• Odella

Hur sminkar man sig?

Jag KAN inte sminka mig. Jag vet helt enkelt inte hur man gör! Jag använder väldigt sällan smink, äger kanske 1 mascara och några ögonskuggor och en dosa puder och underlagskräm (tips från syrran). När jag ska sminka mig till någon större grej ber jag alltid min kompis, men jag skulle vilja klara det själv. Därför vänder jag ju mig naturligtvis till experterna här på familjeliv

Jag har blek, torr hy och ärr från acne. Gröna ögon och (färgat) rött hår. Jag har ingen aning vilka färger som passar mig eller precis hur jag ska göra för att sminket ska se naturligt ut. De få gånger jag sminkar mig blir sminket antingen för ljust (som om mitt ansikte är en nyans ljusare än kroppen) eller för mörkt (som om jag har en inte så smickrande ansikts-solbränna). Jag är trött på att se så tråkig och trött ut och skulle uppskatta om någon ville ge mig lite tips.

En bild av mitt ansikte finns under starka bilder i mitt galleri (inte för att jag skäms utan för att den är tillfällig).

• Svar på tråden Hur sminkar man sig?
  • turia

underlagskräm är bra!
    sen på med ett löst puder, el kompact- make up store kan tipsa om din nyans..
    du passar i alla färger, grönt skimmer är nog bra på dig oxå..
    läppglans räcker alldeles tillräckligt, isadora har fina nyanser, en del med glitter...
    rouge ger oxå liv...
    highlighter just under ögonbrynet ger ett piggt intryck..

• Odella

Tack turia, har aldrig funderat på det där med löspuder. Hmm. Kan man gå nånstans, kanske nån kurs, för att lära sig lite mer om sånt här?

• April Mamma

Make up Store har sminkkurser för 495:- och då får man även smink för denna summa så kursen blir typ som gratis.

• Glowstar

Underlagskräm, yes, trollar bort skavanker och här till mina favoriter... Highlighter under ögonbrynet som turia skrivit och sedan en liten märkare, kanske en brun nyans just ovanför ögonlocket och snedda uppåt/utåt...Jag tror brunt och grönt skulle passa dig kanonbra. Läppkonturpenna och läppglans

• Odella

Åh hjälp vad bra, April Mamma! Tyvärr så ligger närmaste i Växjö. Men det ska jag definitivt göra snart. Härligt att det finns nåt för oss nybörjare därute

• turia

makeup store har kurser...
    men du kan få tips där alldeles gratis om du kommer in o ser vilsen ut
    Sen kan du få ganska mkt hjälp av att titta i deras kataloger hur de sminkar sig.
    det bruka vara dramatiska sminkningar men man ser själva upplägget..

i.d foundation (375kr) är superbra! säljs endast i hudvårdssalonger, det är så bra att man kan sova i det (säger dem) är som ett löst puder, räcker lääänge. helt klart värt o man ser ut som en nyponros!
    Viktigt e oxå att köpa en puderborste som är av äkta hår..

• Poena

Några enkla tips

* Be om hjälp på t ex Kicks att se ut en underlagscreme i just din nyans. En prisvärd är True Match från L'Oreal men nyansen är absolut viktigast. Det ska vara exakt samma nyans som din hy. Köp svamp som du fuktar lätt och duttar på underlaget med.
    * Köp mascara + ögonfransböjare, gör stoor skillnad. En prisvärd och bra mascara är Sky high curves från Maybelline. Svart kajalpenna är snyggt att måla innanför kanten till ögonen till fest. Allra bäst är Krayon kohl från Lancôme
    * Köp ett par av H&Ms egna läppglans, bra och billiga! Mycket enklare och snyggare än att kladda med läppstift
    * Ögonskugga - köp t ex en kvartett med bruna nyanser från Isa Dora att börja testa med. En mörk nyans på ögonlocket och en ljus från ögonlock ända upp till brynet.
    * Ett supertips till - boka tid för plockning av ögonbryn hos frisör el t ex FACE. Jag lovar, det kommer göra stor skillnad och du kommer se piggare ut.

• Odella

Nu antecknar jag för fullt Glowstar! Tackar så mycket, brunt och grönt klär jag mig ofta i men jag trodde inte att det gällde vid smink också

• Odella

Måste erkänna att jag aldrig vågat plocka ögonbrynen.... Tackar Poena, jag har vetat att jag måste göra nåt åt dem men har aldrig riktigt vetat hur :)

• Poena

Ett jätteviktigt tips till. Smörj alltid in huden varje dag innan du lägger på underlagscremen. Särskilt eftersom du har torr hy. Glöm inte att rengöra varje kväll också. Happyderm från L'Oreal är billigt & bra!

• Lilou

Hej!

Jag brukar inte sminka mig, bara de fa ganger jag ska ut pa kvallen, vilket inte blir ofta nufortiden med liten bebis

Men jag brukar:

1. Lagga kram pa hela ansiktet sa det blir mjukt (har oxo torr hy)...vantar tills den har sjunkit in ordentligt o sedan;

2. Lagga pa lite foundation...som Poena skrev, viktigt att den matchar din hy

3. Lagga pa lite concealer med lillfingret under ogonen o pa eventuella skavanker...sedan lagger jag pa ytterligare pyttelite foundation ovanpa sa att det inte lyser ljust pa vissa stallen

4. Lagga pa lite puder (lost) med en borste...doppa borsten i pudret och blas pa borsten lite sa du inte far for mycket pa ansiktet

5. Mala i ogonbrynen lite med en ogonbrynspenna...for min del ljusbrun...sma sma streck lixom, sa det inte blir for starkt

6. Applicera en creme-fargad (ej vit, kan bli for starkt) ogonskugga precis under ogonbrynen, pa ogonlocken och i ogonvrarna. Suddar lite

7. Eventuellt applicera en brunaktig ogonskugga vid globlinjen...suddar sa det inte blir som starka streck.

8. Lite eyeliner....morkbrun eller svart

9. Bojer ogonfransarna och lagger pa mascara

10. Lite rouge...samma som med pudret, blas pa borsten sa du inte far for mycket farg!...Lagger pa kindbenen med svepande rorelser.

11. Lite lipgloss...ev. aningens fargad...

Voilà!

• Meline

Fast ärligt talat kan det vara ganska svårt att få rätt färg på foundation även om man frågar de i butiken... prova ordentligt ut den hemmavid också och kolla färgen i olika ljus. Du ser ju ut att ha jättefin hy i galleriet, så jag tycker inte att du behöver ge dig in på foundation.

Var jag nybörjare skulle jag satsa på en bra concealer, mascara, läppglans, rouge och kanske någon neutral ögonskugga till att börja med, tills man fick kläm på de grejerna, och sedan kanske börja fundera på foundation.

Makeupstore och face är faktiskt riktigt bra även om man inte går på lektion där, de kan ofta ge råd om vilka färger som passar, vilket kan vara riktigt svårt när det gäller rouge och liknande. Känns som om de har mer koll än personalen på kicks, åtminstone där jag bor.

• turia

smink gör underverk på tal om det, bäst att spackla till sig...

• littlemisstrouble

Själv är jag absolut galen i smink. Har gått kurs och sminkar ofta andra både till puben och till större fester.
    Det allra viktigtaste i en sminkning är grunden. Det allra bästa är att gå till en liten butik som endast säljer ex smink och paryfm då dom är experter på sitt område. underlagskrämen ska man om man inte är säker alltid be personalen att ta fram till dig.
    Finast ögonskugga och läppglans ska du gå på de färger du tycker om själv och sen be någon visa dig hur du lägger skuggan för att få finast touch på dina ögon.

En bra bas på dig me kräm mascara och läppglans, möjligen något ljus på ögonen sklulle räcka eftersom du är en söt tjej även utan smink.

• AnnaGBG

Som några redan har skrivit, du kan få gratistips och gratissminkning på flera ställen. Tex Åhlens, Kicks, Face mfl. Gå dit någon gång när det är lugnt, leta reda på den fjolligaste kille du kan hitta ( oftast myyyycket mer hjälpsamma ) och säg att du är rejält lost.

Köp tex underlagscremen på samma ställe och ev ngt mer ( om du nu inte har råd att fylla hela necessären på en gång ) så får du säkert ett helt gäng med små roliga gratisprover oxå!

Gå INNAN få ögonbrynen plockade, det gör sanslöst stor skillnad!

Ha det så kul!!

• snobben

Du verkar ha liknande hy som jag har. Jag är väldigt blek och jättetorr på vintern.
    Det viktigaste är att du har en bra anisktskräm för torr hy.

Sen en ljus underlagskräm som är en anings ljusare än din hud. På det kan du ha lite puder och en gnutta rouge, lite aprikosfärgat blir snyggt.

Du passar i de flesta färger, brunt, grönt, rosa, blått. Avänd pensel till ögonskuggorna så blir det lättare att aplicera och få det jämnare.
    Brun/svart mascara och lägglans.

Svar på tråden Hur sminkar man sig?