Åh vad glad jag blir att man inte är ensam. För så har jag också känt mig. Jag har en pojke som blir 11 år i oktober. Han har en lindrig utvecklingsstörning. Han gick kvar ett år extra på dagis vilket i efterhand kanske inte var helt rätt. Det var i skolan han började utvecklas, fram till årskurs två gick han i sin klass och läste efter vanliga läroplanen, det var k slutet av årskurs två som vi bestämde att han skulle gå över till särskola istället. Han klarade inte målen. Men han kommer att gå integrerad i sin vanliga klass. Han trivs superbra och har kompisar, inga problem med att leka med andra. Det är inlärningen han jar svårt med, läsning och att skriva, hur är din dotter med det? Läser och skriver hon? Spec. Pedagogen på skolan tycker att en surfplatta hade varit ett bra hjälpmedel för det har de som går i särkolan. Tyvärr verkar det som att som integrerad har man inte samma rättigheter. Men vi tänker ta en fight med rektorn om detta. Vår son ska ha de hjälpmedel han behöver för att lära sig och klara skolan bättre. Tyvärr tar allt sån tid så ett år har gått med möten, papper och inte har han fått materialet ännu som han ska ha från särskolan, men till hösten ska allt visst vara klart. Vi funderar också på att låta honom åka till särskolan nån dag i veckan och ha nån lektion med dem. Vår pojke är väldigt social men leker också en del med yngre barn i skolab men även med barn från sin egen klass. Jag vill gärna hänga med i den här tråden för man känner sig så ensam om att ha ett barn med utv. Störning. Vet någon om det finns andra sidor om detta. Kanske andra forum? Sedan har vi haft lite svårt med min sambos föräldrar som har svårt att inse att pojken har svårigheter, de tror att han kommer att utvecklas som de andra med tiden, de har svårt att acceptera detta, vilket jah också förstås kan vara ledsen över ibland. Man tänker myclet på framtiden, man är medveten om aty han kommer att bejöva hjälp med saker och ting, det kommer kanske en dag då han måste byta till särskola. Tror hans svårigheter kommer märkas mer ju äldre han blir. Men han är verkligen världens finaste pojke, snäll, kramig och helt underbar. Älskar honom för den han är, en unik människa! Oj, det här blev långt men har saknat en sån här tråd :)