Var bor ni och varför?
Vi bor i Tyskland, jag trivs bra men skulle jag ha flyttat hit med den kunskap jag har idag hade jag varit mer tveksam. Vi hade tur som fick dagisplats (via mitt jobb), det har annars tidigare varit väldigt svart. Snart maste emellertid alla föräldrar erbjudas plats fran det barnet är ett ar. Jag är den enda kvinnan jag känner med barn som arbetar heltid och det märks att samhället inte är anpassat för det. Det finns tex mycket aktiviteter för barn pa eftermiddagarna och undervisningstimmar (en del av mitt jobb) läggs utan hänsyn till dagis öppetider. Jag är lite orolig för hur det blir när min son börjar skolan om nagot ar, för skolorna slutar runt lunch och fritids, om det finns, haller lag kvalitet. Kanske försöker vi hitta en svensk aupair.
Skattesystemet här är anpassat efter att man är gift och efter att en tjänar mycket och den andra lite, sa vi kommer antagligen att gifta oss iar. Vi tjänar relativt bra bada tva, men vissa människor tjänar väldigt lite och det verkar finnas en hel del fusk med kontrakt. Det hade jag inte riktigt förväntat mig. Varden är i princip gratis och väldigt bra och människor är generellt trevliga. Det är lätt att vara svensk i Tyskland, da de har en väldigt positiv bild av Sverige.
Annars är det mer hierarki och folk använder titlar betydligt mer, tex Dr. xxx. Det är lite knepigt att veta om man ska använda Du eller Sie och jag har fortfarande inte riktigt vant mig vid att folk som träffas presenterar sig med efternamn och inte förnamn.