobbiga men 9 åringen är värst

• Anonym (blä)

Om barnen inte vill ha 2 åringen på sina rum så ska detta givetvis respekteras och ni föräldrar måste se till att styra upp det.

Det var det värsta jag visste som liten att bli påtvingad min lillebror för han ville ju så gärna vara med, ju mer min mamma tvingade mig att vara med honom desto mer hatade jag honom och var elak, det skiljde 5 år på oss. Jag är övertygad om att det är de vuxna själva som skapar detta kaos mellan syskon.

Jag har 4,5 år mellan mina barn och vill inte min stora son ha lillebror inne på sitt rum så får lillebror faktiskt gå ut, han har ett eget rum. Deras rum bör vara deras frizoner där de själva bestämmer vem som är välkommen. 

"Min man har två små odrägliga saker på 9 och 12 år" din inställning till barnen som kallar dem odrägliga är ju helt förkastlig, du är vuxen som dömer barn på det viset men kan inte acceptera att barnen inte gillar ditt barn? Snacka om att kasta sten i glashus, ta itu med din egen attityd till mannens barn så kanske det löser en hel del problem redan där...  

• Anonym (Respekt)

Varför ska han gå ut ur sitt rum? Men bortsett från den undran så måste du absolut få din man med på vagnen. Alla i familjen ska behandla varandra med respekt, inget annat är acceptabelt. Och det måste ni som vuxna tillsammans se till. Sen får ni hjälpa tvååringen att ge storasyskonen respekt också. Låta dem ha sina rum, saker och kompisar ifred. Det kan han ju inte klara av själv. Förutsätter förresten att du inte kallar dina bonusbarn för "små odrägliga saker" inför din man utan bara här där du behöver skriva av dig... .

• caaroline

Man tycker ju (eller jag kanske är ensam om det) att två barn på 9 och 12 år bör veta lite bättre, speciellt 12åringen. Att be en 2årong hålla käften osv är inte varken snällt eller normalt.. De enda du kan göra är att samtala med dom, berätta att minsta blir jätteledsen och att deras beteende inte är okej! Mer kan man tyvärr inte göra, synd att inte pappan ser felen och kan försöka lägga in några ord till barnen han med.

Svar på tråden Mina styvbarn är riktiga svin mot min 2 åriga son vad skall jag göra?