• stjarnan86

Hjälp mot sötsug!

Hej! 
    Jag försöker gå ner några kilon i vikt men det är väldigt svårt. Som de flesta har jag väldigt stort sötsug.
    Har skärpt till mig med bättre mat och träning. Räknat kalorier men hur jag än gör blir det alltid att jag äter för mycket godis och choklad.
    Någon som vet någon bra piller som verkligen fungerar? Som gör att man känner sig mättare och suget försvinner. Testade appecal men funkade inte alls.
    Tacksam för seriösa svar!

• Svar på tråden Hjälp mot sötsug!
  • Cecilia 851

Hejsan!

Ett tips är att sluta räkna kalorier för det första! (Du mår bättre om du slutar, trust me!) Nu vet jat inte alls vad du äter på en dag tex, men jag tror att du äter för lite kolhydrater vilket lätt bidrar till sötsug.  Piller är inte bra! Lägg om kosten så du inte behöver äta godis eller känna ett enormt sötsug. Mitt tips är att du provar äta mycket mer frukt i kosten.   Kroppen behöver socker, det är därför du får sötsug, så ge den naturligt fruktsocker istället. Fullt av vitaminer och mineraler och fibrer. Dadlar är även super, jättesöta, dämpar sötsug och fyller på med energi.     Man blir inte tjock av frukt även om det är mer kalorier i denna "dagsmeny" än vad du kanske äter. Men det handlar om att äta rätt sorts mat.  Prova! 

Prova detta
    Frukost, smoothie på
    2 bananer
    1 pkt frusen mango
    1/2 avokado
    2 nävar spenat
    0.5 dl vatten
        om du fortfarande är hungrig, knäckemacka med resterande 1/2 avokado.

snack: 5 dadlar
    Lunch
    Stor sallad (1/2 salladshuvud, 2 tomater, gurka) med balsamico dressing och ett kycklingbröst

snack: en banan, 5 dadlar

middag
    Stor sallad med kyckingbröst, ugnsrostad sötpotatis (som en näve)  och lätt creme fraiche.

efterätt/kvällsfika
    2 dadlar, 1 apelsin och 1 mango

Är du fortfarande sötsugen efter detta?  Prova kokosvatten och torkad mango!  Drick även mycket vatten!!!

• Fia 28

Själv blir jag jätte sötsugen när jag äter pasta, ris, bröd och potatis. Skippar jag dessa så blir jag genast mycket piggare och mindre sugen.
    Krom sägs minska suget, men gör ingen skillnad för mej. 

Svar på tråden Hjälp mot sötsug!