Var bor ni och varför?
Jag bor på Island och trivs jätte bra. Om det är bättre eller sämre än i Sverige vet jag inte. Det mesta är som i de andra nordiska länderna. Det är väldigt barnvänligt, tycker jag i alla fall. Dagis och skolor fungerar som i Sverige. Dagis kostar förvisso lite mer men å andra sidan får du själv bestäma hur mycket och när du vill ha ditt barn på dagis och ingen ifrågasätter vad föräldrarna har för sig. Man betalar för den tid man vill ha barnet på dagis och de flesta har bara den tid de behöver för att få lägre avgift. Skolmaten kostar, men inte mycket ca. 300 kr i månaden och man får även köpa pennor, skrivböcker och annat skolmaterial själv från första klass. Ofta kan man köpa det genom skolan billigt. Föräldrarledigheten är lite väl kort, en förälder kan ta max 6 månader och samanlagt 9 månader. Efter det är det dagmamma tills barnet får plats på dagis vilket ofta är runt 2 år. Både mammor och pappor jobbar och hemmafruar är inte vanligt. Klassskilnaderna är väldigt små, nästan obefintliga och men kallar varandra du och använder nästan bara förnamnen.
En annan nackdel är att enda sättet att ta sig utomlands är med flyg och det är oftast dyrt. Men så är det ju på de flesta öar. Det mest är dyrt och konkurensen är alldeles för liten vilket ju inte är så konstigt med en befolkning på bara 320 000. Alla känner alla och många är släkt. Vilket kan vara en nackdel när det gäller politik och liknande. Men i andra situationer är det en fördel.
Trots den ekonomiska krisen sedan 2008 är levnadsstandarden hög och arbetslösheten låg jämfört med många andra länder. Lönerna är inte så höga,men min man har medelinkomst och jag studerar och vi klarar oss mer än väl på det. Vi lever inte lyxig men ungfär som vi skulle gjort i Sverige vid samma situation. Eller kanske bättre till och med. Vi har hus och två bilar och det går runt trots att min enda inkomst är studielån just nu. Det är dyrare att hyra bostad än att köpa och alla som kan äger sin bostad. Bil är i princip nödvändligt om du inte bor på gångavstånd från jobbet. För kollektivtrafiken är inte mycket att hänga i julgranen. Men den har ändå blivit bättre än den var när jag flyttade hit för 15 år sedan.
Det jag trivs bäst med är naturen, klimatet (jag är varken förtjust i värme eller extrem kyla och här håller det sig runt 0° större delen av året och det är inte många sommardagar det går över 20°), den avslappnade mentaliteten passar mig bra (allt ordnar sig och man planerar inte mer än nödvändligt).
Det finns nog fler ställen i världen jag skulle trivas bra på, men nu trivs jag förträffligt här och vi ser ingen anledning till att flytta.